Den Stora Utfrågningen

Sv: Den Stora Utfrågningen

Tack för synpunkter. Svårt när man träffar mycket folk, för man vill inte snäsa av dem till att börja med innan de bekänner färg som "ohästfrälsta" med attitydproblem. Är det någon som verkligen verkar intresserad är det klart jag svarar. Men ibland är jag inte upplagd för Den Stora Utfrågningen ändå.

När frågorna är negativt vinklade direkt känns det inte som en konstruktiv diskussion. Typ "Jag fattar inte hur du hinner ?" är en neutral kommentar men "Varför ska du kasta bort så mycket tid på något så onödigt" känns inte ok tycker jag. Då är det dags att byta ämne, för att bita tillbaka funkar sällan.

De som enbart försöker provocera har inte mycket för det, men ändå, hur kul är det att någon annan käckt insisterar på att ens egen häst ska skjutas ? Det är viss skillnad om man själv inbjudit till att skämta om något eller inte. Uttrycket "rått men hjärtligt" brukar inte sällan innebära endast rått klimat.

Sedan att upprepade gånger skämta på någon annans bekostnad i synnerhet som chef eller med dennes goda minne tycker inte jag är ok någonstans. Tyvärr är detta inte några kontakter jag kan välja att inte befatta mig med. Så visst är det ett arbetsmiljöproblem, men känns futtigt att behöva dra det vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Den Stora Utfrågningen

Alla dessa som försöker provocera om tex häst i mat, brukar jag ganska effektivt på stopp på med mina åsikter och en bunt fakta. Nåt i den här stilen brukar faktiskt få tyst på alla. (jag brukar dessutom låtsas att jag inte förstår att de försöker provocera)
Jag äter gärna hästkött. Det borde vara mer efterfrågan på hästkött i Sverige så slipper hästarna åka på hemska transporter och dessutom så vet vi att de inte innehåller substanser som inte är bra för människor. Hästar i mat känns okej för de har haft det bra, de är uppfödda och älskade och daltade. Inte som fabriksdjur. Så why not ?

OM någon händelsevis skulle ha åsikt om att jag la för mycket tid på hästarna så skulle jag fråga om vad som vore bra alternativ enligt dem. Och låtsas som om jag inte förstod att jag ska bli provocerad
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Fast om det är en chef som beter sig som du beskriver, så är denne riktigt fel ute och skulle kunna anklagas för trakasserier på arbetsplatsen, vilket är ett lagbrott. Jag hade pratat med berörd och förklarat tydligt att du inte anser att agerandet är vare sig passande eller tillrådigt och att dina intressen är din egen ensak.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Jag tror inte heller det är hästarna som de egentligen bryr sig om utan jag funderade på om det är dig som person som de hackar på ?
Fundera på om du ska fokusera bort vad som diskuteras och fundera på stämningen ? Vad tror du ?
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Folk gillar att retas. Det är tråkigt men det finns ett enkelt sätt att få dem att sluta: Att inte börja snäsa eller bli irriterad, för det är det de vill - provocera dig. Jag låter det aldrig bli någon utfrågning helt enkelt, utan svarar kort men lugnt på alla frågor, helst med lite käcka och självdistansierade svar så att det inte går att angripa.

"Ja, det kostar alldeles för mycket pengar och tar alldeles för mycket tid, de där hästkrakarna, men du vet säkert hur det är att känna passionerat för något, man kan inte låta bli." Svarar de att de inte känner passionerat för något (på den nivån) så är det bara att svara "Oj, stackars dig, då missar du verkligen något! Hoppas du hittar "din grej" snart."

Eller så kan man bli sådär lagom snusförnuftig och korrekt: "Ja, det kostar en del pengar, men det är bara att prioritera. Ja, det tar en del tid, men jag väljer bort datortid och TV för att utöva mitt största intresse istället och den uppoffringen känns inte speciellt stor". Om personen fortsätter så får man helt enkelt sätta ner foten, återigen lugnt och kortfattat: "Du är bevisligen inte intresserad av att prata om min hobby utan vill bara gnälla. Gör det med någon annan är du snäll, för jag har viktigare saker att ta mig för."

När människor ska provocera med kommentarer som "Hästar passar bäst på smörgåsen" så har jag ett vattentätt vapen, nämligen att engagerat påbörja en monolog om fördelarna med att äta mer hästkött: "Ja, man kunde verkligen önska att fler tänkte så, för om fler åt hästkött i Sverige så skulle hästarnas villkor ändras och många travhästar som inte höll måttet få slaktas för livsmedel här i Sverige istället för att fraktas ner i södra Europa för detsamma, vilket är vad som sker idag. Detta skulle dessutom innebära att färre hobbyhästar proppades fulla med mediciner med lång karenstid vilket är oerhört vanligt idag och inte alls speciellt vettigt i det långa loppet. Tyvärr finns det en lång tradition i Sverige av att inte äta häst, har du till exempel hört talas om ursprunget till ordspråket "Jag skulle kunna äta en hel häst"? Det kommer ifrån..." Jag lovar, personen i fråga förväntar sig aldrig ett sånt långt och positivt (läs: astråkigt) svar och kommer med största sannolikhet undvika att reta dig i framtiden...

Kan tillägga att det låter som riktiga stolpskott du jobbar med, mer än bara retsamma människor. Fortsätter det, anmäl till högre instans.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Kl

Har aldrig hört det, på sin höjd är det väl att det tar väl en jädra tid?
En kollega körde stor utfrågning, men det var när vi körde förbi hästhagar så nu är han så stolt som se skillnad på ett kallblod (typ ardennerstorlek, allt annat är halvblod för honom..) och shettis. Och han vet ju faktiskt att hästar äter ensilage. Riktigt charmigt när han skryter när man kör föbi en hästhage...
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Vet precis vad du menar och det är verkligen ett trist beteende :(
Råkar själv inte ut för det så ofta gällande just hästarna, men är oändligt less på den typen av "diskussioner" i andra sammanhang.

Mitt tips är: vägra ta del av det drama DE försöker skapa med hjälp av dig!
Frågorna är ju inte ställda utifrån uppriktig nyfikenhet, utan bara för att provocera och förlöjliga dig. Alla försök från din sida att besvara dem, vare sig du kommer med fakta, humor eller sarkasm, är att hjälpa dem skapa sitt drama...dina svar kommer inte att beaktas eftersom det inte är kunskap de är ute efter.
Så när frågan kommer, le vänligt och säg
"Varför frågar du det?"
eller
"Jaha, tror du det? Vad får dig att tro det?"
eller
"Ja så kan man ju också se det"

dvs lämna tillbaka facklan istället för att låta elden ta sig. Personen har garanterat inte lust att förklara för dig varför hen ställer en så oförskämd fråga, och kommer förmodligen släppa ämnet när det blir omvända roller. Om inte, luta dig tillbaka och njut när vederbörande får förklara hur hen tänkte när den otrevliga frågan ställdes :D

Kom ihåg att du har ingen som helst skyldighet att förklara dig eller försvara dig! Det känns ju lätt så när man blir påhoppad, och flera av tipsen du fått här innan går ju ut på olika sätt att försvara sig.
Men på det här sättet flyttar du tillbaka fokuset där det hör hemma, dvs på frågeställarens egen oförskämdhet.
Det kan de gott ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Den Stora Utfrågningen

Mitt tips är: vägra ta del av det drama DE försöker skapa med hjälp av dig!
Frågorna är ju inte ställda utifrån uppriktig nyfikenhet, utan bara för att provocera och förlöjliga dig. Alla försök från din sida att besvara dem, vare sig du kommer med fakta, humor eller sarkasm, är att hjälpa dem skapa sitt drama...dina svar kommer inte att beaktas eftersom det inte är kunskap de är ute efter.

Exakt !

Mycket bra analys tycker jag.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Fast drama och syfte att skapa drama är kanske att ta i ? Handlar snarare som jag ser det , om olämpliga åsikter och uttalanden om ngns fritid och hur de väljer den, utan vidare eftertanke från den som spenderar tid på att engagera sig . Nu har TS varit försiktig i detaljer men flertalet inlägg föreslår att det är folk i chefs position som uttalar sig frekvent dessutom och det är som sagt inte lämpligt och gränsar till lag brott om uppgifterna stämmer .
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Fast drama och syfte att skapa drama är kanske att ta i ? Handlar snarare som jag ser det , om olämpliga åsikter och uttalanden om ngns fritid och hur de väljer den

Beror kanske på vad man väger in i ordet drama?

Jag menar att det är inte handlar så mycket om olika åsikter egentligen, utan snarare är samma typ av idiotprovokation som att kasta grus på en bunden hund, eller lägga gräs på elstängslet så att hästarna ska få stötar.
Dvs man är inte ute efter att kommunicera öht, utan vill bara ha lite - drama.
Och det är därför jag tycker att man bör vägra spela med.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Kan inte annat än att helt hålla med, det är just det du så bra förklarar som jag menar med mitt tidigare inlägg.

Sen sätter det hela saken i en annan vinkel nu när ts chef redan börjat köra sitt race. Om det är en större arbetsplats så skulle jag försöka förklara för vederbörande att jag inte uppskattar dennes synsätt och påhopp på din hobby och i förlängningen dig som person.
Slutar det inte där så skulle jag gå vidare uppåt, för oavsett vad så kommer/finns det stor risk att det avspegla sig i er arbetsrelation.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Frågorna är ju inte ställda utifrån uppriktig nyfikenhet, utan bara för att provocera och förlöjliga dig. Alla försök från din sida att besvara dem, vare sig du kommer med fakta, humor eller sarkasm, är att hjälpa dem skapa sitt drama...dina svar kommer inte att beaktas eftersom det inte är kunskap de är ute efter.

Känns som att du slagit huvudet på spiken.

Det är svårt att snäsa av personer man står i beroendeställning mot, man vet aldrig om det innebär repressalier. Har medvetet undvikit detaljer då det är en rätt stor arbetsplats, men kan ju bekräfta att det innefattar personer i chefsposition om än inte på högre nivå.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Brukar stänga till sådana diskussioner snarast möjligt. Svarar uppriktig och sant gör jag aldrig

Ibland säger jag att jag har försökt sluta men blev helt stressad av att ha så mycket pengar och fritid över
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Hur många persone rör det sig om?

Män eller kvinnor?

Jag tycker att de förlöjligar dig och det är i mina ögon mobbing.

Jag har länge fått höra kommentarer om mitt intresse tom från min egen familj.

Även matskämt och dessutom sexanspelningar, ej av familjen då givetvis.

Antingen jämställs det med My little pony eller så ska det var ngn form av erotsikt intresse..

Idag vänder jag bara på det alt låter det rinna av.. Brukar fråga om de tog i så de nästan sprack för att komma på en fråga som hästintresserade nog fått de senaste 100 åren..

Gällande sex brukar jag på fråga a, Blir du pilsk när du rider? kontra med att fråga om de blir pilska när de ser män jaga en läderkula eller spelar hockey? Det är nämligen bara män som kommer på en sån underbar fråga.. Då blir de oftast kvickt tysta för tänk om ngn skulle ens trooo att de ev kunde vara gay!:eek:
fråga b, gillar du att ha ngt stort mellan benen? svarar jag ja och där ligger du i lä gubbe lille. Nåväl det vet väl inte du säger kanske ngn kvick men då svarar man bara att jag tror inte din väger 600 kg..
Ovanstående frågor vet jag inte huuur många gånger jag har fått av killar på krogen när man berättat att man rider.

Ett grovt rappt svar brukar alltid ta bort tjusningen med den typen av frågor.

Vanliga matskämt brukar jag bara säga att det blir en dyr hamburgare om de ska äta min häst och att som övriga skrivit säga att det är bra om vi äter hästkött..

på frågan om det är dyrt svarar jag bara att det drabbar ingen fattig så håller de tyst sen. Sen om man den veckan ätit knäckebröd bara för att ha råd vet ju inte de om.


Med tanke på din situation har du två alt

antingen biter du knoppen av dem och markerar att du har tröttnat, sen om du gör det med hjälp av att ta en diskusion själv eller gå till en högre chef och säga att du känner dig trakasserad det får du bestämma själv..

Alt 2 är att du låter det rinna av dig.. svara inte på frågorna- du har ju redan fått dem innan och ställer de en fråga som ett påstående.. "ska du inte sälja hästarna och göra ngt vettigt istället? Jahaa du har sagt det förrut?

Eller så skiter du fullständigt i att svara och låter det bara passera och pratar om ngt annat istället.. Fint väder vi har idag, skitväder vi har idag, vad mkt snö det kommit..
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Jag känner igen mig lite i det du skriver. Upplever många (på jobb, bekanta mm) som ofta frågar - "Men människa, hur orkar du hålla på? Gud vad bunden du måste vara!! Så hade jag aldrig orkat ha det!!"

Folk ska väl skita i vad jag väljer att göra på min fritid!! Blir så trött. Det är ungefär som jag ska fråga folk som skaffar barn - "Men hur orkar du?! Förstår du inte hur bunden du blir?" För då kan man snacka vara bunden ;)
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Det hade varit rätt läckert att se folks miner om du kontrat med det:rofl:

Barn!!??!! Det måste kosta massa pengar, har du verkligen råd med det??
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Som jag skrivit tidigare så är det en chef är det olagligt och kan klassas som trakasserier .
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Det hade varit rätt läckert att se folks miner om du kontrat med det:rofl:

Barn!!??!! Det måste kosta massa pengar, har du verkligen råd med det??

Är jag på pissigt humör och tycker att folk går över gränsen i sin utfrågning brukar jag säga "ja, alltså BARN vill jag aldrig ha för de hade tagit alldeles för mycket tid och pengar från vad jag vill hålla på med". Nu är det att hårdra just det livsvalet men oh my-den åsikten provocerar:D.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Jag drabbas också av den "stora utfrågningen" mellan varven - senast i torsdag är jag var på en kurs...

Jag har min egen teori... ;) och det är att man som i mitt fall, separerat från mannen och löst ut honom från det gemensamma mindre gården, bor kvar själv och har två hästar. Det uppfattas som allra högsta grad hotfullt! Ska man generalisera så uppfattar jag att män i större utsträckning ser hotet i att jag ska lura i andra stackars kvinnor att tro att de kan göra samma sak... Och de kvinnor jag mötet - de blir avundsjuka för jag lever min dröm.

Bara detta att det är JAG som bor kvar i huset och har stall hemma och inte HAN. Ja, herregud vad folk kan gå igång på det!! De har ingen aning om vilka uppoffringar jag gör för att ha råd med detta och exet skulle absolut inte ha råd att - även om han skippat hästarna ;)

Jag tror att detta att vi hästtjejer avviker från normen är det stora hotet. Vi lägger ner all vår tid vi ha,r och alla pengar vi får in, på våra älskade hästar. Jag tror också att om man som tjej skulle hålla på med en riktigt dyr typisk manlig sport - som kostar jättemycket pengar och tar all tid (vet inte vad men typ STCC eller nåt). Så skulle man också bli förminskad och förlöjligad av sin omgivning. Ibland tror jag att man som tjej/kvinna så SKA man bara vara intresserad av smink, mode och inredning... :crazy:

När jag får frågan om det inte är dyrt eller att jag orkar lägga så mycket tid på det. Brukar jag helt kallt bara svara - "Ja, det är jättedyrt - men jar har råd och min tid gör jag vad jag vill med. Jag har i alla fall roligt under tiden. Hur kul har du när du tillbringar din kväll framför dumburken." Det brukar tysta de flesta som är ute efter att förlöjliga eller förminska mitt intresse... ;)

/Lizzie
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Kom att tänka på min ena moster med stackarsdig-attityd :/ och hon undrar hur jag vågar rida ut på natten. När det ska växa ifrån... När jag ska ta mitt förnuft till fånga. Sälj hästarna och res säger hon ideligen. När jag var ung jada jada. Alla har inte samma drömmar! Jag vill inte åka till Afrika och rädda aidssmittade. Jag vill vara i stallet och vara med de bästa jag känner. Lära känna nya hästar och ryttare och utvecklas med mina egna är värt massor för mig. Jag trivs i lilla hålan på landet. Så är det. För mig är det livskvalité.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp