Den Stora Utfrågningen

QRST

Trådstartare
I jobbsammanhang möter jag människor som INTE är ett dugg intresserade av hästar. Det är helt ok, för jag vill inte dyvla på någon min hobby. Men då det stundom inte går att undvika att tala om jag sysslar med hästar, kommer ofelbart Den Stora Utfrågningen av de icke hästfrälsta, som då tycker dom har rätt att få veta allt möjligt. Typ "Hur många hästar har jag. Vad farao ska det vara bra för. Det kostar säkert för mycket. Det är alldeles för jobbigt. Du måste ju sälja dem och göra något vettigt istället". osv osv :crazy:

Även om jag inte är ett skvatt intresserad av tex golf, jakt eller bilar så tar jag mig inte friheten att racka ner på personer med dessa hobbies som varandes något onödigt, tråkigt och idiotiskt. Men de här personerna är helt hialösa och stannar inte vid rimliga undringar. Alla även riktigt dumma frågor förväntas bli besvarade i detalj. Därefter ska svaren helst nedvärderas och förlöjligas, som någon sorts dold maktdemonstration, ty något nyfött spirande intresse är det inte tu tal om. :cool:

Samma frågor och resonemang återkommer, med påfallande föga variation. Ibland konstateras i sammanhanget något i stil med "min grannes moster hade en häst en gång, den var visst brun med fyra ben och ansågs allmänt tokig". Man koketterar gärna vidare med sin okunskap på olika sätt, inte speciellt trevligt det heller, själv förväntas jag hålla god min. Likaså, argumenterar man emot eller inte vill diskutera något på så låg nivå, så anses man otrevlig eller besvärlig och det går sedan ut över arbetsklimatet. Det är liksom damn if you do and damn if you don't. :grin:

Jag är så :devil: UTLED på Den Stora Utfrågningen av min privata hobby, som jag vill hålla just privat, men tyvärr är jag så illa tvungen att vistas bland de här personerna. Dessvärre känner jag att detta alltmer äter upp mig. Antagligen är jag för snäll som inte bara ber dem hålla käften och sköta sitt. Har Buke några bra argument för att slippa Den Stora Utfrågningen, utan att bli så otrevlig att man får sparken ? Det här borde ju ha drabbat någon annan härinne någongång. Help me out now please.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Sorry, jag har nog haft för mycket tur med kollegor :p har aldrig stött på det där... låter inget vidare :(
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Min förra chef - som själv hade hästar - så väldigt ofta att min häst skulle ha ett skott i pannan.
Ja, det är en speciell häst.
Nej, jag vill inte sätta ett skott i pannan på henne.

När det kommer till jobb så försöker jag alltid hålla en god ton oavsett vad. Men ibland vill man ju bara slå något hårt i huvudet på en del :devil:
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Låter som om de personer du refererar till har någon form av allmänna attitydproblem snarare än just att de har något speciellt emot hästar? Har faktiskt aldrig stött på något liknande själv. Jag hade blivit häpen om en person bemötte ens intresse på det sättet, men att flera kollegor (?) beter sig så verkar som sagt vara en allmänt skum/ohövlig inställning...

Visst händer det att icke hästkunniga kollegor frågar mig om mina hästar också, men det är på en hövlig och intresserad nivå, möjligen med ett tillägg "jag fattar inte hur du hinner/orkar". Men det är ju inte alltid som jag fattar det själv heller? :D

Jag hade i alla fall ALDRIG kunnat hålla klaffen om någon sa till mig "du måste ju sälja dem och göra något vettigt i stället" utan syrligt men bestämt hänvisat till att jag är a) myndig och b) inte satt under förvaltare och så länge inte mina intressen leder till att jag missköter mitt jobb, anser jag därmed att ingen annan har ett dyft med att göra om jag vill syssla med hästar, kaktusodling eller bergsklättring på min fritid. Och får man inte svara så utan att det slår tillbaka på en själv, så är det ett arbetsmiljöproblem.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Dels beblandar jag mig inte med sådana människor, och om jag absolut måste så får de höra precis vad jag tycker om deras attitydproblem. Gillar dem det inte, too bad, I don't give a shit. Jag är inte den som tänker stå där med god min medan de håller på som småbarn.

Tack och lov har jag inte stött på så många sådana människor.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Jag förstår inte riktigt problemet?

Är du för snäll? På mitt arbete frågar folk hur det är med hästen och på sin höjd undrar de hur jag hinner, aldrig något i stil med vad du tycks få höra. Nästa gång något sådan hade uttalats hade jag lugnt svarat "jag behöver inte lyssna på ditt nedvärderande prat, det gör mig ledsen/påverkad/arg och jag tycker du ska fundera lite på vad du säger".
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

har inte det problemet eller nja ibland men kontrar med hur vuxna men kan jaga en boll i90 min :devil:.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Jag hörde en ganska bra grej på radion idag om en tjej som var feminist. Hon sa som så att det var ingen ide att lägga tid och energi på att diskutera med vissa människor. Det är ju ganska självklart det vet vi ju alla men hennes lösning var att helt enkelt säga det till dem: "Ni vill ju inte prata om det!"

Och det är ju precis det dina kollegor inte vill, de vill inte prata om det de vill bara klanka ner på din hobby. Förklara det för dem nästa gång de börjar. "Jag vill inte prata om min häst för det känns bara som om ni klankar ner på mitt intresse. Fint väder vi har idag."
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Vad har du för jobb :eek:

Hade jag råkat ut för liknande hade jag nog bidat min tid och vid tillfälle svarat något lagom syrligt. Jag är rätt feg och kommer aldrig på vad jag ska säga de typ femtioelva första gångerna :o
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Aldrig stött på någon sådan respons ang hästar som hobby. Har en killkompis som tycker jag ska skjuta hösten ("skämt") eller sälja den och fattar inte vfr jag har den. Men själv har han en skoter som hobby så jag kontrar tillbaka.

Där emot kan jag få lite frågor om min kaninhobby för jag har 7 st, och vad ska det vara bra att ha dom för? De äter och bajsar bara :P men men... Har inte så bra svar på vrf jag har dom mer än att de är mysig och att jag avlar på dom.

Jag har aldrig fått frågor om min häst, en kille har sagt att vi hästtjejer är jordnära men att stallet tar så mkt tid att han helst inte vill ha en hästtjej igen haha :) men jag har haft en kille med 10 bilar och lika många skotrar och kanske 5 mopeder/cross av olika slag - det har jag funnit onödigt mkt men vad ska man göra :) klagar inte eller stället massa onödiga frågor.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

I mitt jobb träffar jag mycket folk och får nära nog alltid En Stor Utfrågning. Däremot är det ytterst sällan (aldrig) som någon uttrycker sig negativt om hästarna. Möjligen att det kostar mycket, men det gör det ju:p. Dom fattar liksom att det är vad jag vill göra och jag uppfattar det faktiskt som att jag får respekt för att jag valt att leva så pass som jag gör för hästarnas skull:).
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Här är väl ett ungefär de vanligaste frågorna jag brukar få från icke hästförstående personer och fått på jobbet :D

1, Att ha häst är väl svindyrt, hur har du råd med det?
2, Brukar inte hästtjejer stinka stall och häst?
3, Oj, tar inte det lång tid att vara hos hästen varje dag?
4, Jobbigt, så du måste vara i stallet varje dag?
5, Åker du till stallet så tidigt/sent?!

Brukar kontra på ett rätt hånande vis bara för att jag totalt avskyr när andra har egentligen rent oförskämda frågor:

1, Allt är relativt men jo jag har råd och det kostar väl 2-3000 i månaden om inte mer (brukar hinta om ca kostnad för att jävlas eftersom att det är väldigt viktigt vad saker kostar/får kosta för vissa..i själva verket handlar det ju om prioritering)
2, I vår tid så finns det duschar och de hästmänniskor jag känner har bra mycket godare hygien än de flesta då man blir ganska skitig av stallgöra..det finns undersökning på att svensson duschar 3ggr/vecka i snitt..dit hör inte hästfolket kan jag lova. Jag känner ingen hästmänniska som inte duschar efter stallet när man ska på jobb/besök etc - hur ofta duschar du/när/varför? = troligtvis samma svar behov som när man varit i stallet..
3, Inte mer tid än vad andra spenderar framör tvn/dataspel per dag eller annan fritidssyssla (hittills är det bara personer som ställt denna fråga som åker hem till tvsoffan tex och aldrig är med på någon fysisk aktivitet)
4, Inte alls, ja jag måste liksom ut..hästen behöver vård och mat det är ingen robot
5, Japp utan tvekan, jag har ett ansvar gentemot en levande varelse och man kan inte behandla djur hur som helst och ta dem för givet när det passar en själv/är roligt. Djur innebär alltid mest jobb och lite nöje i det stora hela..fattar man inte det/klarar inte av det ska man inte ha djur

Jag brukar fräsa ifrån lite grann då jag inte tycker att dessa frågor hör till frågan alls utan det är mer nedvärderande och/eller frågor som folk inte har att göra med..och för mig framstår personer som frågar liknande som ganska korkade :grin:

Men allt som oftast bryr jag mig inte..att de inte är intresserade/inte förstår är inte mitt problem, men visst kan jag bli irriterad på vilka frågor som ställs och det är mer ett attitydproblem och då brukar jag svara därefter
 
Senast ändrad:
Sv: Den Stora Utfrågningen

Jag hade en häst som kallades påven på gymnasiet och fick ofta höra hur gudahärligt det måste vara att "rida" honom. Usch, blev stum och ville gråta av det där, men numer skulle jag väl sagt något i stil med "Yes han är faktiskt riktigt trevlig att rida! Och no limits, pröva på du, jag är inte den som inte delar med mig av det goda till andra!". Vet dock inte om de kommentarerna hade så mycket med mitt hästintresse att göra, tror snarare att folk som umgåtts med varandra i typ 10+ år under den mycket själsdanande ungdomstiden har en tendens att befästa vissa härkartendenser i varandra.

Numer får jag oftast kommentaren "men vad mysigt, men superdyrt?". Korrekta iakttagelser alltså :D.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Men allt som oftast brukar jag kunna vända allt vid dessa frågor så att det blir något skämtsamt i stället/får annan effekt..för i det stora hela har jag märkt att de personer som ställer såna korkade frågor i själva verket är för att se om jag är den stereotypa hästtjejen som blir helt galen ifall man klankar ner på hästar men jag har inget problem med andra som inte tycker om hästar likt som jag avskyr hockey för att jag tycker det är dötrist tex..Så egentligen är det inget konstigt. Däremot kan jag besvara frågorna lite vasst men det är bara för att markera att det är en korkad fråga - inte att jag tar illa upp på något vis och det brukar jag tala om.."jag är inte den hästtjejen som kommer att åka ut till pålle sen för att gråta en skvätt om du säger att hamburgerkött är gott"..

Jag kan skämta om hästar jag med utan problem och efter det brukar personerna inte ställa så konstiga frågor heller :angel:

På jobbet var jag tex först ut med att skämta om
"2012 finns inte hästar, 2013 finna hästar i allt" - även om det är tragiskt så går det att se lite ironi i det också, att hästar kan beröra så många olika på olika sätt tycker jag
 
Senast ändrad:
Sv: Den Stora Utfrågningen

Jag har blivit mött med den attityden, kanske inte just på arbetet, men i alla fall. Jag brukar låtsas som om det är helt relevanta frågor och kommentarer men ställa samma fråga tillbaka.
-Vad gör du på din fritid?

Och sedan kommentera på samma sätt. Spelar golf??? Jaha, är det en vettig sysselsättning?
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

*KL*

Har nog aldrig blivit bemött med den här attityden faktiskt. Utan folk har frågat lite allmänt vad jag har för hästar och hur många osv.

Men enligt många måste man tjäna pengar på hästarna så den spydiga kommentaren har jag fått någon gång, "Men tjänar du några pengar på dom då? hahahah". Jag kontar med att fråga vilken hobby man tjänar pengar på egentligen? Då har ingen nåt mer att säga sen faktiskt :P Jag menar, dom i min ålder som spelar fotboll i lokala klubben 7 ggr i veckan, dom tjänar inte en enda krona :P Ser inte att det skulle vara någon skillnad.
 
Sv: Den Stora Utfrågningen

Jag har nog aldrig stött på någon som jag uppfattat på det viset du beskriver. Men så funderade jag lite och jag vet inte.... kan det bero på vilket svar de får på sin fråga från dig och mig?
"Hur många hästar har jag. Vad farao ska det vara bra för. Det kostar säkert för mycket. Det är alldeles för jobbigt. Du måste ju sälja dem och göra något vettigt istället"

Det låter ju som att det börjar med ganska okey frågor. Hur många man har? Vad det kostar? Dom frågorna har man väll svarat på några gånger. Men eftersom jag är glad i min hobby och gärna berättar om någon frågar så vinklar man kanske in följande frågor på ett sätt. Jag tror ingen kan undgå att se att det är en passion jag har, inte ett medelmåttigt tidsfördriv.

Men om man istället redan från start är ovillig att svara, tycker att det har dom inte med att göra osv då kanske det lättare faller in på den tråkiga vägen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp