Deprimerad häst

H

hästig

Kan hästar bli deprimerade? för det verkar som om min är det. Hennes hästkompis som hon inte har varit ifrån mer än ett par timmar åt gången de senaste åren har åkt på utbildning och ska vara borta en hel månad. Hennes kompis åkte i tisdags och på träningen på onsdagen gick det bra men på fredagen var hon väldigt apatisk. På tävlingen idag var hon inte alls som hon brukar och rev först med frambenen för att avsluta med att krascha hindret totalt med bakbenen. Hon river aldrig. Jag hade en equiterapeut som kände igenom henne häromdagen och hon hittade inget. Allt annat är som vanligt och vi följer den vanliga rutinen i övrigt. En häst vet ju inte vart kompisen har tagit vägen och varför den är borta så de kan ju reagera på det antar jag. Stackare! Hon är väl ledsen. Har någon annan erfarenhet av det?

Sv: Deprimerad häst

javisst kan dom det. Hästar har också bästa vänner som dom behöver... Ta det lugnt med henne några dagar, ut i skogen och njut, det går över... Men hon blir nog överlycklig när kompisen kommer hem igen!!!

O ja, visst kan de det. Jag har nästan alltid haft två hästar i eget stall, och när då kompisen försvunnit en längre period så blir den som är hemmavid ofelbart deppig och nere ett tag. Tills de fogat sig i ödet, eller kompisen kommer tillbaka, vilket som nu händer först.

När jag fick ta bort gammelstoet, som var valackens stora trygghet i livet och mentor så väntade jag medvetet med att ta hem nya hästen så valacken skulle få 'sörja klart' först. I två veckor stod han på utkiksplatsen i hagen med huvudet vid knäna och var mest bara apatisk. Sen accepterade han att hon NOG inte skulle komma tillbaka, men han kollar fortfarande om det är hon (trots att det är snart fyra år sedan hon togs bort) när det rider förbi andra hästar här. (Och självklart har han ny kompis, sen länge)

För snart ett år sedan sålde vi min hästs "kompis", dem hade varit tillsammans i 8 år (han fanns med innan min häst föddes). Det märks att hon fortfarande sörjer honom lite. :cry: Som tur var så flyttade vi inte så långt och det stoet hon går med på det nya stället har stått tillsammans med våra då min bara var 2 år. Hon tog min stumpa under sina vingar när vi flyttade dit. :love:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Vinur
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar