Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ville minska ner Svergies betydelse av att kunna rädda vår möjlighet att överleva och sedan ställa det mot hur det ser ut utanför Sveriges gränser.
Om vi ser till vilket klimatavtryck vi svenska gör på världen så är det en väldigt stor post. Nej, vi har inte så mycket skitig tillverkning innanför landets gränser, men vi konsumerar enormt mycket varor som produceras utomlands under mycket tvivelaktiga metoder så vi bidrar genom vår import till stora utsläpp.

Konsumtionsbaserade utsläpp av växthusgaser i Sverige och andra länder​

De konsumtionsbaserade växthusgasutsläppen är 79 miljoner ton. 62 procent av utsläppen uppstår i andra länder till följd av svensk konsumtion.

Källa: Naturvårdsverket

https://www.theguardian.com/environ...y-schools-universities-europe-climate-protest

Jag blir så frustrerad att svenska studenter inte gör något liknande. Särskilt som den nuvarande regeringen för en direkt miljöfientlig politik. Ingen i Sverige verkar bry sig, förutom Greta Thunberg som blivit offentligt hånad av diverse svenska politiker och andra.
Alla kanske inte ockuperar universitet, men det betyder inte att studenter inte gör något. Klimatstudenterna tror jag finns vid minst 3 lärosäten, och bara för någon vecka sedan öppnade studenter i Visby en affär på studentkåren som säljer bulkvaror. Så, bara för att man inte gör exat det som du länkar till, så behöver det inte betyda att det inte finns engagemang. För att inte tala om: https://www.dn.se/sverige/forskare-i-klimataktion-mot-finansdepartementet/ visst är det forskare och inte studenter, men ändå.

Japp! Kul att du noterar, avskyr högerpopulism av hela mitt hjärta.
Nja tycker du är lite väl snäll mot dig själv när du beskriver det du skriver i den här tråden som att du "avskyr". Ok att ge utlopp för sin "avsky" och beskriva högerväljare i form av skrämselord som rasist (iof såååå uttjatat att det miso hott sin betydelse ) nazist, fascist ....ja du kan ju hela repertoaren så jag behöver inte rabbla. Minsta negativktet om vänster då är det minsann hat o hot. :sneaky:

Nja tycker du är lite väl snäll mot dig själv när du beskriver det du skriver i den här tråden som att du "avskyr". Ok att ge utlopp för sin "avsky" och beskriva högerväljare i form av skrämselord som rasist (iof såååå uttjatat att det miso hott sin betydelse ) nazist, fascist ....ja du kan ju hela repertoaren så jag behöver inte rabbla. Minsta negativktet om vänster då är det minsann hat o hot. :sneaky:
Hot??? Nu får du citera

Hot??? Nu får du citera

Om man är känslig kan man uppfatta flera i tråden som kommer att försvara demokratin och medmänniskor med olika slags metoder som hot mot den nationalkonservativa och rasistiska planen för Sverige som ligger i Tidöavtalet.

Och ja, jag avskyr också högerpopulister som gör allt de kan för att formulera politik för att stigmatisera grupper av medmänniskor som redan idag har tuffa förutsättningar. Jag kommer aldrig att acceptera lagstiftning byggd på sådan politik.

Nä, jag tycker inte att minsta negativitet mot vänstern är hat och hot, jag själv är kritisk mot en hel del där också - det är naturligt.

När jag skriver att sossehatet är starkt hos SD så baserar jag det på "stoppa sosseriet" tröjorna innan valet, och att de efter i stort sett varje myndighetschef sparkats uttryckt att det går bra med storstädningen av sossar (och det är naturligt att man byter, det är ordvalen efteråt som är ovanliga), att faktiskt försvåra för oppositionen att driva en opposition genom att förbjuda deras inkomstkälla (som man kan tycka vad man vill om i sak, men målet är tydligt. S har istället vid en valförlust från moderaterna ändrat lite regler för deras skull när de bad om de, för det var kärvt ekonomiskt).

Och jag kallar inte alla högerväljare rasister, däremot pekar jag ut att man röstat på en regering som bedriver en människofientlig politik, som styrs av ett regeringsunderlag som faktiskt har en nazistisk bakgrund. Det senare är rätt ovanligt, det finns ju massor med ytterhögerpartier som avgjort är fascistiska, rasistiska etc. men just SD:s historik är lite annorlunda.

En rasist är en rasist, en antidemokrat är en antidemokrat oavsett vilken partitillhörighet hen har. Det finns definitivt vänsterrörelser som har problem med rasism (tex är det inte ovanligt med antisemitism inom vänsterorganisationer). Det finns också antidemokratiska åsikter inom vänsterfalangen. Skillnaden är i hur de hanteras av den större vänster- resp högerfalangen... Sedan är det rätt absurt med uppdelningen i höger- resp vänster, ingendera falangen är speciellt homogen.

Sedan vet jag att vi har flera högersympatisörer i den här tråden som verkligen inte är rasister eller antidemokrater.

Att förakta och avsky rasister, fascister och antidemokrater ser jag som något sunt.

Jag är rätt trött på skyltdockor och att kvinnor förs fram som ett ansikte utåt och är bara det, ett ansikte utåt. :meh:
Fast hur mycket jag än ogillar Buschs politik så är hon ingen skyltdocka. Hon är ju skitvass i debatter etc. när hon är i opposition, tyvärr på ett ganska populistiskt sätt, och hon har ändrat riktning för sitt parti osv osv. Sedan funkar hon uppenbarligen sämre som minister och vice statsminister, vilket känns "naturligt" då hennes ganska aggressiva stil funkar bättre i opposition.

Busch i Agenda om vallöftet på fem kr sänkning på bensinen; det var bara ett räkneexempel. Oh, I see. :grin:
Det är en intressant strategi. Att komma med en annan beskrivning av verkligheten nu i maj. De var verkligen tydliga med att det INTE handlade om reduktionsplikten framförallt före valet. KD var mycket tydliga med att det framförallt rörde bränsleskatter.

Och när hon blir pressad på det så anklagar hon reportern för att vara ohederlig.

Det är en intressant strategi. Att komma med en annan beskrivning av verkligheten nu i maj. De var verkligen tydliga med att det INTE handlade om reduktionsplikten framförallt före valet. KD var mycket tydliga med att det framförallt rörde bränsleskatter.

Och när hon blir pressad på det så anklagar hon reportern för att vara ohederlig.
Ja, det är riktigt fult att anklaga en reporter för ohederlighet när den gör sitt jobb! Tycker tidölaget lämnat mycket att önska i sina kontakter i media, det tog ju ett bra tag innan de ställde upp på saker som partiledare ofta ställer upp på, vilket exempelvis SVT blev förvånade över.

Jag minns ett vykort från barndomen, med en bild på Cornelis Vreeswijk och hans tröstande uppmaning. Själv fick Vreeswijk som bekant aldrig något svenskt pass. Det är lite pikant det där – att nationalskalden gav fan i det blågula medborgarskapet för att myndigheterna krävde intyg på hans kunskaper i svenska.

Episoden dyker upp ibland, inte minst i debatten om språktest. Mer intressant är kanske den generella omförhandling av medborgarskapet som tycks vara under uppsegling. Vreeswijk kunde leva ett helt liv här utan svenskt pass, och ändå tilltala sin publik med det jämlika ”medborgare”. Hos honom signalerar begreppet en chosefri samhörighet, en känsla av att dela varandras villkor – oavsett vad som står i passet.
https://www.dn.se/kultur/kristina-l...-sitt-svenska-pass-da-maste-fler-stangas-ute/

Känns sådär lagom bra att SD vill kunna dra in medborgarskapet, antar att det bara gäller de som heter Muhammed, och inte de som heter Anders.

Jag blir inte klok på sosse hyckleriet. Nu försöker man dessutom vara populistiska. Man skulle ju inte ha kärnkraft. Det var ju farligt för miljön. Nu plötsligt skyller man på att det är billigt och då minsann är det inte farligt för miljön. Vad säger MP om det här hyckleriet då 🤔
https://www.svd.se/a/69KgWe/socialdemokraterna-vill-bygga-ny-karnkraft-i-sverige
Men kära du, nu får du ge dig. S pratade om att de ville ha kärnkraft inför valet också. Och MP verkar de liksom inte vilja vara närmast längre, snarare har man haft pressträff med C.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka