Deppression hos häst? OBS lång tråd!

I

idalina

Mitt sto är 4 år, och f.d gallopör. Hon har alltid haft ett supertemperament med lagom mycket krut och tillbakahållning.
Hon är känslig, och du märker direkt om hon brunstar eller ogillar något, eller är trött mentalt.

Hon har gått i samma hage som en ung fullblodsvallack och en gammal varmblodsvallack. Men ägaren till dessa hästar köpte ännu ett ungt fullblod, och dessa 4 hästar funkade inte alls tillsammans i hagen.

Så fick min häst byta hage och gå med ett gammalt sto.
De hälsade inte ens på varandra och höll sig på redigt avstånd redan från början. Några dagar senare släpper vi in en 12 årig Bponny. Ett sto. Och denne häst springer runt och busar med min häst hela dagen. TUR- tänkte jag, så hon har någon att leka med. Men efter det har det inte varit mycket bus. Hon står ofta och "pratar" med hennes gamla kompisar som går i angränsande hage.

Sedan dagen hon böt hage, har hon varit oerhört trög, seg och inte haft någon bjudning alls hon har även blivit "argare" (typ bryr sig mer om hästar som går bakom mm). Jag måste trycka fram henne, och inte ens på terrängträningen var hon så framåt jag vet att hon kan vara, och alltid varit tidigare..

Hon äter, dricker, sover, har ingen temp. Tröttheten beror inte på överanstränging då hon idag på hoppträning inte ens blev svettig på bogen/halsen. Men ändå kändes som en avdankad ridskoleponny att rida. MITT UNGSTO FRÅN GALOPPBANAN?!
Hon har nu varit sånhär sedan början på April.
Och det ända som jag medvetet ändrat på är just hagordningen.

Frågan är, Kan det vara deppression av att "mista" sina vänner?, eller
kan det bara vara en period i hennes liv?

Vad ska jag göra? Vill ju ha min unerbara häst tillbaka:(

Sv: Deppression hos häst? OBS lång tråd!

Kan kanske vara så att hon saknar sina kompisar, vore ju synd om de inte kan gå ihop..
Går det inte att lösa på något sätt? Måste hennes 3 gå ihop? kanske kan den nya gå ihop med ponnyn och det gammla stoet?
Funkar de inte alls ihop?

Senast ändrad:

4 år... det är inte så att hon växer? Att slumpen gjorde att det inträffade samtidigt?

Kan du inte fråga ägaren till de andra hästarna om ni kan rida ut någon dag = du ser om hon blir gladare?

Tråkigt att hon inte fick gå med sina kompisar :(

Vi har nu kommit överens om att göra ett nytt försök i hegen till att släppa ihop henne med grabbarna. Läget i deras hage har nu lugnat ner sig, så vi får se om det går att släppa in Spin.

Hur snabbt kan jag förvänta mig resultat, om depression och saknad nu var fallet?

4 år... det är inte så att hon växer? Att slumpen gjorde att det inträffade samtidigt?

Kan du inte fråga ägaren till de andra hästarna om ni kan rida ut någon dag = du ser om hon blir gladare?

Tråkigt att hon inte fick gå med sina kompisar :(

Hon växer säkert! Det är ju meningen att hon ska bli några centimeter högre.:D Men det kanske är svårt för mig att se, som ser henne varje dag, om och hur mycket och snabbt hon växer? :/ . men kan det verkligen påverka henne negativt? Och hur länge kan det hålla i sig då?
Lite lustigt om detta vore fallet, och slumpen tog rätt precis på dagen.:S

Senast ändrad av en moderator:

ja de kan sega ihop totalt!!!
Iaf galoppis 2-åringarna!!!

I å med att du märker det i ridningen också så KAN det ju vara det.
Borde väl gå över på 1-2 veckor tror jag?

ja de kan sega ihop totalt!!!
Iaf galoppis 2-åringarna!!!

I å med att du märker det i ridningen också så KAN det ju vara det.
Borde väl gå över på 1-2 veckor tror jag?

Hon har nu varit helt seg i en månad! :(
Men vi släpper ihop henne med grabbarna imorgon så får vi se om hon piggnar till. *hoppas*

Hej hej,

Om jag vore du skulle jag nog kolla upp henne, det låter inte bra att hon är så seg.
Att hon inte leker med sin nya kompis b-ponnyn kan ju vara ett tecken på att det inte står rätt till.
Det behöver ju inte vara ngt allvarligt. Som många skriver så kan det vara en växtfas, att hon behöver lite B-vitamin, Ja en koll helt enkelt.
Kollar man upp så vet man. Känns alltid bättre! :)

Hoppas det går bra med ihopsläppet!

Visst kan hon känna sig nere över hag-konstellationen, det är nog inget ovanligt. Jag har varit med om en häst som blev så deprimerad att han tappade vikt, på bara en vecka när hans matte var bortrest! Han stod i samma hörne i hagen hela veckan, helt apatisk, o återgick sitt sitt arbetsglada jag när hon kom hem igen, men med revbenen utstickande...

Det kan ju oxå vara fällningsperioden (om hon fortfarande fäller?) som är lite jobbig. Det kan ta mer energi än man tror. Eller växtvärk. Vad tror du om att ge hästen lite ledigt nu i samband med hagbytet igen? Ge henne en två veckor att bara vara häst o se hur det känns sedan. Om inte du tror att något är fel med henne för då är det givetvis veterinär som gäller.

*kl*
Ta blod prov så kan du utesluta ev pågående infektioner. Långvariga sådana/virus kan ge den symptom du beskriver.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737
W
Hästvård En häst i stallet där jag jobbar blev skadad i mars(?) tror jag det var. Det första jag såg var ett sår, på insidan av höger fram...
Svar
11
· Visningar
2 194
Senast: wiw31
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 076
Senast: SeagirlM
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Noteca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka