fetange

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av att operera bort dermoid på hund? Tänker främst då om den suttit på ögonlockskanten.

Några komplikationer? Kostnad?

Jag har fått opererat bort en s k åldersvårta (kallade man den för då) på en av mina tidigare hundar. Den satt och irriterade på ögonlockskanten. Allt gick bra, inga problem alls. Även om jag hade kommit ihåg vad det kostade så hade det nog varit svårt att jämföra med dagens priser. Det är nog bortåt 25 år sedan.

Jag har fått opererat bort en s k åldersvårta (kallade man den för då) på en av mina tidigare hundar. Den satt och irriterade på ögonlockskanten. Allt gick bra, inga problem alls. Även om jag hade kommit ihåg vad det kostade så hade det nog varit svårt att jämföra med dagens priser. Det är nog bortåt 25 år sedan.

Tack! Det verkar vara god prognos om den sitter på ögonlockskanten.

Dermoid-cysta ? Skumt få den på ögonlockskanten. Har låtit ta bort en på ena hunden som hade en dermoidcysta nedanför skuldran för några år sedan - jag trodde det var chipet som vandrat och sen började kapsla in sig :angel: Det visade sig vara en dermoidcysta (även kallad för tvillingcysta). Dom är läbbiga, för dom är fyllda med hår/päls.

Dermoid-cysta ? Skumt få den på ögonlockskanten. Har låtit ta bort en på ena hunden som hade en dermoidcysta nedanför skuldran för några år sedan - jag trodde det var chipet som vandrat och sen började kapsla in sig :angel: Det visade sig vara en dermoidcysta (även kallad för tvillingcysta). Dom är läbbiga, för dom är fyllda med hår/päls.

Såhär står det på SKKs hemsida om dermoid under ögonsjukdomar.

"Dermoid är en hudliknande förändring på hornhinnan eller på ögonvitan (vanligast) och ibland även på ögats rosa bindhinna eller i ögonlockskanten.
Dermoid betyder ”hudliknande”, efter det grekiska orden derma som betyder hud och eidos som betyder liknande. Dermoid kan förekomma på hornhinnan eller på ögonvitan och även på ögats rosa bindhinna eller i ögonlockskanten.

Förändringen uppstår under fostertiden då de olika vävnaderna skall få sina typiska egenskaper. Öar av felaktig vävnad kan då utvecklas på felaktigt sätt och på fel plats.

En dermoid kan innehålla alla de normala beståndsdelarna från normal hud eller hud som saknar hår eller körtlar. En hårig dermoid på själva ögat kan orsaka rejäla symtom med smärta, tårar och varflöde medan en liten dermoid i ögonlockskanten snarare är ett skönhetsfel och inte besvärar hunden."

Såhär står det på SKKs hemsida om dermoid under ögonsjukdomar.

"Dermoid är en hudliknande förändring på hornhinnan eller på ögonvitan (vanligast) och ibland även på ögats rosa bindhinna eller i ögonlockskanten.
Dermoid betyder ”hudliknande”, efter det grekiska orden derma som betyder hud och eidos som betyder liknande. Dermoid kan förekomma på hornhinnan eller på ögonvitan och även på ögats rosa bindhinna eller i ögonlockskanten.

Förändringen uppstår under fostertiden då de olika vävnaderna skall få sina typiska egenskaper. Öar av felaktig vävnad kan då utvecklas på felaktigt sätt och på fel plats.

En dermoid kan innehålla alla de normala beståndsdelarna från normal hud eller hud som saknar hår eller körtlar. En hårig dermoid på själva ögat kan orsaka rejäla symtom med smärta, tårar och varflöde medan en liten dermoid i ögonlockskanten snarare är ett skönhetsfel och inte besvärar hunden."

Är det hela texten ? För det är inte ovanligt med den typen av cysta på övriga kroppen enligt veterinärerna :)
Min hunds cysta var ungefär 1,5 cm stor och när veterinären delade på den så var den fullproppad med päls - så rätt läbbigt ut.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er. Ville höra om det är någon annan som har problem med strump-(och annat olämpligt)ätande hund? Vår är en retriever av jakttyp...
2
Svar
21
· Visningar
1 607
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av det? Har en gammal hund som tycker att det är så hemskt att skrapa tänderna rena från tandsten så...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka