denna ständiga diarré vad göra??

sommarvind

Trådstartare
Min ardennerkille på ett år fick jag hem i början av nu i vintras. Han fick då diarré i samband med att han åt hösilage. Jag bytte därför till hö som han ätit under hela vintern.

Diarrén avtog och skiten formade sig som kulor så som den ska. Men precis innan han bajsat så kommer de först brunaktig tunn vätska.

Jag har tålmodigt väntat och tänkt att det ger med sig då han blivit bättre med höet.

Det var på veterinärs inrådan som jag bytt till hö dessutom.

Nu är sprutdiarrén tillbaks igen, och han går inte på bete ännu, men när ja är ute och leder honom så låter jag honom få beta lite gräs ibland och misstänker nu att det är gräset som är boven..

Vad gör man? är det någon form av utredning som behövs göras och hur ska den isåfall gå till?

Kan jag göra något själv? Vill ju att han ska få unna sig grästbete i sommar men de kanske inte går?

han ska avmaskas nu innan han byter till beteshagen men de blir inte förän början på juni om han ens kan gå på bete?

Han är avmaskad i vintras av uppfödaren.

Sv: denna ständiga diarré vad göra??

När jag vänjer in mina på gräs så för dom beta några minuter /dag, för att sakta öka upp. I samband med att jag tar in dom från hagen, då klipper dom gräset för oss ut med gårdsplan *ler* Blir dom lösa i samband med det så ge bakjäst (blå pkt), en om dagen tills magen blir bättre. Mina blir trotts det lite lösa från dag till dag, men ingen sprut diareé som du nämner. Det går upp & ner beroende på hur kraftigt gräset är. I vinter hagen är det så glest ännu, så där vänjs dom på sakta med.
Du har antagligen låtit honom äta för länge var gång.Är du osäker så kan du ta ett maskprov för att se att han är ok, onödigt att avmaska om det inte behövs. En av våra hästar hade lilla blodmasken förra våren trotts att han avmaskas regelbundet. Så nu tar jag för vana att ta maskprov först. Så nu har jag inte behövt avmaska någon inför betet, då proverna var ok.

magen har ju tyvärr inte varit helt hundra denna vinter heller trots endast hö. han har inte ätit många strån gräs i år, han repar med sig en tugga vid ett par tillfällen under promenaden. Men jag får väll börja med att ta ett kolla masken prov för det antar jag att de är väll där man får börja.

En ardennermage i olag är svår att få ordning på. Ta en maskkoll och sen kan du ju alltid prova bakjäst (jag har aldrig provat, men dom som har gjort det säger att det funkar) Det finns mag och tarm medel som jag skulle prova med, finns på ex Granngården. Jag kan höra med min ardennermentor om det finns någon bra huskur.

Bakjäst den med blå text? kan jag kanske ge ett paket om dagen? Och som sagt vänja honom extremt försiktigt på gräs..

ja nej de är verkligen inte kul med diarrén.

Trodde att problemet var påväg helt bort nu med tanke på den klara förbättrningen med hö men de kom ju ändå alltid lite vätska innan själva kluttarna kom.

Men jämfört med den sprutdiarrén som han hade på hösilage så va de för mig en klar förbättring.

och nu är de kört igen nu sprutar det som bara den och han har inte fått i sig mycket gräs. ett par tuggor om dagen.

Jag ska köpa hem bakjäst. har beställt ett kollmasken prov nu så jag borde ha det i början på veckan som kommer.

Du får jättegärna höra med din ardennerkontakt. Vore supersnällt!

Finns ju något som heter proequo men har aldrig testat det.. kanske är värt att testa? vad är de för stabiliserande medel på granngården? är det den kraffts mag och tarm?

Proequo är kanon! Jag har kört det på en av mina som fick kolikanfall/förstoppning i vintras nu. mag/tarm är nog bra med, men kör hellre proequo om du kan få tag på det. Har för mig att det kostar typ 300kr elelr nåt. Har du gett loppfrön? Går hästen i en hage med sand? Ardenner pillar i sig allt så jag brukar köra en loppfrökur då och då.

Jag försöker att få tag i ardennermentorn under dagen. :)

Proequo är kanon! Jag har kört det på en av mina som fick kolikanfall/förstoppning i vintras nu. mag/tarm är nog bra med, men kör hellre proequo om du kan få tag på det. Har för mig att det kostar typ 300kr elelr nåt. Har du gett loppfrön? Går hästen i en hage med sand? Ardenner pillar i sig allt så jag brukar köra en loppfrökur då och då.

Jag försöker att få tag i ardennermentorn under dagen. :)

Ardennermentorn sa att det är nog inte nåt med bakterierna utan att hsäten har gått på en foderstat som den inte tål. Den har irriterade mag och tarmslemhinnor och man måste hitta en foderstat som den tål. Det tar tid att få det att läka. (Han jämförde med magsår)

Ardennermentorn sa att det är nog inte nåt med bakterierna utan att hsäten har gått på en foderstat som den inte tål. Den har irriterade mag och tarmslemhinnor och man måste hitta en foderstat som den tål. Det tar tid att få det att läka. (Han jämförde med magsår)
Efter att ha läst i tråden så tänkte jag redan innan jag kom till detta inlägget skriva att hästen bör undersökas för magsår. Inte helt ovanligt att hästar får det. Men det kan vara svårt att både upptäcka och bota om man inte känner till det.

Okej, då ska jag köpa hem proequo och se hur det resulterar. Ja magsår vill jag ju inte att min lille ska varken ha eller få. Men han har ju ätit hö hela vintern, magen har varit bättre men inte helt bra. Tål han inte hö heller då? han har även ätit krafft protein pluss toppat med soja i vinter. Han har vants in väldigt långsamt och försiktigt utav just det.

Men finns de risk för att han inte kan gå på bete alls?

Om ja nu gör så att jag ger honom bakjäst varje dag samt proequo. Hjälper inte det kan jag testa köra en kur med loppfrö? Och vänja honom väldigt försiktigt vid gräs?

okej hur undersöker dom just magsår?

Jag kan inte testa med proequo först?

Om han har magsår kan han bli av med det då?

Först så är det inte omöjligt att han fått magsår för att han blivit flyttad från sin mamma innan han var riktigt färdig för det. Har själv haft ett sådan föl/unghäst som inte klarade den stressen utan fick magsår. Stress och foderbyten är orsaker som kan ge magsår och att flytta ifrån mamma och invand miljö är stressande för en ung häst.

Om hästen inte blir bättre av att "bara" äta grovfoder på fritillgång brukar man få ta medicinering för att den ska bli bra. Med andra ord så måste det en veterinär till att fastställa om hästen har magsår och vilken behandling den behöver. Man undersöker hästar på samma sätt som människor, går ner i magsäcken och tittar efter hur slemhinnorna ser ut. Om inte din vanliga veterinär klarar det så bör du åka till klinik.

okej, ja det får ju helt klart bli en utredning om det inte ger med sig relativt snart.

Men om Proequo hjälper kanske det inte är magsår? jag kan väll testa proequo först?

Det behöver väll tvunget inte vara såpass allvarligt som magsår?

Jag tänkte börja med att ta reda på om det finns några parasiter inblandade. kanske är det dom som är boven... hellre det än magsår känns det ju som..

men hur tycker ni jag ska göra med betet? Ska han hoppa över betet och endast äta hö i sommar?

glömde tillägga att han även haft ostadig mage hos uppfödaren dvs innan han kom till mig.

Känner väll att jag vill ge det en chans med ett maskenprov och ev en kur av proequo innan jag drar med mig honom till hästklinik.

Är det klokt?

Senast ändrad:

Om det vore min häst skulle jag först kolla om den har mask och Ev avmaska Hur är den i hullet?
Vad har den för foderstat? Får den ex vis betfor?
Betfor har ju en lösgörande effekt kanske du skall ta bort den i så fall ett tag.
Probimin är ett tillskott som är bra för dåliga magar detta ges i pulverform och finns på de flesta ATG kliniker att köpa. Ett annat allternativ är A-fil, ge separat och/eller i kraft givan, men låt den gärna smaka in sig med en liten del( ca 1dl) för att sedan öka på, fungerade perfekt på min ponny som alltid fick reaktion efter ex avmaskning. Tänk på att magen behöver en balans av bra bakterier och kan påverkas av mkt och att det kan ta någon vecka innan resultat märks.

Det enda magtarm preparatet som har visat sig fungera är just bakjäst så spara dina pengar och ge vanlig bakjäst istället för en massa olika sorters dyra pulver.

Det är bra att du ska ta en kolla masken så att du inte avmaskar i onödan.

Jag skulle ge hästen två-tre veckor med en bakjäst varje dag och utvärdera sedan. Bakjäst kan man ge året runt till en känslig häst eller bara vid foderbyten till en "normal känslig", det hjälper magen att hålla en bra tarmflora.

Har själv en häst med sådan mage..
Hela förra året gick han på bak jäst... ibland verkade det hjälpa och glädjen var stor, men sen va det lika igen även fast han åt jäst.
Pratade med min vet som menade på att har man engång förstört slemmhinnorna i mag/tarm så går de aldrig att reparera till 100% Det var ju inget roligt att höra.
Men sen under vintern så blev han iprincip helt okej i magen... Så min tanke och fundering var, hur mkt skit får han i sig ute i hagen? Jag köpte en munkorg... kände mig hemskt elak när han fick ha den på sig. MEN nu är han helt fin i magen!!! Så jag får blunda och hästen får gå m munkorg... Det blir inget äta alls i hagen (knappt för visst får de i sig lite ur hålet som e i) Men hans mage verkar fungera bättre såhär. Han står för övrigt inne alltid på nätterna och har då fri tillgång på grovfoder där.
Den här hästen var precis som din, först mycket lös imagen och senare så kom det vätska med bajset som såg rätt normalt ut...
Han äter endast torrt hö nu och halm, sen får han lite kraftfoder och forder jäst.

okej, nä det låter ju inget kul om slemhinnorna skulle vara förstöra redan nu när han är så ung:( men det förkortar väll inte livslängden för honom hoppas jag?!:crazy:

Hur har du gjort med grönbete? Är det där han haft på sig munkorg?

Han växer ju fortfarande så jag vill ju vekligen att han ska få i sig mat..

jag tror inte han pillar så mycket på marken, (men visst de är ju omöjligt att ha 100 koll) men inget av vad jag sett iallafall.

Det behöver väll tvunget inte vara såpass allvarligt som magsår?

Jag tänkte börja med att ta reda på om det finns några parasiter inblandade. kanske är det dom som är boven... hellre det än magsår känns det ju som..

men hur tycker ni jag ska göra med betet? Ska han hoppa över betet och endast äta hö i sommar?

Enligt veterinär och SLU så har ca 80% av alla föl magsår. Det kommer av stressen att födas. Hos de flesta läker det ut av sig själv men inte hos alla, så det kan vara förklaringen till att han varit dålig även på det andra stället.

Om du vill att han ska ha en chans att bli bra så bör du istället börja med det värsta scenariot d v s magsår och låta undersöka honom för det. Har han magsår så måste det behandlas så fort som möjligt för att inte bli kroniskt. Blir han undersökt och inte har det så är ju det bra och då får du gå vidare för hitta vad som orsaken. Det du gör nu genom att prova olika saker är att behandla symptomen och inte orsaken. Vilket om han har magsår kan det istället göra saken värre med själva retningen av magslemhinnorna.

Finns flera exempel på folk här inne på buke som faktiskt fått ta bort sina hästar p g a obehandlade magsår alt magsår som upptäckts för sent och blivit kroniska.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 463
Hästvård En av herrarna här är sedan ett bra tag rasslig i magen. Det kommer en hel del vatten i samband med avföringen, som ibland är...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 901
Senast: Soffan74
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 458
Senast: Zeeke
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 484
Senast: busfro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka