denna ständiga diarré vad göra??

Sv: denna ständiga diarré vad göra??

jag ska se vad maskprovet säger nu i veckan. Men om det visar att han är full av mask kanske jag kan lägga tanken med magsår åt sidan ett tag? för visst kan dom få orolig mage av mask?

Om ja ger det 1 - 2 veckor efter avmaskningen och ser om magen lugnar sig samt att jag ger understödjande behandling av bakjäst och blir han inte bra så åker ja in till klinik med honom. Låter det vettigt?

Om hästen är så full av mask att det slår ut magen då finns det andra tecken också. Men har den en konstant dålig mage trots att du redan försökt en massa olika saker då bör du gå vidare så fort som möjligt. Om du vill att den ska bli bra.
Har den magsår eller början till det så behöver slemhinnorna i magen så få hjälp för att bli bra. Tänk på att maskmedel faktiskt är gift som vi ger våra hästar. Så behöver den inte avmaskas så är bra mycket bättre för magen att låta bli. Den är ju inte så gammal har den inte blivit undersökt och avmaskad tidigare? För om den är skött på normalt sätt ska inte mask ge den dålig mage.

jag tycker han blir klart mycket bättre av bakjäst, nästan helt bra. är de så enkelt att dölja ett eventuellt magsår?

Det enda jag har testat är att byta till hö och ge honom bakjäst, något annat har jag inte testat.

han är avmaskad en enda gång av uppfödaren.

Jag pratade med veterinären som var här idag i ett annat ärende och hon sa att en häst som är full av mask kan få problem med magen... samma sak med att han inte tappat all vinterpäls ännu, kan ha med parasiter att göra.

Om inte en ev avmaskning hjälper tycker hon att vi ska skicka ner en kamera.

Det behöver väll tvunget inte vara såpass allvarligt som magsår?

Jag tänkte börja med att ta reda på om det finns några parasiter inblandade. kanske är det dom som är boven... hellre det än magsår känns det ju som..

men hur tycker ni jag ska göra med betet? Ska han hoppa över betet och endast äta hö i sommar?

Så fort du vet hur parasitläget ser ut och eventuellt behandlat för det så skulle jag släppa honom på bete.

De flesta hästar (även magsår hästar) blir bättre/bra av att gå på bete. Hästar som går på bete brukar tex inte ha magsår. Det finns en studie gjord på detta som går att läsa på SLU.

Vet inte om de gör det annorlunda nu men förr när man kollade magsår så fick hästarna fasta minst 12 timmar innan (kan vara längre kommer inte ihåg).

Mvh

Tora

Jaha kan det ha med det att göra att det blir en ständig tuggsysselsättning?

Jag såg just ett program från England och den hästen hade magsår och rådet var att släppa hästen på bete. Ägarna såg ut såhär:eek::eek:.

Jag hade också satsat på proequo efter avklarat mask prov. Är verkligen super för magar i obalans, är bra för hästar med magsår också (om det nu skulle vara det)! Och fri tillgång pågrovfoder, så det inte blir massa långa perioder utan mat!

Diarsanyl och jäst var bra för kompisens häst. Han blev genast mycket bättre.

okej hade han magsår? Gav hon detta och behövde ej gå till veterinär?

Jag vill ju också behandla orsaken och inte endast symtomen..

ja tror ja får ringa min hästklinik i morgon på telefontiden och rådgöra med dom. Inget lätt beslut inte:crazy:

Vet inte om de gör det annorlunda nu men förr när man kollade magsår så fick hästarna fasta minst 12 timmar innan (kan vara längre kommer inte ihåg).

Mvh

Tora

Samma nu. Magen måste vara helt tom vid gastroskopin annars ser man inte. tyvärr kan nya magsår uppkomma under dessa 12 h (läskigt snabbt det går alltså), men fördelarna överväger oftast nackdelarna.

Det finns i sig inget som hindrar att man medicinbehandlar magsår på ren misstanke, det är inte skadligt om de inte har magsår. Dock är medicinen SVINDYR så på så vis inget man vill 'prova om utifall att' kanske. Och om det INTE är magsår men man provbehandlar så kan ju ett annat problem få fortgå längre innan det upptäcks.

Men om man behandlar med gastrogard (omeprazol, samma sak som losec) så svarar tydligen de allra flesta magsårshästar med att visa förbättring symptommässigt på några dagar (däremot tar det längre tid innan magsåren är läkta). Så ett sätt kan vara att prova börja behandla och se om hästen svarar.

Fast det där kan ju veterinären och vet veterinären bäst =)

Det som är bra med proequo är att det inte kan skada, då det inte är en "medicin" i den bemärkelsen. Det är typ som proviva shots, som människor kan ta. Innehåller bra bakterier, som ska få magen i balans.

Min häst hade samma hopplösa problem med magen. Jag gick över till hö och fick en liten förbättring men problemen återkom. Provade lite motvilligt Probimin (tyckte det var dyrt o var allmänt skeptisk) Efter ca 10 dagar var han markant bättre, och efter ca 6 veckor var han helt stabil i magen. Problemen har aldrig återkommit och han har tom kunnat gå över på ensilage igen.

Avmaska skulle jag inte göra om det inte var nödvändigt. En annan häst i mitt stall fick svåra problem med diarréer efter en "extra" avmaskning.

Nej.

GastroGard är en receptbelagd, kontrollerad och testat medicin, med samma verksamma beståndsdel (omeprazol) som t ex Losec. Det är alltså mot magsår, och inte 'allmänt' magtillskott etc som exvis ProEquo är.

Homeopatmedel använder jag inte (och ger ärligt talat inte mycket för), så ingen aning ens vad det du nämner är tänkt att göra tyvärr.

Men kontakta en veterinär som kan undersöka din häst och ge dig råd på både vilka ev undersökningar som är befogade - och vilka tillskott/behandling som är bäst. Inkl skriva ut recept på avmaskningsmedel om det är befogat =)

Senast ändrad:

Nej det är säkerligen inte farligt. MEN.. det är inte speciellt troligt att det hjälper mot exvis magsår, och att laborera på egen hand med 'diverse' gör ju även om det är ofarligt att det tar längre tid innan du får korrekt diagnos och hästen rätt behandling.

Eftersom du inte alls vet varför hästen har magproblem, så vad för tillskott/preparat du än provar som finns att få tag på receptfritt, så är det ju lite av ett lotteri. Om vi tar ProEquo som exempel, som är ett receptfritt fodertillskott. Så OM problemet är rubbad magtarmbalans så kommer PE hjälpa. Men om det INTE är rubbad magtarmbalans som är problemet så komemr PE inte hjälpa. Det kommer i sig inte göra ngt värre heller. Men TIDEN som går åt att prova PE gör ju att hästen får vänta längre på veterinärundersökning och korrekt diagnos och hjälp med orsaken - och DET kan ju göra saken sämre.

Så jag tycker att iom att det hållit på sålänge, blev bra bara tillfälligt etc så är det nu dags att veterinärundersöka hästen ordentligt. Och låta veterinären avgöra vilka undersökningar och behandlingar som är bäst att prova.

Det är ju en risk att 'snöa in' på magsår med t ex. Kanske har din häst det, kanske har den något HELT annat.

Så, jag tycker du om du kan (vet inte hur lätt/svårt du har att transportera hästen, de väger ju en del) ska ringa idag och boka tid på en klinik, och annars ringa och boka tid för en veterinär att komma hem till dig. Och ta ett träckprov och skicka in (det kan du göra helt själv och behövs ingen veterinär till) för att se om hästen har mask, och i så fall hur mycket och vilken mask.

Håller tummarna att ni hittar felet och hästen snart mår bättre.

jag håller med, jag får ringa i morgon och höra vad dom säger.
en annan sak som jag funderar på är att han är nyligen kastrerad och hans sår är fortfarande öppna.. risk för bakterier genom att fara iväg på hästklinik?

Fråga veterinären när du ringer, men sålänge han bara sas 'går omkring' på kliniken borde risken vara liten för att få bakterier i såret, det kommer ju inte i direktkontakt med någonting (om han inte lägger sig i gästboxen eller nåt då).

Risken för luftburen smitta eller att de hämtar hem något gojs genom att slicka på saker är ju större då. Men det är ju alltid en risk - och alltid en avvägning fördel kontra nackdel.

JAG skulle inte vara orolig i ditt läge, men hör med veterinären/kliniken när du ringer du =)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 463
Hästvård En av herrarna här är sedan ett bra tag rasslig i magen. Det kommer en hel del vatten i samband med avföringen, som ibland är...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 901
Senast: Soffan74
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 458
Senast: Zeeke
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 484
Senast: busfro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka