Dessa j-a fåglar

Z

Zeena

I det stallet jag står matar man fåglarna inomhus så det är en hel del småfåglar inne i stallet hela tiden. Förutom att man får sopa upp efter dem hela tiden så skiter de i vattenhinkar bland annat. Är det helt ok eller finns det något olämplig med detta med tanke på hästarnas hälsa. Salmonella och liknande?

Sv: Dessa j-a fåglar

Det är inte helt ok. Enligt regler i djurskyddet om hygien, foder och stallar så är det inte tillåtet. Kan inte reglerna eller var det står men fick veta det av miljö och hälsa i min kommun. Där ville man gå så lång som till att ta bort svalbon även i tomma stallar för smittrisken. Det lär ju inte precis ha blivit lättnader i de reglerna nu när fågelinfluensan är på tapeten.

Oj! Vi har massa små fåglar, utebox står min häst i och dom skiter lite överrallt men det går inte på nåt sätt att få bort dom! fast hittar inte skit i vatten hinken så ofta. Men vadå det skulle vara skadligt på nåt sätt?

Bättre fåglar i stallet än hästar i fågelbordet :angel: :D

Fåglar är ganska stora smittspridare av olika saker. Därför så vill man inte ha dem i stallar men jag har ingen aning om hur det ska räknas med uteboxar.
Det är saker som salmonella, fågelinfluensa och mul och klövsjuka som kan spridas med fåglarna. Säkert en massa annat också för den delen. Sedan finns det en hel del bakterier i deras avföring och även en del kvalster på själva fågeln, som inte är önskvärda i stallmiljön.

Varför mata dem inomhus? Kan de inte lika gärna sitta ute?

I mitt sista inackorderingsstall fanns en flock höns (ca 25 stycken) som strövade fritt omkring - både utomhus, i stallet och på logen där hösilaget fanns.När jag skulle hämta hösilage och fick handen full av hönsskit var måttet rågat - jag köpte eget hösilage i fortsättningen och förvarade det i min transport.
Stallägaren, däremot, tyckte det var helt OK med hönsskit i höet - "Hästarna sorterar själva bort det, de äter ingenting som kan vara farligt för dem" sa hon:crazy:

Immer

Immer skrev:
I mitt sista inackorderingsstall fanns en flock höns (ca 25 stycken) som strövade fritt omkring - både utomhus, i stallet och på logen där hösilaget fanns.När jag skulle hämta hösilage och fick handen full av hönsskit var måttet rågat - jag köpte eget hösilage i fortsättningen och förvarade det i min transport.
Stallägaren, däremot, tyckte det var helt OK med hönsskit i höet - "Hästarna sorterar själva bort det, de äter ingenting som kan vara farligt för dem" sa hon:crazy:

Immer
FY vad äckligt *spysmiley* stackars hästar! Då kan man ju lika gärna skita i att dra plast och när av balen, då kan väl hästarna sortera bort det med... :confused:

AnnaKarinA skrev:

Hehe jo så är det :D
När hästarna hade kommit lös (den ena är expert på att öppna grinden..) för några kvällar sedan, stod de allihop i trädgården när vi kom och skulle ta in dem.
Min häst stod och petade med mulen i fågelbordet och försökte desperat få ut det som låg där inne och luktade så gott :love: :rofl:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: geting
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka