Sv: Det är tragiskt...
Jaja, delvis myt är det kanske. Fast knappast helt. Min moster tog hand om en katt som deras granne lämnade på hösten vid sommarstället, ett exempel ur verkligheten. Att det finns hemlösa katter är väl ändå ingen myt, sen är anledningen till att de är hemlösa lika tråkig oavsett.
Ja i mina trakter är det en myt. Även om "Kattjouren" försöker få det till annat. (Att enstaka människor gör det är en sak)
De har bla varit härhemma och "plockat kattungar" (självklart anmälda för intrång och stöld).
Kattungarna var ute på jakt med sin mamma, som alla bra kattmammor lär hon dem jaga, när en tjej fick syn på dem. Då var de 400 m hemifrån. Hon lyckades få tag på två, körde med bilen efter in på vår gård och sa sej "rädda dem". Envis och sa att efetrsom vi inte hade koll på dem var de vilda. *suck*
Här kommer och går katter mellan gårdarna. Ibland är grannens katt här några veckor och sen är någon av våra hos granne nr 3. Hankatter kommer och går. Ibland är de iväg veckor/månader i sträck.
Dessa katter (nåja vi har andra också) lever inget inneliv utan de bor i stallet och trivs med det. Jagar och lever ett rel fritt liv. Mat ställs fram på regelbundna tider. De kan klockan.
Dessa katter kan en del, framför allt okunniga, lätt få för sej är halvvilda, hemlösa katter. De äter garanterat om du ställer fram mat till dem. De stannar hos dej också ett tag då. Men de kommer hem med jämna mellanrum ändå.
Utanför mitt jobb fodrar föreningen ett antal "hemlösa" katter. Fast när vi roade oss med att spåra dem bodde 6 av 9 i villorna runt om. De tre hittade vi inte hem till men de bodde säkert i närheten de också. Får de mat på en plats så stannar de ett tag såklart.