Destruktion.

FadeAway

Trådstartare
Min häst är ju som sagt utdömd. :cry:
Då varken jag eller mina föräldrar bor på gård så finns ingen möjlighet att gräva ner honom. Han är behandlad med butta så han kan ju inte gå till slakt. Så hur gör man när det ska till destruktion?

Sv: Destruktion.

Hej mitt fullblod som jag slaktade va behandlad med butta ..han slaktades som vanligt enda skillnaden är att det ej blit kött av honom ..förstår inte problemet??

vet inte vart du bor men finns ju några ställen som kremerar hästar. om man vill kan man få en urna med askan.

Om du tar kontakt med din närmsta klinik/hästveterinär kan du säkert få tips om vilka alternativ som finns just där du bor.

Sköt om dig...:cry:

Jag hade velat kremera honom och få en urna men jag har svårt att motivera att betala 7000-10 000 för det hade jag haft jobba så hade det inte varit ett problem men som student är det en månads levnadskostnader för min del.

Det schysstaste mot hästen är ju att du tar ut nödslakt eller veterinär för avlivning så att han slipper komma till ett slakteri. det är aldrig lätt att behöva ta bort sin häst, men man kan ju välja ett så skonsamt alternativ som möjligt så att hästen slipper bli orolig eller rädd!

Väljer du nödslakt kommer de ut till er, bultar de hästen, avblodar och tar med sig hästen för destruktion.

Vill du hellre att hästen avlivas av veterinär kommer denne "bara" att avliva hästen, då måste du ändå ringa ut de andra så att de hämtar kroppen (blir ett något dyrare alternativ).

Du kan ju även skicka honom till slakt och de kommer inte använda köttet. (eftersom han fått butta kommer du inte få några pengar för honom)

kram på dig!

Han ska tas hemma är planen mest för min skull han är stencool att köra till nya platser men aldrig att jag skulle fixa det.

Så tråkigt med din häst=(
Svensk lantbrukstjänst är det som hämtar döda hästar och transporterar till destruktion. De utför även avlivningen om man vill det. Om man istället vill anlita en veterinär för att utföra avlivningen så får man ta kontakt med lantbrukstjänst så att de kommer och hämtar hästen efteråt.

jag tycker det är ett bra beslut att ta honom hemma! vare sig hästen är lugn vid att transporteras eller inte. ett slakteri är annorlunda mot många andra främmande platser.

Men som sagt, du behöver inte tänka på att han ska till destruktion, dem tar ju med sig honom till det.

När vi tagit bort hästar har alltid veterinären avlivat hemma och sedan har kadaverbilen hämtat.
Bäst är om man kan planera det så att hästen hämtas samma dag, men ibland har det tagit några dagar innan hästen blivit hämtad. Vi har då täckt med en pressenning.
Men det kostar en del att bli av med kroppen, tror vi fick betala 4500 kr för förra hästen (halvblod).

Det är jättejobbigt, men skönt när det är klart:cry:

Tråkigt att din häst blivit utdömd :( Vet hur det känns fick själv lov att ta bort min häst i höstas :(

Man kan ta bort dem på ett slakteri trots att de inte ska bli mat, men tror det kostar nästan lika mycket som att göra det på en klinik då...

men är han inte försäkrad? som någon annan skrev så kostar det med vanlig destruktion också. då kanske det är värd några extra tusenlappar att kremera..

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: skogaliten
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
934
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka