Det är helt otroligt(långt)

citron

Trådstartare
Vi flyttade ju i slutet av november närmare bestämt den 23.Innan vi skrev på kontraktet till så kollade jag med bredbandsbolaget tre gånger att de kunde leverera adsl till det huset.Och de kollade och sa ja då inga problem alla tre gångerna.

Bra sa vi och bestämde oss för att flytta.Det första jag gör sedan telefonen blev påkopplad var att beställa adsl och det var fortfarande inga problem.

Sen får vi reda på att vi har något som heter bärfrekvens.Jag hade aldrig någonsin hört talas om detta lilla underbara fenomen.Och det tog mig ungefär fem timmar att få reda på vad det var.Det är att telefonlinjen är delad och då kan man inte få adsl även om stationen är utbyggd för adsl kräver en hel telefonlinje och vi har då en halv eftersom den är delad.

Det tog ytterligare 8 timmar att få reda på hur vi skulle göra för att eventuellt få bort skiten.Vi fick av tele2 (som vi har telefonen hos) veta att det bara var telia som gjorde sånt så vi var tvugna att flytta abonemanget till dom och så gjorde vi för att då få reda på att det var adsl leverantören som var tvunga att lägga en order om att kolla om det går att få det bortbyggt.Det kostar oss 750 kr att få reda på om det går att bygga bort och OM det går kostar det ytterligare 2600 kr.Det tog tolv timmar att få fram den informationen.Tolv timmar av telefonköer och babblande med massor med folk som inte visste nåt om något.

Så nu sitter jag här på ett jävla modem och är inte så lite förbannad för jag anser att jag i grund och botten har blivit lurad av bredbandsbolaget som har lovat oss att de kunde leverera adsl här.

Så nu har jag avreagerat mig men det känns inte bättre för det tyvärr.......

Sv: Det är helt otroligt(långt)

Förstår verkligen att du är irriterad!
Hur kunde de säga att du skulle kunna få adsl om de inte hade kollat upp det ordentligt?

sånt där blir man så irriterad på. pappa har kollat vilken hastighet vi ska kunna ha som högst flera gånger, och bara fått höra att vi kan ha 0,5. så han tecknade 0,5 hos telia och blev uppbunden i 18 månader. typ några dagar senare kom grannen och sa att han blev lovad 12(!) av nått annat bolag som jag inte minns vilket det var. det skiljer knappt 4-500 meter mellan oss. Så pappa börjar kolla upp igen, och nu i skrivande stund lovar iaf telia 2, och nått annat bolag ännu mer men nu är han ju bunden. Snacka om att blir sur när man nyss bytt och kollat upp massa vad man ska kunna ha för hastighet och sen får man reda på att det inte stämmer.

Tycker överhuvudtaget att tex. telia är dåliga med informationen. Jag har ganska nyligen flyttat, och vi tog telia på både telefon och adsl, något som vi ångrar nu. i vilket fall så har jag upptäckt en del grejjor som jag tycker att de borde berättat, som inte stod i papprena man fick, tex. hur ofta räkningarna kommer osv.

tja, det finns ju hopp i alla fall

I ett annat fall så tecknades avtal med Bredbandsbolaget. Bredbandsmodemet kom men ingen signal kunde hittas. Det är 2,7 km till telestationen och B-bolaget garanterar 6,5 km!

Nåväl, efter ett antal samtal till Bredbandsbolagets kundtjänst så mätte de till slut signalen och meddelar att den bara går frarm 300 m innan den dör. Tid att tala med Telia.

Telia kommer och "mäter" signalen vid huset och säger att kopplingstonen hörs bra!!! Eh? Mäter.....?

Så, moment 22. Telia säger att allt är kanonbra, bredbandsbolaget säger att deras signal stendör 2,4 km innan gården.

Så det vara bara för gårdsfolket att surfa vidare med sitt modem. Ibland i hastigheter runt 4.... bra dagar upp till 50....

Världen är underbar.

Sv: tja, det finns ju hopp i alla fall

verkligen!! oftast vill man ju bara slänga modemet i nyllet på dem eller nått!! :angel:

Jag har aldrig varit så förbannad som jag var då eftersom en förutsättning för att vi skulle flytta var just att det skulle finnas bredband eller ja adsl.Och om jag då kontrollerar med ett bolag tre gånger och varje gång får till svar att självklart kan vi leverera så tror jag på det,vem skulle inte göra det.Sen blir det såhär ändå.

gaaah, jag skulle...mörda dem!!!..

nej men allvarligt, finns det inget man kan göra? typ anmäla dom på nått sätt? de har ju ändå ljugit för dig..tycker så stora företag ska hålla vad de lovar..

eftersom jag är en riktigt elak person när jag blir arg så sökte jag på mitt telenummer på deras hemsida och jo dom kan leverera till mig enl den och dessutom så lovar dom gratis kom igång hjälp så jag printade ut och ska be att få prata med en chef på måndag om inget annat så finns det ju aftonbladet:angel: Men allvarligt klart man blir mordiskt när som du säger ett så stort företag lovar leverans vid flera tillfällen och sen blir det bara skit av allthop men skam den som ger sig,jag ska ha adsl som dom lovat om de så ska bygga en telestation för min skull:devil:

Nu har jag hört alla ursäkter bredbandsbolaget kan komma på.Första budet var att stationen inte var utbyggd sen att alla platser var upptagna,sen så hade vi bärfrekvens och sen var stationen inte aktiv öööhhhh och sen bodde vi för långt från nämnda station och sen så bad människan om ursäkt för att jag har fått felaktig information.Sen talade hon om att sökresultatet på hemsidan om vad dem kan leverera bara är prelimenär.Då ska de fanimej inte skriva att de kan levera vissa saker när det trots allt inte är möjligt.Så nu är jag ännu argare och ska kolla vad det kostar att dra in en helt ny teleledning hit.......verkar vara enda sättet att kunna få adsl på här.Post och telestyrelsen är underrättade i alla fall:devil:

bra de!! man ska inte få hålla på sådär ju!! för jag menar hur ska du kunna sitta på buke nu? :p

All sådan där information om man kan få ADSL eller inte ÄR preliminär. Ingen vettig ISP går ut och LOVAR att det går. Och även om de bestämt hävdar att det faktisk går, så är det bara till stationen de kan lova och de kan även se om gatuadressen rimligtvis borde ligga inom de föreskrivna kilometrarna för tjänsten. Man jag håller med dig om att de borde informera om det på sajten och i deras Kundservice.

MEN sen så har vi detta med BF (bärfrekvens). En ISP kan aldrig garantera något innan ledningarna mellan hus och station är kollade. Hur det faktisk är gjort är upp till nätägaren (oftast slarvigt benämt: Telia) Sen så har vi även det faktum att teleledningarna inte alltid går rakaste vägen. Därmed kan huset faktiskt komma rätt långt i från telestationen för det är ju ledningens sträcka som är det som avgör om man kan köra ADSL och med vilken hastighet.

Även om man bor inom ett samhälle så kan telefonen kopplas runt och lite fram och tillbaka beroende på om det finns par (kopplingståd) lediga eller inte. Visst är det ovanligt - men det har förekommit.

Jag bodde tidigare på landet ca 5km från en mindre ort men min telefonledning gick till en station i en liten håla 6km åt ett annat håll...... och teleledningen följde en väg som gick s a s runt. Därmed blev det inte 6km utan ca 1 mil till telestationen. Min station var inte utbyggd med fiber så det hade inte gått att få något annat än vanligt modem även om vi bott alldeles intill stationen.

Vi skulle flytta till annat ställe. ADSL och telestation kollades. Den var fiberansluten och ADSL skulle gå att få. Men ingen hade ADSL-utr i stationen. Inte ens Telia. Ingen av de ISP jag pratade med bedömde det lönsamt att bygga där eftersom de inte räknade med någon enstaka kund per ISP. Människorna där ute hade gjort en förfrågan till någon ISP där man undrade om de kunde bygga om alla tecknade bindande avtal med en och samma ISP. Men inte ens det gick. Så trots att stationen hade fiberanslutning, ett x-antal hushåll ville ha bredband, de låg inom kilometrarna osv... så blev det inget.

Sen så är det inte så att alla leverantörer kan leverera på alla telestationer. Det beror på om de har utrustning där eller ej. Dvs Telia och Tele2 kan ha utrustning men kanske inte andra och vice versa.

Liknande trådar

Övr. Katt Varning långt! Jag är nyblivet jourhem i en ganska stor katthemsverksamhet. Har två vuxna jourkatter hemma nu. När jag registrerade...
2
Svar
21
· Visningar
2 260
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London