Deprimerad häst...

Hemi

Trådstartare
Behöver lite tips...
Har en hbl valck som skada sig för ca 2 mån sedan, fasta med benet och slet av hud och dyl, så man såg in på benet och senor och dyl...ganska djupt och stort med andra ord.. dock inte det som är problemet, han har fått ta det lugnt sedan dess, såret är läkt men benet är svullet.
Han ska ta det lugnt i 2 månader till nu (vet ord) med skritturer, promenader och småtrava på rakt spår...
Problemet: Han är deprimerad p.g.a detta, han har tappat glöden i ögonen, vill inte göra ngt. När jag kommer in i hagen gnäggar han på mig, kommer fram och trycker pannan mot min bröstkorg, sen ska jag stå och klia honom bakom öronen halva dagen, när vi ska promenare får jag dra den här (tidigare så pigga) hästen, när vi ska skritta bara lunkar han sakna framåt, stannar t.o.m ibland när han tidigare brukar ha så bråttom iväg...
Tips på hur jag ska få honom glad igen??
Fick förslag från chefen att jag kunde få släppa honom med hennes unghästar ett tag för att se om han blir lite gladare om han fr leka lite med dem..
Kanske värt att prova??!! Vad säger folket....
Hatar att se honom så nere.....:(

Sv: Deprimerad häst...

men om han ska ta det lugnt ska han ju inte gå med unghästar

hitta något annat att göra som vet ger ok på, någon trickträning, öva att gå på pressenningar, såna saker som kräver lite mer mentalt på honom.

Känner igen det där. Min foderhäst har fått stått några månader pga ont i hovarna..

Denna pigga dam vill inte längre att man rider på henne, hon vill bara vända och gå hem till gården. Jätte svårt att rida ut, även med en annan häst o ryttare med.

Men jag tycker hon verkar gladare nu när man har börjat att ge mat på kvällarna (invänjer ännu)

Har du börjat med att ge mat ännu, eller betar han fortfarande kanske.. En litet tips bara men jag har sett förändring på min dam i humöret iallafall. Tyvärr går det inte bättre med ridningen, men hon är iallafall mer glad :)

Har han inte ont då? Om han går så långsamt och verkar håglös. Vad säger veterinären?

men om han ska ta det lugnt ska han ju inte gå med unghästar

hitta något annat att göra som vet ger ok på, någon trickträning, öva att gå på pressenningar, såna saker som kräver lite mer mentalt på honom.

Tänkte också på trickträning och i TS fall kan man ju överdriva berömmet, och ge lite godis för att överdriva det hela lite till:laugh:
Jag tricktänade min senskadade vilande häst, han gillade det!
Marlene

Jag undrar om hästar verkligen fungerar så.
Jag hade nog snarare trott att han har ont och att han därför verkar trött och ovillig.

Tänkte prova lite trickträning med honom.
Han har inte ont, var hos veterinären senast i tisdags. Har varit hängig ca 10 dagar..

Testa trickträning med klicker! :) Ett bra sätt att belöna med godis, tycker jag, eftersom hästen inte blir tiggigare än vanligt om man bara gör det rätt. Jag klicker-trickar (:D) min häst och det tycker han är jätteroligt, det riktigt lyser i ögonen på honom när jag tar fram min bältespåse med klickergrejerna i.

Klickerträning är ett utmärkt sätt att stimulera hästar vars rörelsefrihet är begränsad. Det finns massor av information på nätet, men jag rekommenderar att du läser "Skjut inte hunden!" av Karen Pryor också, för ökad förståelse.

På youtube finns tips på en massa klickerövningar:

http://www.youtube.com/watch?v=HCtrtbdXkVw

http://www.youtube.com/watch?v=rsb8rmyiMZQ

Här: http://reachingtheanimalmind.com/chapter_04.html finns det flera videor, framför allt en med en akvariefisk som lär sig simma genom en ring!

Sök på youtube på Clicker + horse så får du massa tips på kul tricks.

Tänkte prova lite trickträning med honom.
Han har inte ont, var hos veterinären senast i tisdags. Har varit hängig ca 10 dagar..

Är ni helt säkra på det ? Jag skulle be om smärtstillande och se om han blir gladare så du abslout kan utesluta smärta .... Och kanske ta prover på honom och se hur dom ser ut ?

Mia

Liknande trådar

Träning Hej! Flyttade min gamla fullblodsvalack till ett nytt stall för 1,5 vecka sen. Första veckan fick han gå ensam i en hage, och han var...
Svar
14
· Visningar
3 481
Senast: CarinaMargret
·
L
Träning Skulle i helgen köra hästen till nya stallet på orten där jag ska plugga. Hann bara ett par kilometer och det small till i transporten...
2
Svar
32
· Visningar
3 171
Senast: celu
·
C
Träning Hej! Har ett 2-årigt sto som haft svårt att bli lämnad själv i stallet och vi har därför tränat en hel del att hon ska kunna stå kvar...
Svar
16
· Visningar
2 145
Senast: faxa
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 697
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka