Denna gången satt skorna i tre dagar!

Sv: Denna gången satt skorna i tre dagar!

sticker de ut mkt sko därbak på framskorna??

Jag skulle ha låga boot som går enda ner till marken runt om. Sen skulel jag ha balltrampring på detta.

Prova med karlssons superlim :rofl: :D

Tja, jag tycker inte det. Ska som sagt ta foto imorrn så ska ni få se. Jag vet inte så värst mycket om skoning (Blev ivägsläppt från ridskolan för ett halvår sen ;) ).

Boots har han fram, och de går nästan(..) ända ner i marken. Balltrampring? Ovanpå bootsen? :crazy:

Jo, karlssons klister har vi funderat på, men näh ;)

beatrice2 skrev:
Men hallå de e väl klart inte alla hästar har bra hovkvalite!!!!!!!!!! våran ridhäst han har fått ngn sorts svamp infektion o får hela tiden hålvägg!!!! de står 10 hästar till i de stallet o de e helt opåverkade av denna "hovsvamp" det borde betyda att denna häst är mer benägen att ta emot sådana infektioner utan att vi som människa o vårdare av djuret kan göra ngt åt de, eller?

Förlåt beatrice2!
Jag uttryckte mej uppenbarligen luddigt!
Jag syftade på problemen som trådskaparen har alltså att skorna trillar av. Jag syftade inte alls på infektioner och liknande då det ju kan ske både hästar med eller utan skor.

Jag menade alltså att i grund och botten har alla hästar bra hovkvalitét när det handlar om torrhet eller liknande.

Min gamla hovslagare sa till mig när jag talade om att skorna skulle av, att hoven kommer gå sönder. Att "kvalitén" var alldeles för dålig och att hon inte skulle kunna gå. Efter 2 veckor började hovens sprickor pga torrhet och brist på verksamhet i hoven att "läka" och nu ser hovarna alldeles strålande ut! :)
Vill också påpeka att vi verkar enligt vildhästmetoden, inte strasser.

Hoppas ursäkten är godtagbar!

Knapplån.

Inte läst hela tråden (måste till jobbet) men en annan hovslagare kan göra underverk. Inackorderingen här är okänd för att stup i kvarten tappa höger framsko. Trots extrasöm och att det skotts en aning trångt.

SÅ kom hon hit och skulle skos här och jag påtalade problemet för min hovslagare som dock ändå ville prova att sko med REJÄLT med utlägg, pga att HF är lite mindre än VF. Det finns bilder på utlägget och det är extremt på insidan av skon. Vi hade lite inofficiell gissning hur länge den skulle sitta och buden var från timmar till några dagar. vi är nu 5 veckor ca in i skoperioden, och skon sitter. Det hela har blivit det stora samtalsämnet mellan mig och hovis, såfort jag springer på honom frågar han om skon sitter ;)

Hon HAR trampat på den flera gånger men HF:s sko bara glider av (hovis fasar kanterna btw).

Den enda skillnaden som ev kan vara är att hovi nitar med nitjärn och inte tång. Annars är det nog skoteknik och hur de skor etc eller något. Samma sak gällde nämligen min kallblodsdam med KASS hovkvalitet som genom fem år och sex hovslagare kastade sina skor omkring sig i hagen. Med nuvarande hovslagare hade vi INGA tappskor - alls.

(Sen kan de kliva ur sina skor ändå, det är ju inga mirakel vi talar om, unghästen klev ur en i vintras t ex), men på 5 år har jag haft två tappskor.

Flapp brukar kategoriseras som sjukbeslag, hittade en till sida: http://user.tninet.se/~seu245f/Beslag.html om detta. Men det främjar också hovtillväxten vilket kan vara bra om man haft många tappskor tidigare, det brukar ju synas ... Å andra sidan så blir den inte "stum" med tanke på att flappskon skonar leder och kotor. Kan behövas kortare skoperioder om hoven växer bättre och breddar sig, men det är ju en angenäm bieffekt.

Självklart har AlexandraW också en god poäng i att man kan byta hovis, men det beror ju på vad man byter från och till. Med en fråga på ett forum får du ju svar efter våra högst personliga erfarenheter - och jag hoppas du inte ser råden som absoluta sanningar utan mera som idéer till problemlösning som bör diskuteras med fack-kunnig som känner er och kan se allt i verkligheten.

Tyngden på skorna förändrar ju steget lite också. Vad händer om du provar en lättare sko, typ någon travmodell?
Vet inte om det funkar, det var bara en tanke.

Han gick med travskor innan han blev ridhäst. Vad jag vet tappade han ungefär lika mycket skor då.

Hej,

Jag har också en häst med problemhovar och skorna ryker titt som tätt fast enbart under sommaren. För att inte framskorna skall tappas har hovslagaren verkat hovarna kortare i tån och jag tycker att det har gett resultat. De senaste gångerna vi haft lösa skor/tappskor så har det enbart gällt bakhovarna. Observera att jag inte menar att hovslagaren skall kapa tån rakt av som en del hovslagare gör ganska rejält utan att verka HELA hoven så att den successivt blir kortare i tån.
Jag är absolut ingen expert på hovar så du får ta detta tipset för vad det är och diskutera problemet med din hovslagare, men...
Det var två saker som jag reagerade på när jag såg fotona och det var att på den ena bilden så såg sömtagen ut att vara väldigt låga och tårna ser i mina ögon ganska så långa ut, speciellt vänster tror jag det var (?).
Ett annat tips är att kolla över vilken söm som används! I mitt fall nöter hästen sönder sömmen snabbare än han nöter sönder skorna (som är förstärkta med hårdmetallpluggar) vilket är en av anledningarna till att skorna sitter löst efter bara 3-4 veckor. Tyvärr har jag inte hittat starkare söm som passar skorna men om du har en mindre häst än jag så har du kanske den möjligheten om det kan vara en bidragande orsak till alla tappskor :idea:

Mvh
Madeleine

Easyboot epics kanske hade varit något för er. De sitter ju fast med neopren rund karleden och inget ustickande som hästen kan trampa på och få av skon.

De ska sitta väldigt stadigt och utan att trycka på några mjukdelar.
har provat andra modeller men inte varit nöjd då min häst är väldigt skavkänslig men den här modellen tror jag faktiskt på, ska inhandla ett par snart har jag tänkt.

Då skulle du kunna ha hästen barfota och låta hovkvaliteten förbättras men ändå ha ett bra skydd vid arbete.
Inte är dom så fasligt dyra heller, och så går dom att brodda.

http://www.easycareinc.com/easyboot-epic.aspx
http://www.naturligahovar.se

Jag tycker samma, varm skoning är bra.

Du får ursäkta om bilderna ljuger för mig...

Jag TYCKER att hovarna ser felvinklade ut med lång tå, detta ger i så fall en olycklig benrörelse som kan orsaka tappskor.
Om det är som jag tolkar bilden kommer hästen att hålla kvar hoven i marken onödigt länge, för att sedan välta hoven fram över tån och lyfta benet snett framåt uppåt, och slutligen "landa" hoven nästan rakt ner.
Den typen av benrörelse gör att det är lätt för bakhoven att slå i framhovens bakkant då framhoven inte hinner undan utan "kollisionen" inträffar då fram välts upp och bak är på väg ner.
Kontrollmät vinklarna för säkerhets skull...

Mycket möjligt. Som sagt så bytte vi hovslagare till denna skoningen, och jag sa att jag tyckte tårna såg långa ut, så han kapade dom rätt rejält. Jag vet inte om man kan ta allt på en gång eller om man ska ta lite i taget..
Mäta vinklarna? Hurdå?

Hade samma problem ända till jag fick tag i en hovslagare som KUNDE rikta skor. Traktarmarna måste smidas så att de inte sticker ut. Byt hovslagare och prova!

Har som sagt precis bytt hovslagare. SKa inte trakt-delen på skon sticka ut alls? Nu sticker dom ut max en millimeter bak..

Tigertofflan skrev:
Har som sagt precis bytt hovslagare. SKa inte trakt-delen på skon sticka ut alls? Nu sticker dom ut max en millimeter bak..

Bak ska dom nog sticka ut "normalt" däremot fram som är vad han tampar av sig, ska de läggas in ordentligt.
... såg att du frågade om skobeskyddare, har testat dom men de ska sitta som gummisnoddar runt hoven och över bakre delen på skon, och de ska sitta ganska hårt.. därmed tycker jag inte det verkar vara särskilt hälsosamt att snöra åt runt hoven på hästen längre stunder, så jag har inte använt mina och sen försvann problemet då min hovslagare åtgärdade skoningen och han breddade sig som sagt, så jag har i princip inte använt dom alls.... tror att de mer är gjorda för tex travhästar som springer ett löp för att hindra dem att trampa av sig just då kanske, eller ev korta stunder i hagen, men inte som permanent lösning...

tycker dock det låter som ditt problem är VÄLDIGT troligt relaterat till sättet som hovslagaren skor på, så förhoppningsvis blir du av med problemet med åtgärdad sko metod....

Jag har tyvärr inte riktigt orka läsa igenom hle atråden, tittade mest på bilderna, och jag tycker att fossingarna ser ALLDELES för långa ut! Om du inte provat det förut: prova två-kapps skor, brukar kunna sitta lite bättre.
När jag fick hem min häst hade han tidigare tappat skor 2-3 gånger i månaden, men han såg helt hemsk ut på fötterna, långa, inga trakter alls och väldigt utflutna. På ett halvår med min nya, fantastiska hovslagare har jag nu haft en tappsko efter sju veckor sedan senaste skoningen...

Jamtland skrev:
Sambons pålla är sån hon med. Vi påtalade problemet för hovslagaren så han tog in skorna maximalt och nu, peppar, peppar sitter dom. Vi måste förvisso sko om henne mycket oftare, och det är väl inte speciellt bra för hovarna, men att hon drar av sig skorna stup i kvarten är inte hellerr så bra så vad gör man.

Jenny

Tyvärr påverkar denna metod hästens långsiktiga hållbarhet ganska kraftigt. Jag skulle nu när det funkar, be hovslagaren att långsamt börja rikta trakten korrekt igen, innan hovväggen sätter sig inåt och tränger ihop hoven för mycket.

Givetvis är det jobbigt med frekventa tappskor, men det är ju ändå bättre med en tappsko då och då (ngn gång per skoningsintervall) än att man förstör hästens hovar på sikt!

Men i varje fall är det ju alltid upp till dig som hästägare att välja hur man vill ha det på sin häst..

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 441
Senast: skiesabove
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II