Det är en råtta, det är en bäver, det... det är en häst!

Feua

Trådstartare
Mitt lilla sto äter sig bokstavligen ur stallet! :crazy: Vi har testat att spraya Hööks antibit på väggar och överallt där hon gnager i vårt fina trästall. Vi har försökt att öka maten, då river hon ut den i hela boxen och gnager i alla fall. :mad: Vi har testat en hemmagjord smörja med peppar och tabasco... det tyckte hon var gott! :eek:

Hennes förra ägare - för 3 år sedan, gav henne för lite mat, det är därför hon gnager men det är inte bra för henne att få i sig allt trä med färg (utomhus) och bets (inomhus)... tips? :confused: :bow:

Sv: Det är en råtta, det är en bäver, det... det är en häst!

Har du provat med vanlig billig hårsprej? Det smakar faen o hans moster. Spraya varje dag, där hästen gnager..man kan måla med färg utblandad med sand också, det brukar gnissla läskigt i tänderna åt hästen, så då brukar de låta bli.

tjäran är de enda som hjälpt i vårat stall vareneda jäkla häst har vare galen i år i gnagandet i stallet...

å steketstolp å staketen hra gått åt en del hos de som har trästaket..

Jag har ett antibit medel, rätt kladdigt. Syns inte och luktar inte så hästen vet aldrig vart det sitter ;)
Efter att prova 9/10 antibitmedel och ingen funkade, hittade vi detta.

Biter hon på stolparna i hagen också?

Hästen vill gnaga på något =ge henne något att gnaga på! Slicksten som hänger i snöre och grova grenar eller granar i boxen samt minimal tid i stall. Oftast är det lättare att ge hästen det den vill ha än att försöka hindra den från att få det den vill ha;-)

min häst tycker tjära är gott:crazy: provade också anti bit. Mums! Enda som funkade var att sätta järnlister på alla kanter.

Har du kontrollerat foderstaten så att det inte är något hon har brist på?

Det var min tanke också.
E-vitaminbrist kan orsaka gnagande hos hästar enligt en veterinär jag hade förut. Min har lekt bäver en gång i sitt liv, det var på vårvintern och hon gnagde på allt trä hon hittade. För henne hjälpte tillskott av E-vitamin.

Kanske inte är orsaken i detta fall men det kan ju vara värt att kolla upp foderstaten.

Senast ändrad:

Nu vet jag ju inte om hon tuggar sönder staket ute oxå.... Annars kan det ju vara så att hästen INTE vill stå inne! Släpp ut den! :):)

Diskmedel som t.ex. grumme tvättsåpa eller något annat smakar uppenbarligen väldigt illa, då vår häst som glatt tuggar på antibitkräm undviker det å det grövsta.

Hm, man kanske inte ska smeta in sand som någon skrev, med tanke på allt negativt man hör om sandkolik/förstoppning etc. :)

Hästen vill gnaga på något =ge henne något att gnaga på! Slicksten som hänger i snöre och grova grenar eller granar i boxen samt minimal tid i stall. Oftast är det lättare att ge hästen det den vill ha än att försöka hindra den från att få det den vill ha;-)

Vi gjorde så här:

Vi spikade upp ett par brädor på boxväggen inne i boxen, "bitbrädor" (jfr klösbrädor till katt) - sen höll sig vederbörande till dem. Det var länge sedan, brädorna finns fortfarande kvar - men man måste kolla spikhuvudena så de inte sticker ut.
Boxväggarna intakta.
Ingen bra idé kanske men funkade hos oss.

Tabasco är det enda som funkar på min bäver.:devil:

Har en likadan, hon är helt tokig på att gnaga, på allt. Har varit sådan sen den dagen hon tittade ut ur mammas mage. Trots mycket utevistelse, fri tillgång på grovfoder, kontrollerad foderstat osv osv så gnager hon. Kan mitt i sommaren på sommarbetet stå och gnaga på staketstolpar tex.

Boxen är ju dock minst rolig om hon biter sönder så där kletar jag kyllera, Stay sound, överallt där hon gnager. Fråga mig inte vad det är men det tycker hon INTE om. Ser ju inte så snyggt ut men bättre än att hon käkar sönder inredningen.

Har man provat allt och det visar sig att man har äkta bäver i stallet som tycker att det mesta smakar gott finns bara en hjälp:

TWI ANTIGNAG

Är väl egentligen till för att hålla rådjuren borta från trädgården, men är räddaren då inget annat funkar.
Såsmåningom behövs bara en liten dutt här och där för att hålla hela boxen hel och fin:laugh:.

Varför skulle hon gnaga 2010 för att hon fick för lite mat 2007? Låter underligt.

Min märr är också en bäver vissa år.
Förra var hemskt men genom att ge henne ett alternativ att gnaga på medan hon var inne så kunde jag undvika att hon åt sig ur stallet.
Jag la in aspstam i lagom långa bitar (både box och hage). Hon åt sig i stort sett genom en 15 cm tjock stam PER DAG! Men hon gav fan i väggarna...

Kan tillägga att jag provade att smörja och kleta med det mesta till en början men det hjälpte inte.

Hoppas du hittar en lösning, vad det än må vara.

Jag har ett antibit medel, rätt kladdigt. Syns inte och luktar inte så hästen vet aldrig vart det sitter ;)
Efter att prova 9/10 antibitmedel och ingen funkade, hittade vi detta.

Biter hon på stolparna i hagen också?

Hon käkar allt av trä :crazy: :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka