Den svenska avundsjukan

Gnist

Trådstartare
Hur har just du råkat ut för den berömda svenska avundsjukan i samband med ditt hundliv?

Jag har råkat ut för den på så vis att jag har fått höra att jag är en fruktansvärt oseriös och okunnig människa som parar 2 jämthundar med B-höfter (hu så hemskt :eek: ) med varandra och att ingen seriös människa köper hundvalpar från mig pga detta..

Det är nog därför som jag har jaktprovsdomare som köar länge i väntan på att få chans att köpa en jämthundsvalp i framtiden och det är nog därför alla valpar alltid är bokade innan tikarna ens är parade :angel:

Fram med lite avundsjukestories nu hundbukefalister :D

Sv: Den svenska avundsjukan

Jag har fått höra att Dino kommer att bli jättehög och stor och kommer inte att ha några framgångar på utställningar.

Men vem bryr sig vad andra säger, jag vill ha stora, höga Basset med markfrigång :D , Han är ändå bäst :love::love:

Dino 10 veckor
http://s26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/?action=view&current=2-1.jpg

Dino 14 veckor:
http://s26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/?action=view&current=dinostar.jpg

Bilderna är inte bra, men dom visar hur han ser ut.

Jag har inte fått höra något om mig själv, jag har ju bara två hundar varav den en som ställs ut bara är valp. Men däremot om min uppfödare. Väldigt mycket till och med. Folk tycks ifrågasätta dom som vinner mycket och som får utmärkelser. Om man dessutom hörs och säger vad man tycker känns det rätt kört? Det har gått så långt att rasklubben kollektivt ska be om ursäkt för något som sagts och diskuterats på deras forum, om jag förstått det hela rätt. Är inte så insatt och uppskattar inte att bli indragen i sånt tjaffs och förtal. Och det är samma där, 25 intresserade på 7 valpar osv. Många fina utmärkelser och årets uppfödare en väldig massa år. Så vad man än tycker om personen så är den ju antagligen rätt bra på avel.

Vet även en ridgebackuppfödare som fick en massa skitsnack utspritt kring sig. En viss hunds valpar gick och vann hela tiden. När så en plötsligt skyggade för en domare (stor farbror med solen i ryggen, keps för ogonen som böjde sig fram över hunden) så hette det alla alla hundarna med den pappan var så veka och dåliga. Detta trots att det som sagt går bra för samtliga både i utställningsringen och när det gäller viltspår. lydnad m.m.

Trist att det ska vara så mycket skitsnack. Jag som är ny i kretsen med min valp känner mig blåögd och korkad när man kommer till utställningar glad i hågen över att få träffa massa andra med samma ras. Så visar det sig att hälften ligger i luven på varandra och att just min uppfödare ses som ett av flera svarta får och jag därmed hamnar lite på kanten för att jag äger en sådan hund. Det gör mig faktiskt lite ledsen. Alla är ju där av åtminstonde en gemensam orsak, man älskar rasen. Såå svårt ska det väl inte vara att hålla sams och skippa skitsnacket. Men tydligen. :crazy:

Hmmm det var ju bla den gången när en uppfödare snackade skit för alla om hur dålig deras dåvarande kull var. Uppfödaren fick GE bort en valp gratis (men stod som delägare) för INGEN ville köpa valparna pgav den andra uppfödaren... För att sedan flera år efter para en av sina tikar med just den valpen som gavs bort (när delägarskapet avskrevs).

Eller när man upptäckte katarakt på EN individ (icke existerande sjukdom inom rasen) då spreds rykten om hur oseriösa uppfödare A var som inte ögonlyste alla hundar eftersom deras hundar har släktskap med katarakthunden och hur dåliga och sjuka hela deras uppfödning var.
Uppfödare A gör sedan en parning mellan två individer, en valp föds med hjärtfel och överlever inte utan kirurgi (som tillämpas).
Undertiden som uppfödare B håller på och svartmålar uppfödare A angående katarakten avlar hon i sin tur med samma hane som uppfödare A och en stamtavliemässigt nästan identisk tik som mamman till den hjärtsjuke valpen TROTS uppfödare A:s varning om hjärtfel.. Vaddå vilja rasens bästa och vad är värst hjärtfel eller sketen ofarlig katarakt som vid undersökning två visade sig vara pigmentförändringar (tror det hette så)!!!
Hehe ska jag fortsätta :P

Jag har råkat ut för den på så vis att jag har fått höra att jag är en fruktansvärt oseriös och okunnig människa som parar 2 jämthundar med B-höfter (hu så hemskt :eek: ) med varandra och att ingen seriös människa köper hundvalpar från mig pga detta..

Hmm.. inget att bry sig i . Folk ÄR avundsjuka eller bara måste snacka skit om andra aför att själva framstå som duktiga/seriösa.

Undrar: Är det ok md rasklubb att avla på 2 st med B-höfter? DSG får man inte det med... eller får o får, men det rekommenderas inte av rasklubben. (anses oseriöst)

Det verkar vara väldigt olika krav på aveln beroende på ras.... kan det möjligtvis bero på om rasen har problem med höfter eller dylikt? För jämtarna har väl inga större problem med hd?

Hur söt och fin som helst!!:love::love:

KL
Tyvärr verkar det som hunderiet drar till sig de mest märkliga personer...:grin:

Själv visar vi bara våra hundar sporadiskt på utställning numera. Var mer aktiv för ca 9-10 år sedan. Tröttnade på den eviga missunnsamheten.

Sen angående skitprat från andra uppfödare. Hade en kull för åtta år sedan där några valpar drabbades av epilepsi tyvärr. Ingen av föräldrarna gick i avel något mer (inte heller några kullsyskon till föräldrarna) och ingen av valparna användes heller. Har haft 10 kullar sammanlagt men inte blivit drabbad fler gånger. Fick ändå höra på omvägar att jag tydligen hade fått problem med epilepsi i min uppfödning...:angel:

Att man orkar...men vissa uppfödare ser till att försöka eliminera all konkurrens, även om det innebär att man sitter och ljuger om andra.

Undrar: Är det ok md rasklubb att avla på 2 st med B-höfter? DSG får man inte det med... eller får o får, men det rekommenderas inte av rasklubben. (anses oseriöst)

Det verkar vara väldigt olika krav på aveln beroende på ras.... kan det möjligtvis bero på om rasen har problem med höfter eller dylikt? För jämtarna har väl inga större problem med hd?

Men B är ju utan anmärkning, alltså friska höfter så varför finns det restriktioner på det?:confused:

Det anses av vissa människor höja risken för att avkomman ska få HD-fel, för det vet väl "alla" att B, det är ju nått fel :grin: ;)

Det är nog därför Cujo har A/A fast han har föräldrar med B :angel:

Men B är ju utan anmärkning, alltså friska höfter så varför finns det restriktioner på det?:confused:

Ingen aning.. men kanske för att dsg har vissa problem med hd. :-(

Kanske inte så stora problem som vissa andra raser, men ändå ovanligt stora på en så pass liten hund.
Så här står det i rekommendationerna ang. hd:

Höftledsdysplasi
Avelsdjur ska vara höftledsröntgade och bedömda A eller B (eller u.a. enligt gamla systemet) och utan annan anmärkning om defekt på höfterna. Vid användning av ett djur med bedömning B på höftleden i avel bör partnern vara bedömd A.

Djur som är bedömda A eller B men där mer än 60% av föräldrar och kullsyskon är bedömda C-E bör inte användas i aveln.

När det gäller hanhundar som röntgats efter 7 års ålder och aldrig har haft problem med höfterna kan HD grad C tolereras.

Hanar som är äldre än 9 år och inte har haft problem med höfterna under sin livstid kan användas i aveln utan röntgenundersökning.

Har ju haft många hundar, främst schäfrar. Var alltid på brukshundklubben med dom. Dom värsta var just schäferfolket. Det var ett evigt skitprat om dom som inte stod alldeles intill. INGA hade ju så perfekta hundar som just dom som snacka skit. Blev så less på detta så jag slutade. Visst tycker man att sin egen hund är toppen. Men att snacka ner andra, det gillar jag inte. Så den svenska avundsjukan är allmänt utbredd, inte bara när det gäller hundar.

Typiskt svenskt, avundsjuka och Jantelagen, samt ordet lagom.

Kommentaren:

"Men de är ju din mamma som tränar Zanza"

När man vinner tävlingar etc.
Visst min mamma tävlar på SM nivå och är väl rätt duktig. Hon tränar med Zanza, men GUD Å FÖRBANNAT vad mycket tid JAG har fått lagt ner för att hon ska göra som JAG säger. Sen att jag har hjälp från henne, är inte samma sak som att hon skulle ha gjort hela jobbet...
Det tycker jag är avundsjuka.

Sen har jag ju en om min nya häst, som jag tycker tyder på avundsjuka. Kommentaren:

"Va vad det jag sa vilken opålitlig häst"

Om mitt 11 månaders föl som var lös i paddocken och efter att ha kollat in vad de gjorde i ena änden sprang bort till sin kompis i den andra...en helt vanlig nyfiken unghäst enligt mig :grin:

Får hela tiden höra av en annan nobs ägare att min hund har diverse fel, är aggressiv, för hög, för smal, i för dålig kondis, kan inte jaga och vi kommer aldrig hitta en tikägare som skulle vela ha våran hund till sin tik... (konstigt att 3 stycken har ringt på ca ett halvår :angel:)

Själv har hon en nervös hund som inte klarar av att folk rör henne, hunden är 39cm hög och enligt utställningsdomarn både för tjock, för omusklad och i fördålig kondition...:angel:

Så jag råkar jämt ut för den svenska avundsjukan

För att inte tala om i helg när vi slog ut en 10årig Intuch Norduch Nuch Such tik... då stod ägaren och hittade fel på min hund och berättade hur fel domarn hade... Synd att han inte visste att jag stod bakom honom :D

Ingen aning.. men kanske för att dsg har vissa problem med hd. :-(

Kanske inte så stora problem som vissa andra raser, men ändå ovanligt stora på en så pass liten hund.
Så här står det i rekommendationerna ang. hd:

Höftledsdysplasi
Avelsdjur ska vara höftledsröntgade och bedömda A eller B (eller u.a. enligt gamla systemet) och utan annan anmärkning om defekt på höfterna. Vid användning av ett djur med bedömning B på höftleden i avel bör partnern vara bedömd A.

Djur som är bedömda A eller B men där mer än 60% av föräldrar och kullsyskon är bedömda C-E bör inte användas i aveln.

När det gäller hanhundar som röntgats efter 7 års ålder och aldrig har haft problem med höfterna kan HD grad C tolereras.

Hanar som är äldre än 9 år och inte har haft problem med höfterna under sin livstid kan användas i aveln utan röntgenundersökning.

Frågan är ju var man ska dra gränsen? Ska man utesluta en individ enbart på en egenskap? Nu förstår jag att man inte avlar på C-höfter som är sjuka leder, men en B-höft? Har verkligen en DSG problem med en C-höft? En DSG är ju en liten hund... Däremot är det ju knasigt att man på större raser får avla på vadsomhelst (st bernard om jag inte minns fel) Och varför får man avla på en C-höft om HAN-hunden är äldre och utan problem? Han har ju fortfarande genen, eller hur?

Jag förstår att det inte är dina åsikter utan rasklubbens åsikter

Jag förstår hur du menar.. nu avlas det på B-höfter men klubben rekommenderar A+A eller A+B i kombinationer.
Finns flera som avlar på B+B eller sämre, men då får de inte rekommendationer, hjälp med valphänvisnig mm.

Grejen är att jag trodde det var lika för alla raser, o har nog tagit B+B som något oseriöst också.
Men inser nu att det inte är lika på alla raser. :o:)

Skulle definitivt inte kalla Gnist för oseriös, utan skulle hellre fråga hur det är.. :p:D
Men den som sa det kanske tänkte som mig? Vad vet jag!? :confused:

Gnist: ursäkta "lite trådkapning"

Själv hör jag av en dsg-ägare att de viktiga är inte hur snygg de är utan hur de är hemma i vardagslivet. Och jag håller med henne... men vet att hon säger så för att min tjej har haft framgångar på utställning medans hennes inte tillhör den rastypiska modellen. (dock väldigt trevlig)
Säger alltid så eftersom min tjej inte gillar hennes tik något vidare :D precis som om Nila inte har bra psyke för att de två inte är superkompisar ::mad:

Fast om B-B skulle vara oseriöst, skulle det även vara det med A-B anser jag.
För vad har folk emot B, det är ju fira höfter :confused:

Fast ännu roligare blir det när nån klagar, men sen när de hamnar i samma sits då går det ändra åsikt ;)
Själv fick jag en kommentar när jag tog en hane till min tik. Jag sa att jag gillar den hanens pappa. Fick till svar, ja men han finns ju lite överallt i stamtavlorna. Och nu har den personen använt honom själv i avel :angel: Så hon tog ju ett steg längre och tog honom direkt eller hur man ska säga, medans jag fick den hanen som farfar :D

Senast ändrad:

När jag var aktiv och ställde ut min långhåriga dvärgtaxhane var han oftast enda taxen - Han blev då BIR, BIG samt några BIS placeringar!

Men vid en drive-in utställning var det en kvinna 50-års åldern med ett gäng taxar - Av min och hennes två långhåriga dvärgtaxar blev min BIR! Tanten blev sur & grinig över det - Sedan vann hennes långhåriga normaltax BIR då den var ensam tax där!

När sedan min & hennes tax skulle tävla om BIG vann min tax - Då vart hon skitgrinig! Hon skulle protestera hos domaren för hennes hundar hade aldrig förlorat tidigare, kallade mig könsord och förföljde mig på utställningsområdet - Hon var nästan obehaglig!

Jag bruka få höra av en som ställer ut samma ras som mig att han inte alls är no fin..alla möjliga fel..Men han är nu 1år och får bara 10r och bra placeringar med minst hp eller ck på utställning..även vart i bis final med placering 2ggr.. Och sedan hör man även av uppföadare att han är så otrligt fin..så där ser man avundsjukan för hon valde tyvärr fel hund som åker på 2jämt..men varför kan man inte vara glad för andras skull då?

Liknande trådar

Övr. Hund Ett möjligt fruktansvärt problem har kanske uppstått, jag hoppas verkligen inte att det är så här... Min lilla terrier har efter...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 321
Senast: Svensson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka