Densitet på olika typer av foder

S

smultroonbarn

Är det någon som har en aning om olika densiteter på olika foder. Ger min pålla 0,5 kg havre, 100 g betfor och 0,1kg olja. Men har ingen aning om vad 0,5 kg havre är i L, inte heller betfor el hur många dl 0,1kg olja. Och har inte tillgång till ngn våg tyvärr....Ger även 60 g mineraler...

Hur gör ni om ni ska omvandla kg till L, gram till dl osv?

Tacksam för svar!:bump:

Sv: Densitet på olika typer av foder

Det är nåt som inte stämmer här ;)

Om du i dag ger uppmätta kilo-mängder så måste du veta vad det väger. I så fall för att få reda på liter så är det bara att hälla i ett litermått ... ;)

Vi kontrollväger alltid vårat foder, och brukar kolla under årets gång då t ex havre kan variera i vikt från ca 450-650 gram / liter beroende på hur välrensad den är, sort osv. En våg som funkar för ändamålet får du för 100-150 spänn.

Då vi väger så brukar vi väga litrar, för tar man bara 1 dl så blir "felkällan" större.

Skaffa en våg, det är bästa (och enda?) sättet. (T.ex. IKEA, typ 59:-)

Havre kan variera så mycket i vikt från parti till parti, från 450-800 g per liter, så där är du inte ett dugg hjälpt av att veta vad någon annans havre väger.

Samma med betfor, müsli och andra "lösa" fodermedel.
Pellets däremot är ganska konstant, men jag fodrar så sällan med pelletterat foder så jag har tyvärr inga mått i huvudet.

Ändring, läste ditt inlägg lite nogrannare:
Ger min pålla 0,5 kg havre, 100 g betfor och 0,1kg olja.

Men då har du ju en våg??:confused:
Och ett litermått är ju inte så svårt att skaffa?

Tycker också det verkar konstigt att du anger fodret i vikt om du inte vet vilken mängd du ger...? Som jag vägt upp det är 0,5 kg havre ca 1 liter, 100 strimlad betfor ca 2 dl, 100 g olja ca 1 dl.

nej har använt vår foderstatsräknare här på skolan och den anger vikten i kg och g, inte i L el dl :smirk: Men ska väga upp det tänkte jag, annars vet jag inte hur mkt jag ger.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 335
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka