Den vill tydligen inte härifrån... (Fel på bromsen)

S

SHSH

Så fort jag ens tänker tanken på att sälja min Mazda går något sönder... Kolven på bromsen höger fram går inte helt tillbaka så bromsen ligger på där, vilket ska åtgärdas. Men nu har det tillkommit ännu ett problem.

Bromsen är nu "stel" och trög, bromsoljan är påfylld och jag kan inte se att det har läckt. Finns det någon som kan förklara för en icke-bilkunnig vad det skulle kunna vara? Något superdyrt fel på servon kanske?

/Bitter tjej
 
Sv: Den vill tydligen inte härifrån... (Fel på bromsen)

Har ingen aning om vad som är fel, men lustigt nog resonerar min mazda likadan som din. Precis när jag tror att den är klar för att läggas ut på annons (den nya bilen står redan på tomten) så pajjar något nytt. Luriga rackare de där mazdorna... :D
 
Sv: Den vill tydligen inte härifrån... (Fel på bromsen)

Finns det någon som kan förklara för en icke-bilkunnig vad det skulle kunna vara? Något superdyrt fel på servon kanske?
Behållaren där du fyller på bromsvätska sitter förmodligen ovanpå en avlång sak med smala rör som sticker ut här och var - huvudbromscylindern. Den i sin tur sitter, också förmodligen, monterad på en större rund del ungefär i storlek av en liten salladsskål. Till denna runda del går, bland annat, en halvgrov och rätt hård slang från motorn. Det är vakuumslangen som ger bromssystemet servoverkan, alltså ett slags kraftförstärkning. Om den slangen eller någon koppling i endera änden av den läcker eller har gått sönder så skulle det bli ungefär de symptomen som du beskriver. Kolla slangen. :)
 
Sv: Den vill tydligen inte härifrån... (Fel på bromsen)

Åh, Snubbelfot, du är min nya idol.

Den beskrivningen av huvudbromscylindern borde få gå till historien :bow:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 059
Senast: cirkus
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 619
Senast: Fille
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp