Det är en råtta, det är en bäver, det... det är en häst!

Sv: Det är en råtta, det är en bäver, det... det är en häst!

Nu vet jag ju inte om hon tuggar sönder staket ute oxå.... Annars kan det ju vara så att hästen INTE vill stå inne! Släpp ut den! :):)

De är ute mellan 7 på morgonen och 8 på kvällen :) Vi är extemt mkt naturmänniskor så hästarna är ute mkt ;)

Att hon fortfarande gnager kan vara en vana :)
Och hon drar även tänderna mot väggen :confused: Men ska fortsätta testa mig fram... men tänker på framtiden när jag flyttar hemifrån, om ett par år, och behöver hyra in henne i ett stall... de skulle nog kasta ut oss! :p

såhär gjordes på min foderponny som gnagde sönder varenda stolpe i hagen.
Vi hade ett glassmått med havre under tråden så hon fick en ordentlig smäll på mulen. Sen dess har hon inte rört stolparna. Värt att prova iallafall. Ska kolla vad mitt antibitkladd heter.

Att hon fortfarande gnager kan vara en vana :)
Och hon drar även tänderna mot väggen :confused: Men ska fortsätta testa mig fram... men tänker på framtiden när jag flyttar hemifrån, om ett par år, och behöver hyra in henne i ett stall... de skulle nog kasta ut oss! :p
Har ni kollat tänderna på henne?
Just det där med att dra tänderna på väggen och gnaga har jag varit om ett par gånger på hästar med tandproblem.

Eller så gör den bara som min märr som har ett jävla humör. :D

Hugg ner lite sly från asp och ge henne både i hagen och häng upp i boxen, brukar vara populärt att gnaga på. Vi har en häst i hagen som nu för ett par veckor sedan började ge sig på stolparna i hagen trots mkt grovfoder i hagen. Hästen uppskattar aspbarken mkt och står och pillar med den istället för att ge sig på stolparna.

kl
Säger som många andra. Lägg in grenar i boxen samt förläng ättiden genom att ge mycket halm, funkade bra på min lilla när hon började tugga och dra i listerna. Det är normalt för dem att tugga på träd/bark. Våra har skalat av varenda asp och andra träd i hagen. Bättre att de får något att sysselsätta sig med än att bara spruta på antibit, då har man ju inte tillfreställt behovet bara försökt bota symtomen.

Aspbark sägs även motverka inälvsparasiter, så det finns kanske en naturlig förklaring till det hela:)
Lycka till!

Har ni kollat tänderna på henne?
Just det där med att dra tänderna på väggen och gnaga har jag varit om ett par gånger på hästar med tandproblem.

Ja det har vi :)

Det var min tanke också.
E-vitaminbrist kan orsaka gnagande hos hästar enligt en veterinär jag hade förut. Min har lekt bäver en gång i sitt liv, det var på vårvintern och hon gnagde på allt trä hon hittade. För henne hjälpte tillskott av E-vitamin.

Kanske inte är orsaken i detta fall men det kan ju vara värt att kolla upp foderstaten.

Jag har märkt det på min också, att han börjat gnaga trä nu precis.
Fast han har fått både lite mineraler och e-vitamintillskott hela vintern..

Vore ju najs att kunna lösa det bara genom att ge mer mineraler, men när man redan ger en del så känns det ju tyvärr inte så sannolikt.

Tänker däremot att det kanske har med magen att göra, många hästar som verkar få lite dålig mage den här tiden på året? (svårt att lösa det dock, har redan fri tillgång på silage och probiosa ipona-kur, får vatten ute och inne).

Inte smeta in sand, utan blanda sand i färgen. Det blir inte mycket sand de får i sej, sanden sitter fast i den torkade färgen och gör så att det är obehagligt att gnaga. Av det får de inte sandkolik.

jag tror vi körde med träolja och därefter slängde på blästersand... "sandbläster" eller vad det heter. Väldigt fin sand i alla fall.

Det fick min bäver att sluta äta på väggarna.
Sedan vet jag att mer motion skulle funka fint på min.

Det där med motion skulle nog kanske hjälpa lite men går för tillfället på kryckor och ska snart opereras så ridturerna får lugna sig ett tag :mad:
Men ska se om jag kan släpa in en liten fin gren till henne :D :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka