Det är härligt att rida!

S

susekl

Har ju börjat rida igen efter tretton års uppehåll. Igår gick det verkligen kanonbra, fick hästen att gå ganska fint och det kändes jättebra, även ridläraren var jättenöjd över hur jag red honom! Det är verkligen underbart att ha börjat rida igen!! :banana: :bump: :banana:

Sv: Det är härligt att rida!

ja att det är , innan jag började om hade jag ett uppehåll på 2½ år men nu när jag är tillbaka i sadeln så finns det inget bättre :)

Ja visst är det sååå kul. Jag undrar vad ni får göra på era lektioner nu? Går du i nybörjargrupp eller? Eftersom jag går i en nybörjargrupp så är det fortfarande väldigt "basic" och jag börjar längta efter att få rida själv på en "egen" häst. :d

Hej, jag går inte i nybörjargrupp, kändes lite onödigt eftersom jag ändå har ridit i elva år innan även om det var länge sedan. Dock så går jag i en grupp som kanske inte riktigt motsvarar den nivån jag hade när jag slutade men det gör inget för det känns som en lagom nivå att komma in i det. Igår ägnade vi oss åt lösgörande arbete, en del arbete på volt först med att ställa hästen. Sen skulle vi tölta på långsidorna (rider ju islandshäst), sakta av till skritt ställa hästen genom kurvan, tölta några steg, sakta av till skritt ställa hästen genom nästa kurvan och tölta hela nästa långsida. Till sist skulle vi tölta hela varvet runt och tänka på ställningen i kurvorna. Igår gick det jättebra och jag fick hästen att gå ganska bra tyckte ridläraren också.

Vi har fått en terminsplanering, det blir trav- och galopparbete, taktkänsla i tölten, ridning utan stigbyglar, balansträning barbacka och lite annat. Sen avslutar vi sista gången med kadrilj, det ska bli mycket spännande. :) Jag ska försöka ta mig råd till att ta en eller två privatlektioner i vinter också. Hur går det för dig?

Jag har börjat i två nybörjargrupper med "vanlig" häst. I den ena så sitter vi fortfarande på lina och tränar sits. Vilket innebär ungefär 10 min ridning/gång. Det ger ju säkert mycket för att få en bra sits men det är lite segt att inte få rida mer. :( I den andra gruppen som jag var på första gången i måndags fick vi rida på volter, lätt sits, halvhalter, halter och lite olika ridvägar. Det var kanonkul och jag fick verkligen vara superkoncentrerad hela tiden. Svårt att hålla reda på händer och tår ;) När händerna är rätt vill tårna spreta ut...*s*Dessutom är hästarna lite busigare där och hittar på lite egna grejer. Min var dessutom kanonpigg och stack iväg i galopp när grannen smackade, spännande...Idag ska jag iväg och rida islandshäst för första gången förutom en turridning för länge sedan. Det ska verkligen bli spännande, jag kommer ihåg att jag tyckte det var svårt med de olika gångarterna. Behöver jag tillägga att alla mina pengar går till ridning just nu :smirk:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar