Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han är väl inte från byn...Nu tänker jag vara jättetråkig (även om jag tycker huset är fint)... Det finns regler för vilken färg ett hus får ha, det är därför jag måste få det godkänt av kommunen om jag vill måla mitt faluröda hus gult och det är inte alls säkert att jag får igenom det (bor i ett detaljplanerat område). Jag är faktiskt glad för den regeln, det betyder att mina grannar inte kan måla sitt hus spyneongrönt.
Med det sagt, en politiker bör inte uttala sig så här i en tidning. Det hade varit skillnad om han sagt att det inte var målat enligt reglerna, att dra in "osvenskt" känns bara sunkigt. Dessutom har det blivit generösare vad gäller vilken färg man får använda sig av.
Något säger mig att de har blivit sne på konstnären av en annan anledning och vill trycka till honom. Men det är ju bara min inre cyniker
Nu tänker jag vara jättetråkig (även om jag tycker huset är fint)... Det finns regler för vilken färg ett hus får ha, det är därför jag måste få det godkänt av kommunen om jag vill måla mitt faluröda hus gult och det är inte alls säkert att jag får igenom det (bor i ett detaljplanerat område). Jag är faktiskt glad för den regeln, det betyder att mina grannar inte kan måla sitt hus spyneongrönt.
Med det sagt, en politiker bör inte uttala sig så här i en tidning. Det hade varit skillnad om han sagt att det inte var målat enligt reglerna, att dra in "osvenskt" känns bara sunkigt. Dessutom har det blivit generösare vad gäller vilken färg man får använda sig av.
Något säger mig att de har blivit sne på konstnären av en annan anledning och vill trycka till honom. Men det är ju bara min inre cyniker
Håller man inte med om lagar, regler och förordningar får man engagera sig politiskt för att få till en ändring. Vi kan liksom inte välja vad vi följer och inte. Eller jo, det kan vi väl men då får man vara beredd att ta konsekvenserna.
Vad man själv subjektivt tycker är fint eller inte har inget med saken att göra (som sagt, jag tyckte hans hus var jättefint och skickligt målat).
Sedan håller jag med om att byggärenden är något av det mest infekterade som finns och jag skulle gärna se att det lades på Länsstyrelsen och inte kommunen. I mina kontakter med respektive organisation vet jag vilka som agerat proffsigast och mest korrekt.
Det är ju inte solklart när det krävs bygglov för att måla om huset.
Enligt Boverket gäller: "Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov"
Naturligtvis inte men det är så mycket lättare att ta kontakt innan och kolla upp det än att få sanktionsavgifter (eller återställning) efteråt, oavsett om det gäller ommålning eller något annat.