Dessa farliga kamphundar

Sv: Dessa farliga kamphundar

Beror på vad man räknar som normalt generationsintervall på hund, när det gäller amstaffen skulle jag snarare sägar 20. Pitbull mellan 0 o 10.
Genetiskt sett anser man inte att det är ngn reell skillnad på människan idag o på 1500talet.
PL

Det är ju olika länge för de olika Bulleraserna, dom bullarna som under längst tid avlats ifrån kamp är väl Eng Staffordshire Bullterrier och Bullterriern ..

Genetiskt sett anser man inte att det är ngn reell skillnad på människan idag o på 1500talet.
PL

Förvisso, men jag har svårt att tänka mig att människan av idag gör samma sak som människan gjorde för 30 generationer sedan....
Finns ju fler hundar som är framavlade för kamp (t.ex. bulldog och till viss del även boxer (framavlad för att hålla fast byte tills jägare kom fram)), anses de oxå som kamphundar av allmänheten? Nej.
Varför det? Till stor del för att dessa raser inte har fått ens i närheten av samma uppmärksamheten i media som bullterrierraserna...

Både och...
Människans genetiska förutsättningar och sysselsättning nu skiljer sig från de som fanns i början av 1400-talet (30 generationer a´ca 20 år = 600år), på samma sätt som hundarnas genetiska förutsättningar (och sysselsättning) skiljer sig idag mot för 30 generationer sedan...

Senast ändrad:

Dvs inte mkt lite när det gäller genetik. Du verkar fortvarande inte kunna skilja på genetiska förutsättningar o sysselsättning.
PL

Varför har så många gått på den myten att "kamp"hundar kan låsa käftarna? :confused: (är emot uttrycket kamphund, då detta används alldeles för mkt och ofta helt felaktigt)

alltså jag tycker det är helt stört. när man ser en schäfer - säger man "men är inte det där en sån där polishund?" :crazy:

det är väl en kamphund när den annvänds till kamp. annars är de väl ingen kamphund??

eller en häst med hoppstam - är det en hopphäst fast den aldrig gått över en bom??

usch hatar det där ordet... jag har amstaff och alltid när det kommer hem folk till mig så vräker dom ur sig
'oohhh shit, en kamphund. jag gillar inte sånna. jag skulle aldrig sätta ansiktet framför dens mun'
när han busar med min andra hund:
'men gud han dödar den ju!!!!!!!! :eek: låt han inte bita hunden'
nää "kamphundar" kan ju inte leka!! dom vill bara mööööörda!! :crazy:

Senast ändrad:

Var kul att se dessa filmer då jag själv tyvärr bar ahar dåliga erfarenheter av amstaff. Jag skulle inte låta min hund leka eller hälsa på en sådan hund om jag inte känner ägaren väl. Tyvärr har jag sett för mycket av vilken skada denna rasen kan orsaka. De är så starkt avlade och ingen ras jag skulle vilja ha.

Ja ska försöka förklara så gott jag kan.. :

Men jag måste bara inflika lite, sk. kamphundar låser inte käftarna, dom 'kan' inte låsa, enbart påhitt! Utan dom är bara så jävla envisa och har en sån förbannad kamplust att dom väljer att Inte släppa taget i första, andra eller tredje hand. Det är en jävla anamma i dom hundarna när det väl kommer till krita, tyvärr.

Och jag höll med.
Hunden låster sig i skallen vilket innebär att den inte släpper taget utan extrem påverkan.
PL
Då Svarade jag *djup suck* Pga för det är väl samma jäkla sak????
Jävla anamma och låsa sig i skallen?(bara när det låser sig går det över styr!)
Det finns inget fysiskt som gör att hunden låser sina käftar, men spykiskt.
Vad suckar du om?
Är det inte vad bullterriervarianterna är framavlade att göra?
Men nog har jag sett det i hundslagsmål med helt andra raser.
PL
JO visst fasiken är dom det! Och det förekommer på alla raser i viss mån. Frågan är hur triggade de måste bli innan de kommer till den punkten. Förstår du nu??

Jag ser en gradskillnad mellan jävlar anamma o att det låser sig i skallen. Visst vad som krävs för att trigga ett visst beteende är vad vi påverkar med aveln, vi avlar knappast fram några nya.
PL

Dvs inte mkt lite när det gäller genetik. Du verkar fortvarande inte kunna skilja på genetiska förutsättningar o sysselsättning.
PL

Jag vet mkt väl skillnaden mellan genetik och sysselsättning.

Genetik handlar om nedärvning av egenskaper och sysselsättning om vad man gör/hur man agerar.
Det jag vill ha sagt är att väldigt få hundar nuförtiden har kvar sina ursprungliga egenskaper

Vet egentligen inte hur jag står till "kamphundar",finns väl rötägg inom alla hundraser!
Jag träffat på både vänliga och aggresiva "kampraser",men jag har även träffat på aggresiva småjyckar!
Så jag lever lite efter att en jycke blir ju som man gör den!
Och jag lovar att en golden retriever går att få farlig i en missbrukares hans! För tyvärr är det så,att rötäggen finns oftast bland missbrukare,som en liten "penis-förlängare",för hur skulle dom annars klara sig??
Har själv en ganska tuff hundras,och för flera år sen fick jag höra att dessa användes i koncentrations-lägren..till att bita judarna i strupen!Har tyvärr inte kollat upp sanningshalten i detta!
Så då har jag också en människomördare??

Detta är min "Kamp" hund.
han kämpar mot ensamrätt om matte:angel:
CIMG3634.jpg

CIMG3623.jpg

CIMG3622.jpg

Tyvärr så vann husse
CIMG3614.jpg

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 648
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 021
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka