Dessa j*kla envetna ständigt närvarande flugor!

M

Miss_Laari

Ligger tråden fel så flytta gärna, är lite novis på trådskrivande:angel:

Nu till saken-Flugor överallt, hela tiden!

Pållen blir något så oerhörd distaherad och stressad av detta:cry:.
Så fort flugtäcket och huvan åker av är det kört, detta har resulterat i att pålle får stå då jag inte vill utsätta honom för detta.
Försökt åka ut senare på kvällen/tidigt på morgonen, men som ett brev på posten dyker flug-helvetena upp så fort vi kommer utanför stalldörren, helt besatta!:eek: För att inte tala om blinningarna, storlek XL som invaderat västkusten. (muterade måntro..)
Vad gör jag? Rider med flugtäcke & huvan på?:p
Vilken syn, då får de tyska turisterna något att blänga på:D

Funkar verkligen alla dessa medel man kan köpa?
Vill inte smeta kemikalier i hans ansikte, men börjar bli desperat....

Några tips?:)

Sv: Dessa j*kla envetna ständigt närvarande flugor!

Håller med, dom är så enerverande och förstör ridturen!

Om du kan rida med spö på sin häst, och den inte är rädd för spöt så kan du vifta bort flyfäna mer spöt. Du kan också ha en flyveli på tränset.
Annars så är det kraftigt myggmedel som gäller!
Själv har jag sprayet Ultra-shield och det fungerar bra på min häst. Det bästa myggmedlet till dig själv är "mygga".

Lycka till :)

Finns ju flugtäcken med utsnitt för sadeln. Min kompis har ett - hon är jättenöjd. (Finns inte i 'min' storlek, har också beställt.) Finns även buktäcke att köpa till. De ser ut som ett riddarekipage när de kommer med heltäckande flugtäcke + flughuva, vilket folk brukar kommentera/garva åt. Men vem bryr sig, hästen är nöjd och glad.

Ultrashield är ju en ide, men det är lite väl starkt att använda i ansiktet tror jag.
Skall dock inskaffas endå att ha på magen,ben o.s.v.
Han håller på att ridas in så vifta med spö får jag nog stå över;)
Tackar dock för tipset!

Finns ju flugtäcken med utsnitt för sadeln. Min kompis har ett - hon är jättenöjd. (Finns inte i 'min' storlek, har också beställt.) Finns även buktäcke att köpa till. De ser ut som ett riddarekipage när de kommer med heltäckande flugtäcke + flughuva, vilket folk brukar kommentera/garva åt. Men vem bryr sig, hästen är nöjd och glad.

Ah!:idea:
Var kan köper jag detta? Låter precis som vad han behöver.
Tack för tipset!:laugh:

Köp sånt flugmedel och häll i lite vitlök. När jag använde de så funka de jätte bra. inte en fluga/blinning i närheten.

Ok, blanda i medlet menar du, går det?
Kommer inte hela pållen gå runt och lukta vitlök då?:p

ajdå, är kanske inte så lätt att få tag på som jag trodde. tidigare hade de såna på hööks, tror jag. jag har beställt ett sånt här (finns även för engelsk sadel):
B181095.jpg

men jag bor inte i sverige, så vore väl lite komplicerat att beställa därifrån. men borde ju finnas ngnstans?

Jag har en fråga om detta att ha vitlök i medlet. Hur menar du?:P jag har en svart sprayflaska som sägs vara väldigt bra. men det är flugor och allt på henne ändå. har bara inte haft en enda fästing och det är ju ett + iaf :) men kan man ha vitlök i sin sprayflaska eller?:P

Jag har köpt såna där flughuvor med hals- till eksemtäckena på H...s- plagiaten. Inte de äkta med fransar o grejor:eek:

Inte ETT enda skakande med huvudet o själva nätet framtill är stooort.
Sen brukar jag ta en lövruska o föra på hästens kropp- om vi skrittar.

Jag har precis samma problem!
Jag har också köpt Ultra Shield och har använt det i två somrar nu. Det funkar bra, men det är ju så starkt så jag vågar inte ta det i ansiktet. Min ena häst bryr sig inte särskilt mycket om flugorna, men den andra blir jätteirriterad när man är ute och rider. Är ansiktet skyddat med ett flugpannband så går de på ÖRONEN istället. Och det gillas INTE.
Men man får väl göra det man kan, spreja hästen med flugmedel, använda flugtäcke och flughuva och när man rider kan man ju ha flugpannband och ha sprejat hästen med flugmedel precis innan.

Använd flughuva med öron :) Mitt fullblod är jätteirriterad av flugorna men det räcker med att han har flughuva i hagen så är han lugn. Använder också Ultrashield men vet inte om det gör SÅ stor skillnad? När man rider och han börjar bli varm kommer alla blinningar och stör, har ingen bra lösning än förutom att hjälpa honom att få bort dem med hand/spö (är mest på halsen/huvudet som stör honom, han försöker sparka sig själv men nu har han börjat med att göra halt och sträcka upp huvudet så jag ska ta bort dem :D).

Ni som har använt ultrashield hur tycker ni att den funkar på svett och regn fronten?
Min kille som annars haft 1m man blev stubbad i vintras pga tjära i hela alltet, han blir enormt UPPRÖRD när bromsarna är på och jag tycker så synd om honom.
Så tänkte testa ultrashielden, men känns lite scary när ni säger att den är så stark och han är vit, de sägs ju ha känsligare hud.
Är det någon som har testat effol i gele form?

Flugmedel på kroppen o tjärsalva runt ögonen, funkar bra för oss :)

Jag har en fråga om detta att ha vitlök i medlet. Hur menar du?:P jag har en svart sprayflaska som sägs vara väldigt bra. men det är flugor och allt på henne ändå. har bara inte haft en enda fästing och det är ju ett + iaf :) men kan man ha vitlök i sin sprayflaska eller?:P

ja asså när jag gjorde de så tog jag sån vitlök som hästarna äter torrvilök vill säga och proppa i i en flaska som de redan va flugmedel i och skaka om den o lät stå i några min o sen sprutade jag. De funkade jätte bra för mig :). ja i sprayflaska :D

*kl*

Här skall jag ha koll på allt!
Där jag bor är det mygginvasion, pållen har fått stå flera dagar då det inte går att rida då han blir biten hela tiden :(
Är eksemtäcke+ huva som gäller för att han skall få vara ifred, men nu kan han inte ha huva för han har fått skav av den, och det gamla täcket fick han skav av så jag har fått köpa ett nytt.
Det är en dyr sommar det här :devil:

Jag varierar mellan Ultra shield och Prob Deo plus smörjer med Fyra ess salvan, men stackarn ser alldeles skabbäten ut för det.
Finns säkert de som tror att jag bara låter han vara iom att hans er ut som han gör, men jag smörjer 2-3 ggr/dag och sprayar plus täcker honom så gott jag kan och har han inne de nätter som är värst.
Har även börjat ge Äppelcidervinäger då det skall vara bra.:eek:

Och nu har bromsarna kommit också, jippi! :devil:

Finns det ridflugtäcken? Och var isf?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama