Nej, det kan jag inte. Det tror jag inte dom är@Smoothi kan du förklara varför SD är så emot vindkraft?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det kan jag inte. Det tror jag inte dom är@Smoothi kan du förklara varför SD är så emot vindkraft?
Inget att lyssna på . Han får hålla på bäst han vill.Jag håller med Demirok, Sverige borde göra upp med den normaliserade rasismen. https://www.expressen.se/debatt/akessons-pastaenden-fors-fram-som-en-sanning/
Nja. Många som inte röstade på SD väntade sig nog inte riktigt hur extremt tidölaget blev.Inget att lyssna på . Han får hålla på bäst han vill.
På valdagen markerade väljarna tydligt, hit men inte längre
Jodå alla visste klart o tydligt att M Kd och L skulle samarbeta och att SD skulle ges stort inflytande i händelse av valvinst.Nja. Många som inte röstade på SD väntade sig nog inte riktigt hur extremt tidölaget blev.
Liberalernas väljare vaggades in i den falska tryggheten att L skulle vara nåt slags garant för iaf lite liberal politik. Det tror jag du håller med om, och säkert skrattar lite åt.Jodå alla visste klart o tydligt att M Kd och L skulle samarbeta och att SD skulle ges stort inflytande i händelse av valvinst.
Som liberal borde man ha varit mer medveten om läget. Det höll ju på att sluta mycket mycket illa. Och med det valresultatet kan man faktiskt inte begära så mycket maktLiberalernas väljare vaggades in i den falska tryggheten att L skulle vara nåt slags garant för iaf lite liberal politik. Det tror jag du håller med om, och säkert skrattar lite åt.
Man kan ju också vara mer socialliberal än bara värna om marknadsintressen.Som liberal borde man ha varit mer medveten om läget. Det höll ju på att sluta mycket mycket illa. Och med det valresultatet kan man faktiskt inte begära så mycket makt
Tja vad skulle det tjäna till. Nu hade ju partiledningen val sin strategi och L ville ha ministerposter och därmed ingick man avtal med SD. Alla nöjda o glada. Slutet gott allting gottMan kan ju också vara mer socialliberal än bara värna om marknadsintressen.
@Smoothi kan du förklara varför SD är så emot vindkraft?
Det här är en väldigt bra analys!Det finns ju flera negativa aspekter av vindkraft. Det är verkligen inte en alltigenom positiv elproduktion, det är bara en mindre dålig än vissa andra i vissa avseenden och som vi därför behöver använda oss av tills vi hittat på något bättre.
Men jag tror inte SD har någon egen stark vilja i frågan, de använder den mest för att positionera sig på den politiska spelplanen. De flesta andra är mer positiva till vindkraft, och särskilt MP, vilket gör det till en utmärkt fråga för att möjliggöra polarisering kring. Och är ju som bekant en central strategi i SD:s politik.
Jag tror inte heller att SD:s anhängare, som @Smoothi och andra, har någon stark uppfattning om sakfrågan överlag. Men ju tydligare det är att SD gör frågan central inom sin identitetsskapande politik ("vi som är emot det etablissemanget är för"), desto starkare kommer de också övertygas om att ta partiets ståndpunkt och att SD gör deras röst hörd.
Både SD och deras väljare göds av den här typen av polarisering och utmålande av enskilda frågor som svartvita.
Jag tror det hänger samman med dels deras aktiva motstånd till hela klimatfrågan dit vindkraften kan räknas in, ideologiskt är SD starkt fästa vid det fossila samhället av flera skäl, och dels tror jag det är för att nå nya väljare.@Smoothi kan du förklara varför SD är så emot vindkraft?
Lyssnade på p3 nu på morgonen och det verkar som sd inte är emot vindkraften utan är sura för att de inte fick vara med i diskussionen runt vindkraftsparkerna. Det var så jag uppfattadet@Smoothi kan du förklara varför SD är så emot vindkraft?
Haha, jo det verkar de vara, Tobias Andersson verkar mkt kränkt. Och är möjligt att vissa känner som du skriver, samtidigt har bla. Oscar Sjöstedt vevat i media nu under våren om att han inte bara säger nej till vindkraft - han vill montera ned den som redan finns.Lyssnade på p3 nu på morgonen och det verkar som sd inte är emot vindkraften utan är sura för att de inte fick vara med i diskussionen runt vindkraftsparkerna. Det var så jag uppfattadet
Jag tror att SD kan göra och säga precis vad som helst utan att Kristersson reagerar. UK vet att de bara är en misstroendeomröstning från att förlora regeringsmakten.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1bqbO/kalla-akesson-skammer-ut-kristersson-i-eu
Att Åkesson vill ändra grundlagstiftningen är inte bara något man blir rädd av, vad är nästa, att inskränka på mötes och yttrandefrihet? Demokrati? Men också helt omöjligt vilken en politiker bör veta. Först krävs det 3/4 majoritet i riksdagen, sedan krävs det ett riksdagsval innan ändringen kan träda i kraft och det har röstats om igen. Det enda andra partiet i Sverige som är EU kritiker är vänstern men jag ser inte att de skulle samarbeta med SD öht. Plus att de ändå inte skulle uppnå den majoritet som krävs.
Förhoppningsvis så gör skammen inför 'the big boys' i EU att Kristersson agerar. Det intressanta är att förutom lag och ordning och migration där de andra Tidöpartierna redan driver en i vissa avseende tom hårdare politik än SD så har de krav de ställt inte fått något gensvar. Reduktionsplikten, vindkraftverken, utnämning av generaldirektörer till statliga verk har fått kalla handen av regeringen. EU pakten om ett gemensamt ansvar för migration och asyl likaså. Regeringen har, åtminstone utåt börjat driva miljöfrågor. Möjligtvis för att om de vill vara med the big boys så måste Sverige profilera sig för att ha ett miljövänligt och grönt företagsklimat. Det vet, förutom SD, är vad som krävs för att Sverige ska kunna locka tills sig industrier och möjliggöra utvecklingen av gruvor och metaller som är eftertraktade på den internationella marknaden.
Visst finns det euroskeptiker men vill man ha en sund ekonomi, jobb och skatter till vård, skola och omsorg så krävs att Sverige är en del av EU marknaden. Beslutar Sverige att stå utanför så kommer möjligen asyl och migration att gå ner mot noll. Men det spelar föga roll när sagda euroskeptiker blir arbetslösa och socialförsäkringen försämras drastiskt.
En enkel förklaring är väl att SD hämtar många av de här argumenten från debatten i bland annat USA. Björn Söder, som talar lite mer klarspråk än Åkesson, skrev också massor igår om att drag queens "groomar" barn och att den "politiska och kulturella eliten" är okej med det. När de talar om "grooming" i den här kontexten så menar de inte alltid som vi brukar använda begreppet annars, det är inte "bara" att förbereda sexuella övergrepp på minderåriga, utan också att tala om HBTQI+ med barn. Som att det finns en agenda att man då försöker att få barnen att bli HBTQI+ och inte konservativa, typ.
Samtidigt så är det ju osannolikt att att utfallet skulle bli annorlunda, inte så att SD skulle släppa fram sossarna. Så visst, en misstroendeomröstning kan säkert ske, men det blir nog inte någon annan utgång än att det ändå blir samma statsminister igen efter att han fallit, lite som sommaren 2021.Jag tror att SD kan göra och säga precis vad som helst utan att Kristersson reagerar. UK vet att de bara är en misstroendeomröstning från att förlora regeringsmakten.
Och ska man döma av SDs svanshållning så tänker de utnyttja det faktumet fullt ut.
Så kan det bli. Eller så tar M det beska pillret och låter SD bilda regering.Samtidigt så är det ju osannolikt att att utfallet skulle bli annorlunda, inte så att SD skulle släppa fram sossarna. Så visst, en misstroendeomröstning kan säkert ske, men det blir nog inte någon annan utgång än att det ändå blir samma statsminister igen efter att han fallit, lite som sommaren 2021.