Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Rie

Trådstartare
men jag blev lite förvånad i går kväll då vi såg sällskapsresan. Jycken låg och sov så gott i soffan bredvid mig när Stig-Helmer och gänget började fira nyår i TVrutan.Jag sneglade på jycken för att se om han skulle bli rädd när det small och visslade av alla raketer( han måster drogas varje nyår pga rädsla) men till min förvåning så sov han hela tiden, drömde till och med.

Visserligen trodde jag väl inte att han skulle få panik men väl att han skulle visa obehag.
Skönt att jag hade fel.
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Min hund måste också drogas på nyår.. Hon lyfte inte ens ett öra när de sköt raketerna i filmen. En timme senare var det riktiga raketer utanför huset och då reagerade hon. Låter väl på ett annat sätt genom högtalare..
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

:idea: :love: :idea: Prova att stoppa i en rejäl tuss av fetvadd,i öronen på era skotträdda hundar.Låt dem ha dessa i även på promenaden.:idea: Ta ut den ofta så det inte bildas fukt i hörselgången.Har du/ni en valp eller vuxen,ge massor av godis som avledande manäver.Små,små bitar räcker.Tänk på att inte överdramatisera om det smäller "runt hörnet"
:idea: -Leta godis är också en bra övning,som ni hinner öva in innan nyåret.Jag kastar ut ngr bitar hemma först,och säger med mkt lugn och relativ tyst röst leeeta...Visar med mitt lugna beteenda,att jag inte är negativt påverkad av smällarna.Detta kan du ta till i många situationer;
Vid möte av andra hundar,människor,bilar,cyklister e.tc
Lycka till och lämna inte hunden ensam dessa jobbiga dagar:love:
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Våran gammelgubbe har blivit extremt skotträdd på äldre dagar (han brydde sig inte alls om skott när han var yngre). Han blir så blockerad så han skulle aldrig bry sig om godis när det smäller. Han gick ut ur vardagsrummet när det smällde på sällskapsresan...

Ni som drogar era hundar -använder ni åksjuketabletter el. får ni utskrivet pleg? Funkar det bra? Vi funderar på att droga ner våran på nyår, annars vet jag inte hur han ska palla det.
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Vi har drogat de sista fyra åren, Tidigare gick det utan, men jag undrar om inte hans ålder har lite med saken att göra. Han är 11 år nu, och har blivit mer och mer skott/smällrädd med åren.

På vår djurklinik kan man köpa de antal tabletter man behöver till hunden inför nyår.
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Ska testa med fetvadd, hoppas att det ger effekt.
Innan vi var tvungna att börja med lugnande brukade jycken få söka godis, men nu fungerar det inte längre då han är alldeles för stressad.
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Jo det är samma med våran, han blir 12 om några månader och han blir bara värre och värre. Samma sak med våra tidigare gammel-hundar som jagat hela livet utan att ha visat någon förnämmelse till skotträdsla, de blev också jättestressade av smällare och fyrverkerier när de blev gamla.
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

:idea: :love: :idea: Prova att stoppa i en rejäl tuss av fetvadd,i öronen på era skotträdda hundar.Låt dem ha dessa i även på promenaden.:idea: Ta ut den ofta så det inte bildas fukt i hörselgången.Har du/ni en valp eller vuxen,ge massor av godis som avledande manäver.Små,små bitar räcker.Tänk på att inte överdramatisera om det smäller "runt hörnet"
:idea: -Leta godis är också en bra övning,som ni hinner öva in innan nyåret.Jag kastar ut ngr bitar hemma först,och säger med mkt lugn och relativ tyst röst leeeta...Visar med mitt lugna beteenda,att jag inte är negativt påverkad av smällarna.Detta kan du ta till i många situationer;
Vid möte av andra hundar,människor,bilar,cyklister e.tc
Lycka till och lämna inte hunden ensam dessa jobbiga dagar:love:

Jag skulle kunna ställa en hel skinka framför nosen på Nelly och hon skulle inte ens tänka på att äta av den. Hon är så hysteriskt livrädd under nyår.

Lät inte bra att era hundar bara bli räddare och räddare... Nelly är mesigare för allt nu när hon är äldre så jag hoppas att det inte blir värre med smällarna nu i år.

Hon reagerar inte heller så värst om det är smällare och sånt på tvn.
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Var hittar man fetvadd förresten ? Apoteket ?
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Japp det finns på Apoteket, köpte fel en gång när jag skulle köpa bomull :smirk:
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Det bästa med att undvika att få en skotträdd hund är att typ åka till någon brukshundsklubb när de har platsliggning med skott t.ex. och framförallt inte pyttenytta hunden o tycka synd om den!!!! Bara nonchalera.
Tyvärr är det ju något man måste gör när de är valpar men fetvadd kan jag också rekomdendera. Även till hundar som inte tycker om att få vatten i örornen när de badas

/Jenny
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Hysteriskt skotträdda herrn här var inte kontaktbar timmen efter fyrverkerierna på Sällskapsresan =/ Han är dock extremt skotträdd, och blir upprörd av enstaka skott av jägarna med, och är hysterisk och okontaktbar när det åskar =/

Han drogas sedan många år tillbaka. Får från veterinären. Både min ord vet och 'stora veterinärkliniken' delar ut droger 'över disk' från lucia och framåt. Dvs man behöver inte hämta ut recept utan får köpa så många tabletter aktuell hund behöver.

Har använd Nozinan förut, vilket fungerade men hunden blev verkligen DROGAD, raglade och fick hjälpas ut när han skulle kissa etc. Förra året provade vi plegg och HALLELUJA! han är precis som vanligt, pigg och vaken, märks inte 'utåt' att han är drogad, men helt oberörd av smällandet. När jag testade så dosen var rätt satt jag i hans korg och sköt knallpulverpistol och han låg bara och tittade på mig och tyckte 'hallå klia?'. Succe med andra ord.

Så vi kör med pleg i år igen, jag hämtade ut innan jul, det smäller dock bara på nyår här.
 
Sv: Det är visserligen inte riktigt samma sak,

Tillägg - min herre blir tyvärr också värre år efter år. Förr blev han orolig av åska, nu är han skräckslagen.

Vad gäller nyår så utan droger löper han stoor risk att dö i chock. Jag fick honom som sexåring, och han var LIVRÄDD redan då. Något jag inte informerades om, så det nyåret var det värsta jag varit med om. Det hördes bara dämpade smällar på långt avstånd men han var i upplösningstillstånd och fullständigt okontaktbar. Gick in i chock sen och hade lite besvär kicka igång honom igen. Efter att ha bevittnat det och insett hur nära jag var att förlora honom då, och efter att allt vad tillvänjning och fyrverkeriCD:s osv heter misslyckats så tar jag inga chanser så alla nyår sen dess har han varit in i dimmorna.

I år hade jag en lång diskussion med veterinären om hur göra. Han har leverfel vilket ju gör att det kan vara trixigt med doseringen, han kan reagera out of order på dos som innan varit okej. Men vi (jag och vet) kom fram till att det finns bara ett alternativ - chansa och droga. För utan droger med den ålder han har är risken så stor att hjärtat inte pallar en chock. Så..

Lillvovvan hon blev däremot BÄTTRE med åren, i takt med att hörseln sviktade så blev hon mindre berörd :angel: Hon var dock aldrig hysterisk eller okontaktbar, tvärtom, hon kom och sökte kontakt och ville sitta i knäet och helst under tröjan när det small. Hanen är i sin egen panikslagna värld och reagerar inte på några yttre stimuli alls..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 014
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp