Dessa bett...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 014
L

Lonely

Usch det finns en hel uppsjö av nya "kombinationsbett" som jag aldrig skulle sätta i en hästmun...kolla dessa exempel:
018342.jpg

Vad används ringen till?

020301.jpg

TVR22.jpg

Combo-SHot-HI2-copyS.jpg

Vad behöver man alla dessa bett till? :confused:

Sv: Dessa bett...

Det första har jag med undrat över. Ser konstigt ut :confused:

Usch, nej aldrig. Men den där ringen. Har nu ingen aning, men spånar lite.. Ska kanske hästen ha ringen i munnen så det blir som en hävstång upp i gommen? Men då måste man ha tyglarna där, mysko... Hum, hoppas nån vet.

Det översta bettet är inget nytt bett, men har knappt andvänds inom ridsporten, däremot ett vanligare bett inom galoppsporten.

Ett bett som man är väldigt lätt på handen med, och som ska "hindra" hästen från att bita sig fast i bettet, lägga tungan över bettet, helt enkelt från att tjafsa så mycket med bettet.

Dscn3393.jpg

Nr 2 har jag ridit med. Inte särskilt ''farligt''. Förstärkt hackamore typ.

Ettan skulle väl även kunna användas som nån slags kombinerat bett och stigbett?
Tvåan hade jag helt klart kunnat rida med. Har funderat på ett sånt själv, fast i lite annorlunda utförande. Det jag inte gillar med det bettet du visade är att nosdelen är gjord av en cykelkedja ( :crazy: ) och att bettet är tvådelat.
Trean har jag aldrig klämt och kännt på, och fyran gillar jag inte riktigt. Tycker det akn ligga rätt trevligt i hästens mun så länge man inte tar i det, men sen när/on hästen börjar tjafsa med huvudet eller om ryttaren blir hård i handen så åker piggen ju upp i gommen.. och.. ja.. AJ! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka