Dessa knott...

T

Tiggertjejen

Igår när jag skulle ta in min åring och kände igenom honom så hade han två bulor under magen sannolikt stick från någon odräglig insekt, förra veckan hade han små stick i öronen efter några knott.
Visst finns det spray som man kan sätta på men dessa fungerar inte, sen har vi ju dessa blandningarna man gör själv men eftersom de flesta verkar vara med matolja så kan de väl brännas när solen står på?? Flugmask kan man också ha men när jag släpper honom på bete med andra unghingstar så lär väl de dra av masken eller dra itu flugtäcket?

Igår så var han inte som vanligt utan han stod i boxen och ville inte äta sitt hö som han alltid gör (detta är kanske inte ett tecken på att han inte mår helt bra men jag känner ju min häst och jag vet när något inte stämmer). Att han inte ville äta hö och såg allmänt trött ut kan ha berott på att han vaccinerades igår men saken är den att han var nästan likadan när han hade sina bett i öronen! :o

Jag är väldigt tacksam för hjälp och jag kan inte hjälpa om jag uttrykt mig svamligt då jag är lite orolig och jag ska ju snart släppa på bete ju! :confused:

Sv: Dessa knott...

Puttar!

//Tina som för tillfället är orolig

Jag har fått ett recept, som jag andvände förra året, det fungerade super, mot knott, blinningar och fästingar. Du kan ju testa, för det är inga dyra ingredienser.

koka upp 5 liter vatten, 1 kryddburk rosmarin, 1 vitlök och 0,5 liter vitvins vinäger. Sila och häll på sprayflaska och spreja på 2-10ggr(vid behov) dagligen. Ingen olja och helt naturlig, miljövänlig.
Garanterat är köket flugfritt i ett par veckor! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Tack det ska jag testa, tror du man kan ta det runt öronen också! Kommer köket att lukta vitlök i ett par veclor också?

Kolla fästingar också, det är ju verkligen något som dom kan må dåligt av. Min hund har redan haft flera st på sig och han har mått jättedåligt av dom, spytt i flera dagar och haft sig.

Det har jag kollat i¨år och det enda var två knölar, sen kanske han reagerade på sin vaccination

Bara ett litet apropå ang hundar och fästingar! Det finns ett jättebra recept-belagt halsband mot fästingar. Min hund hade det hela förra sommaren och hade inte en enda fästing. Tror att det kostade typ 200 kr och räkte hela sommaren. Har hört att vissa hundar kan reagera emot det, men på min märktes inget. Man måste bara komma ihåg att ta av det när hunden badar så att inte fiskarna dör. :banana:

Det borde ju vara förbjudet om det skadar fiskarna så!!!

Tiggertjejen skrev:
Tack det ska jag testa, tror du man kan ta det runt öronen också! Kommer köket att lukta vitlök i ett par veclor också?
Det är hudvänligt, men kanske svider lite i sår. Jag hade en naturveterinär på en häst med skav efter sadelgjorden, han rek mej att blanda vitlök i olja. Det försvann för gott, efter att jag haft problem under en ca 2 års lång tid, med olika metoder...
Köket luktar supergott :devil:

alla avmaskningsmedel innehåller ämnen som dödar vattenlevande organismer och insekter allvarligt.
ex switch pour on innehåller permetriner, samma som de använder på granskog för att döda alla skadliga insekter. Så släng inte era sprutor i naturen, fast det tror jag inte ni gör heller.
Permetrin är ett nervgift, men skadar inte oss stora djur.

Naturveterinär?? DET låter inte som något jag vill anlita alls. Veterinär borde endast de som har gått sina 5 år få kalla sig. Homeopat är väl det lite mer rätta ordet på nån som mixtrar med giftiga växter.

/jenny

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Naturveterinär?? DET låter inte som något jag vill anlita alls. Veterinär borde endast de som har gått sina 5 år få kalla sig. Homeopat är väl det lite mer rätta ordet på nån som mixtrar med giftiga växter.

/jenny
Det kanske de heter, men vitlök är inte giftig :confused: :confused: Suverän var han iaf!

Ok, men nu har jag övertalat mamma som hatar vitlök att få göra det och hon tycker ju så synd om Sweet boy så det är ingen fara!!! Har tyvärr inte hunnit göra det än (tur att knotten inte varit på honom mer), men nu imorgon eller kanske ikväll ska jag koka ihop det!!!

Liknande trådar

Träning Köpte min valack i slutet på maj. Kämpade de första 2 månaderna med att han skulle fatta att jag bestämmer. Sen var det lugnt ett tag...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Nibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka