Dessa jäkla kardborrar!

Dialhard

Trådstartare
Någon som har tips på hur jag kan undvika detta? Alt tips på hur jag får ut dom utan att det sliter så mycket... Badar redan i glansspray vilket underlättar lite.
Fläta? knoppa?

Veckor med röjsågen på betet är inte aktuellt iår..

jln9lnmjj84vy70c-yim8xodu23m7zpmn_swtozr0om_521ce25bddf2b302302a70b2.jpg

hyhjxwger5hisca8hnpdhdenuhqyxmdker8ois_mnfotwvhuz38tmahgf-awzs_zpqsgt5pfdbcvwkamolm69g_521ce260ddf2b302302a70b3.jpg

Sv: Dessa jäkla kardborrar!

Men hjälp vilken mardröm :nailbiting:

En i stallet dränkte svansen i vanlig typ matolja och det verkade fungera bra att borsta ur sen, kanske kan vara ett tips :)

Jag brukar gå ut och plocka bort de plantor jag hittar, men har man stora hagar är det kanske inte möjligt.

Borste är ingen idé att använda, jag brukar dra ut stråna från kardborren istället för att försöka ta bort kardborren från stråna.

Senast ändrad:

Svans påse och flugtäcke med hals?

Det är det enda jag ser tar bort problemet helt, nya kan dock skapas.

Förberedande är alltid bäst särskilt med hårfagra islandshästar :banghead:
Lien och ut och slå, har inte på alla fält men gått och väl 2 ha.

Rolle
IpL

Förberedande är alltid bäst särskilt med hårfagra islandshästar :banghead:
Lien och ut och slå, har inte på alla fält men gått och väl 2 ha.

Rolle
IpL

Ja islänningen är ju den som drabbats värst.

xm42EcOaoR1ndkDsXEs9kkgOun8bjSieQINCWDP9Qnw.jpg

Tyvärr är det för mycket för att vara möjligt att rodda med en lie...
Men till nästa år. Då blir det röjsågen tidigare under sommaren.

Herregud..!! :yuck::nailbiting: Stackare, hur får man ordning på en sån man och svans-det undrar jag också!
Bästa tipset är nog ändå lie/röjsåg och några timmar att spendera i hagen....

Ja manen och svansen hjälper ju inte så mycket nu heller, flugtäcke med stor rumplapp och halstäcke + huva. Så är allt lagom inkapslat och kardborrarna hålls på behörigt avstånd.

Senast ändrad:

Så skulle jag gjort också, och försökt att på lång sikt få bort växten.

TS det där var verkligen illa!!! :eek: :eek: Har aldrig sett mer än kanske 3-4 i svansen på någon häst.

Går det att krossa dem och sen borsta ur bitarna med en kam?

Så skulle jag gjort också, och försökt att på lång sikt få bort växten.

TS det där var verkligen illa!!! :eek: :eek: Har aldrig sett mer än kanske 3-4 i svansen på någon häst.

Går det att krossa dem och sen borsta ur bitarna med en kam?

Mitt knep är att plocka dom en och en i hårriktningen. Tar en jäkla tid men det fungerar och man sliter inte med något i onödan.

Till nästa år ska skiten väck. Redan innan den blommar. "Tyvärr" Är det en stor kuperad hage så betesputsen går liksom inte in överallt...

Skrattade lite rått åt dina bilder igår men i morse satte jag skrattet i halsen :nailbiting:då båda stona hade hela pannluggen full med stora kardborrar,grabbarna i hagen bredvid hade inga som tur var.
Brukar reda ut det för hand ,det tar tid men man sliter inte på manen så.

Skrattade lite rått åt dina bilder igår men i morse satte jag skrattet i halsen :nailbiting:då båda stona hade hela pannluggen full med stora kardborrar,grabbarna i hagen bredvid hade inga som tur var.
Brukar reda ut det för hand ,det tar tid men man sliter inte på manen så.

Skrattar bäst som skrattar sist ;)

KL, Problemet var så illa att det fick lösas med att hästarna fick flyttas till en gräshage vid stallet idag och stödutfodras i väntan på installning om några veckor..

Känner så väl igen detta problem! Dränker in hästsvansen med glansspray vilket underlättar lite.

Så det blir till att gå ut i hagen och klippa bort alla borrarna. Avskyr dom!!!

Jag hade en kardborrehage för ett antal år sedan. Mina hästar var ju fjordingar, så manarna var peanuts men jag kan lova att det kan bli ganska mycket kardborrar i kraftiga fjordsvansar och luggar.

Efter lite experimenterande kom jag fram till att det mest skonsamma sättet att få bort eländet var en gammaldags, hederlig mankam. Denna används både på den ledden som det är tänkt och på "högkant". Faktiskt är den förvånansvärt effektiv och sliter inte så mycket på taglet. Glansspray eller spraybalsam underlättar naturligtvis ytterligare.

Gör flera flätor i svansen, då är det lätt att plocka borrarna + att hästen kan använda svansen mot flugorna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Pilot
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många... 2
Svar
24
· Visningar
860
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och... 2
Svar
38
· Visningar
2 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka