Det är tragiskt...

N

NiraK

Det är tragiskt vad många annonser det är på blocket nu ang. "söta kattungar säljes"! :( Tror jag har bläddrat igenom typ 100 stycken från bara de senaste dagarna :( Inte en chans att alla dessa kommer att få ett hem.. det kryllar ju av dom. Den ena sötare än den andra.. men det kan aldrig finnas en marknad för det utbudet..
Blir ledsen av sånt.. :(

Nirak

Sv: Det är tragiskt...

Än värre att stå på ett katthem och behöva inse att det inte finns plats för de där 4 kattungarna som hittades dumpade i en kartong på tunnelbanan ca 6 veckor gamla... Så här års är det skit att vara kattvän.

ja kanske det. Nån försöker ju iaf bli av med dom.. Men utgången för de flesta blir nog inte så puttinuttig :(

Nirak

Varför inte? Jag vet många som både sålt och köpt kattungar på Blocket. Vad är bättre? Tidningsannons?

tänkte mer på den enorma mängden av annonser. Har svårt för att se hur alla katter ska få ett hem. Har inget emot att man annonserar på blocket..

Nirak

ja kanske det. Nån försöker ju iaf bli av med dom.. Men utgången för de flesta blir nog inte så puttinuttig :(

Nirak

Dom som bryr sig så mycket om sina katter så dom kostar på sig en annons för att bli av med dom finns det i alla fall hopp för. Tänk på alla katter som hamnar i en kartong efter en väg, i en sopsäck i en älv osv... Katterna på blocket är lyckligt lottade i jämförelse.

jo förstår hur du tänker men kan ändå inte förstå vart alla katter på blocket ska hitta sina nya hem...

Nirak

Jo ja fattar va du menar de finns ju en uppsjö av pissar.. jag annonserade själv för ett år sedan hade då 6 kattungar som behövde nya hem, men de va trögt slutade me ett ja behöll 2 å gav 2 till min sambos förälldrar där dom har de bra på en bondgård :D å dom andra 2 till kompisar. men ja tog beslutet att stelerisera mina flickor ja har lixom inte plats för fler...

Jag har aldrig problem att bli av med mina normalsöta huskatter.

Sålde för ett par dagar sedan en lurvig unge efter ett par timmar på blocket. Fem hundra kronor, och det var MASSOR som hann ringa innan jag tog bort annonsen.

(Ja, kattungen kom till ett mycket gott hem.)

Samma här. Satte in annons igår på mina 5 kattungar. Har blivit fullkomligen nedringd och mailbombad trots att jag ligger i övre
prisklassen (400kr/st).

Kan nu välja och vraka mellan hemmen, känns toppen.

det behöver inte vara så farligt, när vi har haft kattungar har vi haft annons i lokala tidningen o blivit nedringda, kattungarna är sålda innan åtta på morgonen o det ringer folk flera veckor efteråt.

tänkte mer på den enorma mängden av annonser. Har svårt för att se hur alla katter ska få ett hem. Har inget emot att man annonserar på blocket..

Nirak

har märk att kattungarna annonseras överallt, på nätet och fullt på mataffärernas tavlor...:(

skulle tro att alla inte bryr sig alls att sätta upp en liten annons eller nått sånt..

Har också tänkt på det där, jag tycker också att det är tragiskt. Det finns hur många hemlösa katter som helst redan, där jag bor finns ett katthem och det är alltid proppfullt. Jag har också svårt att se var alla dessa katter, på blocket, i tidningarna osv ska hitta nya hem. Dock är just de katterna förhoppningsvis lyckligt lottade, men jag vill inte tänka på alla de katter som föds i ladugårdar omkring som aldrig får ett hem och den omvårdnad de behöver. Eller alla sommarkatter, nu när bebisarna är söta och goa säger mamma och pappa ja, men sen när det är dags att åka från sommarstället då är det inte så gulligt längre.

Senast ändrad:

Men det där med sommarkatter är ju en myt. Kvällstidningarna säljer lösnummer på det varje höst men varken veterinärer eller katthem känner ju av att katter blir mer lämnade framåt hösten. Så det har ju konstaterats vara mest snack.

Men det där med sommarkatter är ju en myt. Kvällstidningarna säljer lösnummer på det varje höst men varken veterinärer eller katthem känner ju av att katter blir mer lämnade framåt hösten. Så det har ju konstaterats vara mest snack.

Jaja, delvis myt är det kanske. Fast knappast helt. Min moster tog hand om en katt som deras granne lämnade på hösten vid sommarstället, ett exempel ur verkligheten. Att det finns hemlösa katter är väl ändå ingen myt, sen är anledningen till att de är hemlösa lika tråkig oavsett.

Jaja, delvis myt är det kanske. Fast knappast helt. Min moster tog hand om en katt som deras granne lämnade på hösten vid sommarstället, ett exempel ur verkligheten. Att det finns hemlösa katter är väl ändå ingen myt, sen är anledningen till att de är hemlösa lika tråkig oavsett.

Ja i mina trakter är det en myt. Även om "Kattjouren" försöker få det till annat. (Att enstaka människor gör det är en sak)

De har bla varit härhemma och "plockat kattungar" (självklart anmälda för intrång och stöld).
Kattungarna var ute på jakt med sin mamma, som alla bra kattmammor lär hon dem jaga, när en tjej fick syn på dem. Då var de 400 m hemifrån. Hon lyckades få tag på två, körde med bilen efter in på vår gård och sa sej "rädda dem". Envis och sa att efetrsom vi inte hade koll på dem var de vilda. *suck*

Här kommer och går katter mellan gårdarna. Ibland är grannens katt här några veckor och sen är någon av våra hos granne nr 3. Hankatter kommer och går. Ibland är de iväg veckor/månader i sträck.
Dessa katter (nåja vi har andra också) lever inget inneliv utan de bor i stallet och trivs med det. Jagar och lever ett rel fritt liv. Mat ställs fram på regelbundna tider. De kan klockan.

Dessa katter kan en del, framför allt okunniga, lätt få för sej är halvvilda, hemlösa katter. De äter garanterat om du ställer fram mat till dem. De stannar hos dej också ett tag då. Men de kommer hem med jämna mellanrum ändå.
Utanför mitt jobb fodrar föreningen ett antal "hemlösa" katter. Fast när vi roade oss med att spåra dem bodde 6 av 9 i villorna runt om. De tre hittade vi inte hem till men de bodde säkert i närheten de också. Får de mat på en plats så stannar de ett tag såklart.

Katthemmen gör ett otroligt jobb som tar reda på efter alla idioter som har okastrerade katter utomhus.
Okastrerade katter ute, det är just vad som skapar hemlösa kattkolonier.

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt verkar tyvärr inte komma hem igen och den som är kvar hemma är väldigt ledsen och letar efter honom överallt Tankarna har...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: caradan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Avstå jobbresor
  • Valet i USA