Det är ett helsike att vara blödig kattvän!!!

Bansan

Trådstartare
Jag hade för ett tag sedan ett inlägg här gällande hittekatten Kis som jag förbarmade mig över i vintras & som jag med ljus & lykta sökt efter ett hem till under en längre tid & som bor på kredit i min mammas källare till max den 20 maj innan vi hade varit tvungna att ta den sista utvägen...

Dock har jag efter ett evigt annonserande, ringande & mailande ÄNTLIGEN med hjälp av en organisation hittat ett akuthem åt henne dit hon ska få komma i morgon & sedan stanna tills dess att de hittar ett permanent hem åt henne.

Organisationen sa att de vore tacksamma om jag ville stå för kattens vaccination innan hon kommer till akuthemmet. Vilket jag sa att jag tyvärr i nuläget inte har möjlighet till (dels pga att min gammelkatt är dålig & behöver mediciner & jag anser att han kommer före en hittekatt som skulle ligga död i en buske vid det här laget om inte jag räddat henne. Dessutom har jag avmaskat & loppbehandlat henne) men att jag gärna ska bidra till katthemmets fond längre fram när min ekonomi stabiliserats eftersom jag anser att de gör ett hedervärt jobb. ... Då får jag i en lång föreläsning om att deras jobb fatiskt är helt idéellt & att det kostar mycket pengar att ha hand om alla katter som kommer in. Jo, det fattar jag väl, jag är inte hur dum som helst. Men min Oliver & min rottisvalps valpvaccinationer är faktiskt viktigare än hittekattens för min del & det gör jag trots att jag inte vet vart jag ska ta pengarna.

Sen började en föreläsning om att jag borde bli fadder åt katten & betala en månadsvis summa till hennes foder osv... vilket jag också svarade på att ja det vill jag gärna längre fram & om inte hon finns kvar då så blir jag det gärna åt en annan katt. Men just nu FINNS INTE MÖJLIGHETEN. Jag förklarar till & med att jag just blivit sjukskriven & inte fått mina pengar eller något besked från sjukkassan än & inte vet när det kommer & att i nuläget är 100 kr en hel förmögenhet för mig... Men ändå får jag ytterligare en föreläsning om hur tacksam jag ska vara att de hjälper till.
MEN JAG SA JU ATT JAG VAR JÄTTETACKSAM & ATT JAG MER ÄN GÄRNA SKA STÖDJA DERAS ARBETE LÄNGRE FRAM!!!

Kan ju säga att jag är skitnervös för att åka & lämna henne i morgon för jag har verkligen inte en spänn att bidra med till hennes uppehälle.

Suck, inget att gapa om egentligen men det kändes så taskigt när jag gjort allt för katten & bara ska få skit för det så jag var tvungen att avreagera mig lite :crazy:

Sv: Det är ett helsike att vara blödig kattvän!!!

Men katten är ju inte ens din(!) Jag tycker inte att de kan kräva det av dig. På vårt katthem får den som adopterar katten stå för vaccinationer mm. Man betalar en symbolisk slant när man hämtar katten, och det är de pengarna de använder till mat mm. Ta´t lungt. Det är ju inte ens ditt ansvar!

Jag tycker du har gjort något väldigt bra och att du inte ska förväntas göra mer saker nu i ett läge där du har det dåligt med pengar.
Det är ju inte din katt utan en hemlösing och sådana som katthemmen ju faktiskt ska hjälpa.
Även om alla katthem i princip har dålig ekonomi så ska de ju inte gå på sådär till dem som faktiskt gör något för katterna.

Tyvärr är det inte så ovanligt att man möts av den attityden från en del som arbetar ideellt med hemlösa katter. Jag förstår att de är jätteengagerade och är frustrerade och förtvivlade över att de inte kan göra så mycket som de vill, men det ger dem inte rätt att hugga på andra som gör så gott de kan.

Du ska inte behöva mötas av denna attityd, det faktum att du har tagit hand om katten tycker jag visar att du bryr dig och det är inte bara kattföreningar som har klent med pengar.

Heulwen skrev:
Jag tycker du har gjort något väldigt bra och att du inte ska förväntas göra mer saker nu i ett läge där du har det dåligt med pengar.
Det är ju inte din katt utan en hemlösing och sådana som katthemmen ju faktiskt ska hjälpa.
Även om alla katthem i princip har dålig ekonomi så ska de ju inte gå på sådär till dem som faktiskt gör något för katterna.
Som aktiv i en kattförening tycker jag också att det är de hemlösa katterna som vi ska rikta in oss på men det är så många och sedan är det så många oansvariga kattägare som tycker att andra(katthem/föreningar) ska omplacera deras katt för att de ska slippa jobbet.

Kan bara svara för vårt katthem, som INTE beter oss så där ;)

Katter som kommer in till oss, upphittade, får komma till en veterinär dagen, eller ett par dagar efter sin ankomst. Där blir de genomkollade, vaccinerade, avmaskade och id-märkta. Hanarna blir även kastrerade.
Vi kräver ingenting av upphittaren, mer än att de har katten hos sig tills vi kan ta in den i karantän.
Pengarna vi tar betalt för katten, financierar alla utlägg.

Om det däremot är en omplaceringskatt som någon inte kan ha kvar, men som är DERAS katt. Då kräver vi att den ska vara kastrerad, vaccinerad och avmaskad innan den kommer till oss.

Prosit skrev:
Om det däremot är en omplaceringskatt som någon inte kan ha kvar, men som är DERAS katt. Då kräver vi att den ska vara kastrerad, vaccinerad och avmaskad innan den kommer till oss.

Ja men då tycker jag att det är helt befogat. För det hör i min värld till vanlig folkvett att man kastrerar en katt som inte ska vara i avel samt ser till att ens egen katt är avmaskad & vaccinerad.

Kan ju tillägga att jag dessutom fick mig en känga för att jag hade bett andra organisationer också annonsera om henne... "för då kunde det bli problem"... öööh, vad problemet skulle vara kunde jag dock inte få något vettigt svar på. Jag har mailledes meddelat de andra organisationerna att ett akuthem hittats & att de kan ta bort sina annonser så något problem finns inte :crazy:

Jag vet hur det är att hitta något, kan inte ha kvar samt INTE ha pengar just då. MEN vore det inte smartare om dessa katthem kunde göra ett avtal med repektive upphittare. Dom skriver ett avtal att: Upphittaren får avbetala eller betala till föreningen efter si och så länge, kanske 30 dagar OM föreningen fixar allt nödvändigt just nu. Typ kastrera, vaccinera, märka. För just nu brukar ju gälla akut.

Detta gäller givetvis INTE folk som inte orkar omplacera sina egna katter, utan ska gälla sånt man hittar.

Mynta2 skrev:
Jag vet hur det är att hitta något, kan inte ha kvar samt INTE ha pengar just då. MEN vore det inte smartare om dessa katthem kunde göra ett avtal med repektive upphittare. Dom skriver ett avtal att: Upphittaren får avbetala eller betala till föreningen efter si och så länge, kanske 30 dagar OM föreningen fixar allt nödvändigt just nu. Typ kastrera, vaccinera, märka. För just nu brukar ju gälla akut.

Detta gäller givetvis INTE folk som inte orkar omplacera sina egna katter, utan ska gälla sånt man hittar.

Jag tror att ännu färre än det redan är skulle bry sig om att hjälpa hemlösingar om man skulle vara tvungen att betala en massa (Ja, ett par hundra är en MASSA för mig) pengar för att få hjälp att hjälpa... De flesta katthem & organisationer tar ju en summa av den som tar hand om katten senare som an "garanti" för att det ska vara en person som bryr sig om katten & verkligen vill ge den ett hem & precis som det sagts i tidigare inlägg så täcker detta oftast kostnaderna organisationen haft för katten.
Man ska väl inte behöva betala för att göra en god gärning?

Fast katthemmena drivs ju oftast ideellt...Så dom själva får ju kämpa för sina kronor. Nej man ska väl inte behöva betal för sina goda gärningar, men så ser det ju ut nu pga vissa inte tar ansvar för sina djur.

Mynta2 skrev:
Fast katthemmena drivs ju oftast ideellt...Så dom själva får ju kämpa för sina kronor. Nej man ska väl inte behöva betal för sina goda gärningar, men så ser det ju ut nu pga vissa inte tar ansvar för sina djur.

Jag kan iofs tänka mig att de människor som faktiskt bryr sig om att ta in hemlösa katter för att få dem till katthem är de människor som skänker pengar till katthemmen när de har råd.

Det är att bita sig själv i svansen om de som arbetar med de hemlösa börjar beté sig illa mot de som hjälper till att plocka in hemlösa katter.

Sol skrev:
Jag kan iofs tänka mig att de människor som faktiskt bryr sig om att ta in hemlösa katter för att få dem till katthem är de människor som skänker pengar till katthemmen när de har råd.

Det är att bita sig själv i svansen om de som arbetar med de hemlösa börjar beté sig illa mot de som hjälper till att plocka in hemlösa katter.

Exakt min tanke :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 473
Senast: limona
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 712
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar