Det bästa jag gjort!

P

prevent

Äntligen är allt på plats och det fungerar superbra!
Jag har installerat automatisk utfodring i stallet och i hagen och hästarna får nu sin mat fem gånger per dygn. Hästarna mår bättre, är lugnare och jag slipper passa fodringstider. Skönt med "färdigfodrad" häst när jag kommer till stallet för att rida på em. I fredags var jag bortapå middag och hästarna fick mat dom oxå. Helt ok att inte behöva stiga upp i ottan efter en lång kväll. Automaterna fixade det hela och när jag kom till stallet fick ändå alla stå inne eftersom det var ösregn.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

vad härligt! men hur får hästarna det? asså hur vet man att rätt häst får rätt mat om dom står i hagen? eller har duett sånt där chip?
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Att dom får rätt mat i hagen är jag inte orolig för. Förut fodrade vi geom att vi själva la ut hö i hagen (flera högar än hästar) när det var dags för lunch och em. Vi gör på samma sätt idag fast det sker med automatik.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

I stallet har vi kraftfoderautomater och höautomater. Lunch och em fixar vi med automatiska grindar
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Vad skönt det låter! Att inte alltid ha tider att passa och att hästarna ändå får sin mat på sina bestämda tider. Måste kännas klart bättre för alla parter.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Låter kanon. Jag ska snart bygga själv och har bestämt mig för höautomaten. Nu blir jag mer nyfiken även på kraften. Får jag fråga vilket märke?
Vilka tider har du fodringar?
:rofl:
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Låter jättesmart MEN jag är en kontrollmänniska så jag skulle aldrig kunna släppa något så viktigt som fodring till "maskiner". För mig är det inte själva fodringen som är de viktiga utan det är kontrollen av hästarna.. att de mår bra och så.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Låter jättesmart MEN jag är en kontrollmänniska så jag skulle aldrig kunna släppa något så viktigt som fodring till "maskiner". För mig är det inte själva fodringen som är de viktiga utan det är kontrollen av hästarna.. att de mår bra och så.

Tror du att hästarna gör skillnad på hur dom får sin mat:confused: Det viktigaste måste väl vara att dom får sina mat på bestämda tider osv. Rätt utfodring med allt vad det innebär är väl en av många hörnstenar för att hästarna ska ha det bra.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Öhh... läste du mitt inlägg överhuvudtaget???

Jag skriver att det inte är fodringen som jag tycker är den viktigaste biten utan det är just kontrollen av hästarna som är den viktiga biten.. tex om hästarna fick sin mat kl 22:00 och sedan får sin frukost kl 07 då tycker inte jag att man ska överlåta det till "maskiner" utan man gör det själv eftersom hästarna har varit utan tillsyn så länge.

Att de får mat ofta är bra men tillsynen är minst lika viktigt.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Låter suveränt!
Har läst om automatlösningar för lösdriftsstallar och tycker det låter jätteintressant. Som Scilla påpekar är det klart att man måste ha koll på hästarna ändå; och man lär väl både fylla och kolla att automater fungerar. Men; just det där med att slippa passa tider verkar suveränt! Då kan man ju göra visitation och fylla på matautomater när det passar.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Det är väl ganska självklart att kontrollen är viktig. Med en automat borde du väl få ännu mer tid att kontrollera att hästarna mår bra. Eller menar du att kontrollera är att se när dom äter? Om fodret är borta vem annan än hästen har ätit?
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Jag tror hon menar att varje gång hon fordrar så kollar hon om hästen mår bra.

Mår hästen inte bra och du har foderautomat och struntar i att gå till stallet och kolla på hästarna. Så missar du kanske att en häst mår dåligt och du kommer kanske ett par timmar senare, tid som kan göra mycket om en häst är skadad/sjuk.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Vilken smart lösning, jag vill också utfodra mina hästar ofta och på regelbundna tider. Ska allvarligt fundera på att skaffa automater. Tänk vad skönt det skulle vara att slippa få dåligt samvete när man inte kan komma sig ut till stallet före kl 07:30 för att minstingen vaknar och ska ha välling och ny blöja just när man är på väg ut, eller när han vaknar och vägrar somna om utan man har myst och vaggat honom. Eller så när man är på jobbet är det svårt att kunna utfodra hästarna när man vill och regelbundet. Tillsynen som en var orolig för blir ju inte mindre för det och om den blir en halv timme senare än maten gör ju inte någon större skillnad om hästen dragit på sig en skada under natten så kan man inte göra så mycket mer än tidigare. För utan tillsyn blir hästarna inte dom ska ju ut i hagen varje dag och in från hagen om dom nu inte står på lösdrift.
 
Sv: Det bästa jag gjort!

Kul att någon vågar ta steget att rationalisera sin hästverksamhet. Varför är hästfolk så konservativa i sin verksamhet? Kobönderna ligger ju ljusår före med att få saker och ting att jobba för dom. Vi som håller på med hästar skulle kunna skapa mer tid tilllsammans med hästen eller sig själv i stället för att hålla på med sysslor i stallet som tar massa tid i onödan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har mitt sjukdomstillstånd börjat bli normalitet. Jag har börjat vänja mig vid huvudvärk, undviker automatiskt vissa belastningar på...
Svar
0
· Visningar
220
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 564
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp