Denna gången satt skorna i tre dagar!

Tigertofflan

Trådstartare
Jag vet absolut inte vad vi ska göra med vår pålle längre. Han slänger skor till höger och vänster, främst då när vi galopperar. Det är precis som att han är så jäkla precis att han trampar på traktdelen av skon, utan att träffa ballarna.
Det är alltid framskorna som åker, och dom åker även när han rids med boots.
Vi bytade hovslagare till denna skoningen, och han satte sömmarna mycket högre upp än vår förra, och dessutom kapade han tårna mer än vad den gamla gjorde. Denna gången satt skorna i tre dagar. :crazy:
Att ha honom barfota kan jag inte se som nåt alternativ eftersom han är grymt ömfotad och tydligen har ganska dålig hovkvalitet.
Är det nån som har nån som helst idée på vad vi kan göra. Vi har ingen aning längre. :confused:

Sv: Denna gången satt skorna i tre dagar!

har du provat varm sko? men de behöver inte vara de bästa heller. De funkade lite bättre med conemaran jag red. Men han har hålvägg av svamp....... men de funkade ialla fall......

När min häst gjorde så berodde det främst på att han var obalanserad och behövde musklas om. Dock satt de skorna om vi använde boots, men rätt vad det var rök nån vid hagbus etc - medan de satt kvar vid "kontrollerade" gångarter.

Tricket däremellan var korta skoperioder och faktiskt flappskor nån gång eftersom de satt kvar även om han lyckades kliva på dem. När vi använde vanliga skor så var det kortare traktarmar som gällde. Jag vet att det inte är att rekommendera, men det är heller inte tappskor ...

Vist är det hopplöst, min är likadan.... fast nu är det nästan rekord, ingen tappsko sedan den 12/6... :D

Prova att korta tårna ordentligt samt göra överrullningen snabbare fram genom att tårikta skon. Sedan får ju inte traktarmarna sticka ut något på framskorna heller, kanske flappsko som någon nämnde..

Åh... jag har haft en häst med samma problem. :crazy:
Han tappade skorna var och varannan dag. En morgon när jag släppte ut hästarna och min häst sprang iväg och busade med sin kompis, såg jag genast en sko flyga rakt upp i luften! :eek: :cry:

Anledningen till det var, enligt min slutsats, att han fick extremt torra hovar av en extrem torr sommar.
För varje tappsko trampade han av en liten bit av hoven, och hovslagaren skodde så trångt han kunde varje gång - ändå tappade han skorna. Tillsist fanns det inget horn kvar att fästa sömmarna i, så då åkte jag in på djursjukhuset och plastade hoven ordentligt + skodde med ringskor och sulor.
Det gick till sig, han slutade faktiskt tappa skorna.

Så jag tror det ibland kan bero på förändringar i hovkvalitén, tex att de blir för spröda pga torrt underlag. Eller tvärtom - för mosiga av för blött underlag. Eller någon annan anledning till att hoven förändras.

Sambons pålla är sån hon med. Vi påtalade problemet för hovslagaren så han tog in skorna maximalt och nu, peppar, peppar sitter dom. Vi måste förvisso sko om henne mycket oftare, och det är väl inte speciellt bra för hovarna, men att hon drar av sig skorna stup i kvarten är inte hellerr så bra så vad gör man.

Jenny

Varför inte tårikta skorna då samt kapa traktarmarna lite..eller fördröj bakbenssteget...Hur höga sömtagen är har ju inget med att din häst trampar av sig sina skor. Varmskoning som någon sa får inte heller skorna att sitta kvar bättre, det enda med varmskoning är ju att man kan rikta skon bättre än med kallskoning. Annars kvittar det om det är varmt eller kallt.

Jag känner en som har en häst som tappade skor en gång i veckan. Hon skos nu med flapp-skor och nu sitter dom till nästa verkning!

Mynta2 skrev:
det enda med varmskoning är ju att man kan rikta skon bättre än med kallskoning.
Betyder det att all kallskoning räknas som andra klassens skoning??

Eller menade du att man kan rikta skorna LÄTTARE med varmskoning?

Själv använder jag värme till arbethästarnas skor för det ska gå att rikta skorna överhuvud taget. Men då kallar man det "varmriktning".

Jag anlägger då inte skon varm mot hoven utan kyler ner skon innan själva slutinpassningen.

Så gott som alla vanliga 8mm standardskor behöver i vart fall inte jag värma för att kunna passa in mot hoven.

Så gör jag ---- Pinge

Flappskor? Vad är det?

Jag tror inte att trakterna är särskilt långa. Kan ta foto på torsdag, så ska ni få se hur skorna ser ut.

Överrullningen, hur gör man så att den blir snabbare? Att fördröja baksteget låter mindre bra :crazy: Han har stort undertramp, och sätter bakhovarna 10-30 cm framför framhovens spår.

Man kan även lägga skor med längre traktarmar bak för att balansera upp hästen lite bättre, min häst blev lite bättre när hovslagaren gjorde det. Vet inte om det är det som någon menar när dom pratar om att fördröja baksteget, men min blev inte långsammare bak utan bara stabilare i sist rörelsemönster, vilket gjorde att hon behöll skorna lite bättre.

Mvh

Camilla

Jag förstod att barfota inte var något alternativ men jag vill bara påpeka att det är en utmärkt lösning på kass hovkvalité. ;) Med skor får hästen en mycket liten trampyta, dvs bara skons bredd, och därför heller inget "flöde" i hoven. Alltså för att vätska (eller vad det är) ska kunna cirkulera i hoven krävs större trampyta. Detta gör automatsikt att hoven inte blir alls lika torr eller "går sönder".

En del hästar som haft skor en längre tid, eller inte är van vid det, kan bli aningen stumma i hoven, alltså de vet inte riktigt var de har hoven och trampar lätt på sig själv. Min häst var sån och hade alltid sår bak plus att hon hade minst en tappsko efter varje skoning.

Nu går hon barfota och problemen är över, trots att hon är väldigt öm (löses lätt genom boots vid ridning, behövs inga i hagen). :D

Hovkvalitén är väl bra hos alla hästar? Det beror bara på hur man sköter hoven och tar hänsyn till individens hov. Skor och sömmar tar ingen hänsyn... tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Här kan du se en flapp-sula: http://www.hestesport-centeret.no/?itemID=1316
Den fästs alltså med en kort järnsko i tån och denna skall sitta upptill på den här bilden. Därmed finns inga traktarmar som hästen kan kliva på och plasten låter bakhoven liksom "glida" av utan att skon släpper.

Att hästen har ett stort övertramp indikerar på att den använder mycket skjutkraft. Detta kan du påverka genom ridningen; samling och bärighet i bakdel ger bättre kontroll och muskling vilket kan hjälpa er att få skorna att sitta kvar (mycket kort och förenklad förklaring!). Min häst var precis så, och liksom "slängde" fram benen i snabbare gångarter. Noll koll och skorna rök.

Betyder det att all kallskoning räknas som andra klassens skoning??

Har jag skrivit eller påstått det ? Nä det har jag inte.

Eller menade du att man kan rikta skorna LÄTTARE med varmskoning?

Var det inte det jag skrev ? Skriver jag så extremt dålig svenska så ingen förstår vad jag skrivit ??

ang skrev:
Att hästen har ett stort övertramp indikerar på att den använder mycket skjutkraft. Detta kan du påverka genom ridningen; samling och bärighet i bakdel ger bättre kontroll och muskling vilket kan hjälpa er att få skorna att sitta kvar (mycket kort och förenklad förklaring!). Min häst var precis så, och liksom "slängde" fram benen i snabbare gångarter. Noll koll och skorna rök.

Har precis samma erfarenheter och var i Tigertofflans tofflor :rofl: förra sommaren med min 4 åring som var vinglig och oxå har övertramp per ovan osv.... Hovslagaren lärde sig sko honom så att det inte finns en millimeter bak i trakten för honom att få tag i, (fanns det EN mm så hittade han den), och nu har hästen breddat sig genom mycket markarbete och träning i största allmänhet, så han är balanserad och breddad. Har ej problemet sedan minst 10 månader tillbaks. så det finns hopp.....vet hur hemskt det är när man är i denna sits, det förstör så mycket av glädjen runt hästen och ridningen! :crazy:

Senast ändrad:

Ja, balansen är grymt viktigt - hovslagaren kan på egen hand bara göra så mycket underverk ...

Svar Till Gilli!!!!!!

Men hallå de e väl klart inte alla hästar har bra hovkvalite!!!!!!!!!! våran ridhäst han har fått ngn sorts svamp infektion o får hela tiden hålvägg!!!! de står 10 hästar till i de stallet o de e helt opåverkade av denna "hovsvamp" det borde betyda att denna häst är mer benägen att ta emot sådana infektioner utan att vi som människa o vårdare av djuret kan göra ngt åt de, eller?
Har även hört att skimmlar är mer mottagliga för svamp irritationer lite varstans på kroppen än en "vanlig" häst med mer ´"vanliga" färger......... De e jag berädd att tro på, har nämligen stött på många skimmlar som har haft problem, o de märker man juh med på hästar med stora vita områden på kroppen, de får lätt solexem oså vidare!!!
De kan jag inte köpa att alla hästar har bra hov kvalite, vår rid häst hade säkert inte klarat sig i naturen själv, han hade nog blivit efter tack vara sina extremt dåliga hovar. Så som vi daltar med honom kan man inte säga att de e vårat "fel" att han har dåliga hovar..... jaja jag blev bara lite arg på sådana påståenden. Sluta med sådana absoluta teorier, de finns inte ngt på denna jord som kan dras över samma kam.

hoppas tigertofflan får skorna att sitta kvar ngn dag!!

Oh, det verkar ju ändå bra! Men blir det inte "stumt" med en gummisula? :confused: Altså.. Med en järnsko (eller utan skor för den delen) glider ju hästen fram en bit så fort den sätter ner en hov. Förstår du hur jag menar?

Jo, det ligger mycket i det du säger. Vi jobbar mycket i dressyren, men eftersom han fortfarande är så pass omusklad att vi inte dressyrar i trav än, så känns det som att vi gör allt vi kan på den fronten... :)

Imorrn ska jag ta foto på hans hovar, så ska ni få se hur skorna sitter...

Läste om nåt i en annan tråd som kallades för skobeskyddare. Vad är det för något? Bild?

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 441
Senast: skiesabove
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II