Dessa tänder..

AraSlei

Trådstartare
Jag sprang över den här bilden tidigare idag,
tandvisning.jpg

, vilken visar olika bett.

Jag har hela tiden tänkt att Ladda har ett överbett, eftersom hennes övre framtänder är framför de i underkäken. När jag kollar på bilden ovan och jämför med hennes mun, så har hon hörntänderna på "rätt" plats som i ett saxbett (dvs underkäkens hörntand framför den övre), men tänderna emellan hörntänderna är som ett överbett.

Vad är det som avgör om det är ett överbett eller ej? Hörntänderna? "Mellantänderna"? Helheten?

Luddigt förklarat :p

Sv: Dessa tänder..

Jag tror att det är helt normalt att de övre framtänderna är något framför de undre. Det är nog helheten som avgör vad det är för bett. Min har också övre framtänderna framför de nedre och ingen utställningsdomare har anmärkt på det.

Miss Mandy ocksa ... men man kan inte ens fa in ett harstra mellan over och under tander ... de ligger tatt mot, dock ar overtanderna lite, lite over undertanderna.

Överkäkens framtänder ska vara före underkäkens men precis som ni ser på bilden så ska tänderna nudda varandra och även hörntänderna ligga i rätt position för att det ska vara ett saxbett.
Många tror att tångbett är det korrekta men så är absolut inte fallet!

Svarar alla i samma:

Laddas framtänder ligger inte an emot undertänderna, än åtminstone. Hon är ju 10 månader, så jag hoppas fortfarande på att det ska rättas till…

Hennes tänder ser ut ungefär som på den här bilden. De övre ligger alltså emot de undre vid roten, men "står ut" lite sen.

Men eftersom hörntänderna är rätt så kanske det inte räknas som ett grovt bettfel åtminstone?

Hon behöver få minst very good för att vara aktuell för jaktchampionat nämligen.. :p

Underbett är förmodligen enklare, där är det ju lättare att konstatera att något är fel. Vår springer hade hörntänderna rätt, men framtänderna i underkäken låg framför de i överkäken och det räknades som ett underbett. Något som i princip inte förekommer hos springer spaniel!

Puh, då får vi hoppas att dom har samma goda bedömningsförmåga som du :D

Ja, jag ha rvarit inne där och kollat tidigare, men jag hittar inget som jag tycker hjälper mig i min fråga…

Hur ser jag om min hund har ett normalt tandbett?
Normalt ska hunden ha ett saxbett i fronten, det vill säga att framtänderna i överkäken går strax utanför framtänderna i underkäken. Underkäkens hörntand ska passa mellan överkäkens hörntand och den yttersta framtanden. När hunden biter ihop tänderna ska hörntanden i underkäken inte komma i kontakt med hörntanden och den yttersta framtanden i överkäken.

När det det gäller kindtänderna så ska fjärde premolaren i underkäken passa in mellan den tredje och fjärde premolaren i överkäken.

Roten på tänderna i överkäken går ju strax utanför de i underkäken, men sedan står de ut lite grann. I viss mån ligger tänderna alltså emot. Jag lade in en bild på en annan hund som har ett liknande bett lite längre upp :)
Hörntänderna är korrekta, även premolarerna vad jag kan se.

Tillägg: Laddas tänder ser ut som hundens på bilden om hon har munnen halvöppen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag läser mycket här men brukar inte känna behov av att skriva själv. Nu har några frågor uppstått efter en valpbesiktning. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 231
Senast: Libbsticka
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihop Jag undrar vad ni har för erfarenhet av hästar med överbett. Riktigt rejält sådant, där framtänderna går hel omlott med...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: Taraxacum
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka