Denna djungel.. Hur mycket man får dra med BE..

bollen__

Trådstartare
Har sökt lite här på forumet, men sökfunktionen är inte med mig ikväll och jag har inte körtkortsböckerna här.
Om det står såhär:

Max släpvagnsvikt: 1500 kg
Max släpvagnsvikt för B-behörighet: 1120

Innebär det då, att med B kort kan jag dra 1120 kg, och på BE får jag dra 1500 kg?

Jag sökte på en bil åt en kompis som var nyfiken, det är samma modell som bilen ovans siffor, bara ett år äldre. På den står det ingen "Max släpvagnsvikt" bara Max för b-kort. Hur vet man då vad man får dra med BE? Eller innebär det att man absolut INTE får dra mer än det som står på B?

Tacksam för svar, försöker verkligen lära mig det här nu..:bow:

Sv: Denna djungel.. Hur mycket man får dra med BE..

Jodå du har helt rätt,1120 om du har B-kort .1500 står för det som bilen får dra som mest.Ekipage som väger mer än 3500 kräver alltid BE.Om den äldre bilen kan jag inte svara på ,det ska stå i pappren hur mkt den får dra som mest.Ngt att tänka på är att om du åker för överlast på släpet med b-kort så kan det räknas som olovlig körning,(kan bli av med lappen)medan överlast med BE "bara" ger böter,dvs ca 100 kr per påbörjat ton.

Okej, jag har inte papprena på den andra bilen utan kollade bara upp den på www.vv.se åt kompisen. Men då ska jag tala om för h*n att det går att kolla i papprena alltså... Tack för svaret!

Din kompis bil kanske har en eftermonterad dragkrok som inte är godkänd för mer än vad bilen får dra med b-kort? Fast då borde det stå:

Max släpvagnsvikt: 1120 kg
Max släpvagnsvikt för B-behörighet: 1120 kg

Ja det vet jag ioförsig inte, det tänkte jag inte på att fråga. Det är en stor tung bil, men han har hållit på mycket med den så han kanske monterat en sådan. :idea:

Har den bilen som saknar "Max släpvagnsvikt" i regbeviset en monterad krok? Ibland kommer en del siffror automatiskt, trots att det inte finns någon parameter. I det här fallet uträknat hur mycket bilen får dra, men ingen dragkrok IRL.

Har den bilen som saknar "Max släpvagnsvikt" i regbeviset en monterad krok? Ibland kommer en del siffror automatiskt, trots att det inte finns någon parameter. I det här fallet uträknat hur mycket bilen får dra, men ingen dragkrok IRL.
Ja det har den. Men jag vet inte om den är eftermonterad eller så, hur kan man se sånt? Eller kan man inte se sånt utan det är bara den som gjort det som vet?

I så fall spelar det ingen roll om den är fabriks- eller eftermonterad. Om den finns där och är godkänd så sitter den helt enkelt på plats. Vissa importbilar har begränsningar till jämna 1000 kg dragvikt, för att draget inte gått att kontrollera ordentligt. Men det är ju inte fallet här.

Ring VV imorgon, det är nog mitt hetaste tips.

Vissa importbilar har begränsningar till jämna 1000 kg dragvikt, för att draget inte gått att kontrollera ordentligt.

Helt OT

Måste bara få kommentera detta!
Jag satte dragkrok på min nyinköpta BMW 523i för ett par år sedan. Montaget är rätt så krångligt (typ 10 000 kr krångligare) jämfört med t ex min gamla Volvo 940, man måste t ex ta ner stötfångaren bak.
Döm min förvåning vid registreringsbesiktningen efter montaget - de bara godkände den utan att titta hur den var monterad!!! :eek:
De bläddrade lite i manualen som jag hade med och tittade undertill (man ser absolut ingenting där hur den sitter) och så var det klart...

Jisses säger jag bara! Tänker på Volvon igen som efter 7 år med dragkrok började få anmärkningar på rost, speciellt i infästningarna. Hur i hela friden ska man får hjälp med att upptäcka sådant på denna bil??? Skrämmande!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Roheryn
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 257
Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
2 166
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama