Sv: denna ständiga diarré vad göra??
Bra att du kollar maskstatusen! Den är en bra början för att om inte annat utesluta. Eftersom din häst bara skulle vara avmaskad en gång så gissar jag på en hel del mask.. Känner till rasen och hur dom är..
Nåt som är viktigt är att du kopplar in veterinär. Detta kan vara allvarliga saker och ffa på en fölunge/unghäst. En fölunge vill man absolut INTE ha en lös mage på.. (Jag har en som är 9dagar och den är jag jätterädd om)
Det är inte säkert att du måste åka in, men jag tycker att du ska prata med veterinär och försöka lösa bekymmret. Är du i sörmland/östergötland så har jag veterinärtips som är kunniga på rasen. Nåt som också kan vara bra att veta är att ardenner funkar inte riktigt som en "vanlig" häst. Och det är bra att använda människor som kan rasen. (Tro mig, jag har hållts med rasen sen -04 och lärt mig av missar) Iom att jag rör mig i dessa län har jag bra folk i dom
Jag kan nog genom min ardennermentor som hållts i 30 år och haft snart 90föl kanske få fram duktiga människor i andra delar av landet med.
Ang magsår så har du ett svar lite på hur det kan bli i pm:et. Och det är inte säkert att magsåret sitter i magsäcken utan det kan vara en bit av en tarm som är irriterad och som ger magsårssymptom.
Blött silage är ingen höjdare på en häst som behöver en ganska stor mängd mat. Dom väger ca 70kg som nyfödda, som ettåringar så kanske dom väger 500kg och som 2åringar 650kg 3åringar 800kg. En modell stor och grov hingst kan landa på 1000-1200kg. En växande ardenner kräver mycket och foder av bra kvalitet.
Mina ston ligger på 850 kg och som dräktiga så kan dom peta upp över tonnet och dom är inte stora.. Dom ligger mellan 160-165cm..
Nog om det. Men en mage som är orolig på ett djur som behöver äta 20-30kg grovfoder/dag är ingen höjdare och har man då 50%TS så måste hästen äta 40-60kg/dag och det går inte, vilket gör att hästen inte får i sig allt.
Nä, nu dösnackar jag bara.. Har varit i farten sen i morse med jobb och hästar och övriga djur, så nu måste jag gå och sova..