Dessa odjur

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare strumpan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 714
S

strumpan

I dag plockade jag 15 fästingar på min stackars katt.Trots att hon har frontlain på sig och regelbundet.Finns det kanske något som är mer effektivt?

Ingen aning men jag skulle också bra gärna vilja veta det. Min långhårskatt drar med sig halva fästingpopulationen hem varje gång han varit ute. Och sedan undrar han varför man inte vill att han ska hoppa upp i knäet på en. :confused:

ahhh så skönt med innekatt :p

(mina två vovvar har dragit hem 5 fästingar hitills.... första sommaren jag ser fästingar här uppe, måste bero på vädret...)

Ja, på tal om dessa vidriga saker. Hittade ngt av det äckligaste som finns på en av våra minstingar. Fästingen ifråga var stor som en ärta, totalt sprängfylld och... euuuu. Upptäckte efter att jag tagit bort den att det bildats en stor knöl på platsen den suttit på. Måste vara ngn smärre infektion. Suck, nu ska man bara övertala katten om att desinficeringsmedel inte bits. Knölen är nämligen på ett ställe som han inte kommer åt att rengöra på egen hand. Usch och dubbel-usch, varför finns fästingar egentligen? Mig veterligen är det inget annat djur som livnär sig på dem. Ett av naturens stora misstag i pocket-format? :confused:

va skönt att ha 2 innekatter slippa allt som har med fästingar att göra :D :D

det är snart vinter och kallt så man får väl fortsätta och plocka försöka hålla sig :cool:

Jag tycker Frontline fungerar hyfsat, tar i alla fall runt 95% av alla fästingar. Något ännu effektivare, som kattorna tål, finns inte vad jag vet.

Däremot måste jag sätta på medlet med tätare intervall än rekommenderat, var 3:e vecka. Efter första omgången på våren har det inte så stor effekt, men efter gång två är det bra.

Hade din katt 15 fastbitna fästingar, eller kröp de i pälsen? För krypa kan de ju göra ändå trots medlet, däremot biter de inte och om de gör det så "kolavippar" de :devil:

Ja, isåfall måste jag tacka dig. Jag tror inte vi har plats för HELA populationen hemma. :D Glöm inte att framföra mina innerligaste tacksägelser till din omtänksamma katt också, utan er skulle vårt hus vara översvämmat! :crazy:.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 371
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 882
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka