dessyr tävling på lör och fälttävlan på söndag?

D

dyrre

Jag ska åka till botkyrka och rida 100cm fälttävlan på söndag tror ni att det blir för tufft för hästen om jag åker och rider en lokal dressyr tävling på lördag? Hästen är i bra kondition.
Hennes vecka ser ut så här
mån:vila
tis:longera
ons:km i dessyr
Tor:uteritt
Fre:lugn uteritt(skritt å tav ca 30 min)
Lör:lokal dressyr tävling
Sön:fälttävlan.
Vad tycker ni blir det för mycket? Tänkte att hon skulle få minst 5 dagars vila efter den veckan.

Sv: dessyr tävling på lör och fälttävlan på söndag?

Hästar reagerar ju olika på att komma till en tävlingsplats. Om din häst är van att tävla och inte gör av med allt för mycket energi "bara för att det är tävling", så är det nog inget problem. Ska du bara rida en klass på lördagen? Det blir ju lite som ett genrep inför söndagen;) Dressyrtävling på lite lägre nivå är ju inte så mycket värre än att trimma hemma.

Sv: dessyr tävling på lör och fälttävlan på söndag?

Det beror ju helt på hur du laddar upp inför en fälttävlan, min häst går bäst om hon gör ett hopp/terrängpass två dagar innan och sen bara longering i låg form ca 20 min dagen innan.
Så jag hade inte åkt på dressyrtävling, men bara för att det inte skulle passa som uppladdning för min häst. Inte för att det blir för jobbigt.
Det är ju bara du som vet hur din häst fungerar bäst.

Många hästar behöver ett bra dressyrpass innan och då är det väl bara bra. Sen beror det ju också lite på hur långt du måste åka och så.

Så jag skulle nog säga att har hästen normal kondition en häst behöver för att gå lätt klass, och inte är väldigt ung och blir trött bara av att vara på tävling, borde den absolut klara det. Även utan att vila en vecka efter...
Tänk om fälttävlan hade gått över två dagar, samma sak ;)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar