Den sista tiden

Rockitchick

Trådstartare
Tyvärr har det blivit dags för mig att snart låta min bästa vän somna in. Då jag aldrig har avlivat en hund tidigare så vill jag gärna veta vad ni har för erfarenheter? Hur går det till? Ska man kremera/inte kremera? Var bör hunden begravas osv.

Vi har aldrig låtit kremera och/eller begrava när vi avlivat djur, oavsett om det varit häst, hund, får, katt eller ko. När vi avlivade vår gamla border collie för sådär än 5-6 år sedan så togs hon till veterinären där hon fick en stor dos lugnande så hon i princip halvsov när hon fick sista dosen. Efteråt så lämnades hon helt enkelt på kliniken, de tog hand om kroppen och destruerade den.

Det är det allra värsta att behöva göra, ta farväl. Men det är också den sista gåvan vi ger våra hundar, att låta dem gå innan livet blir ovärdigt :heart .

Vi har alltid åkt till vet (hittills, nästkommande kommer jag nog försöka få det gjort hemma) och avlivat våra hundar. Avlivningarna har oftast gått väldigt lugnt och fint till, en enda gång har det varit lite värre då vet hade svårt att sätta kanyl på vår ena cavalier :cry:. Men i övrigt har det varit lugnt och stilla (om än hjärtskärande och förkrossande sorgligt) när de somnat in, sen har vi suttit med hundarna tills vi kände oss "färdiga" och sedan åkt därifrån, sen tagit separat kremering och begravt askan på passande plats.

Min ena cavalier fick nog det bästa avslutet ever, han var tiktokig och i receptionen hos vet satt en löptik. Han stod och luktade i luften och viftade på svansen, så han märkte inte ens att de satte kanylen, och sen somnade han in på ett kick med detta som sista stund i livet. Jag höll på att dö av sorg, men jag är så glad att han fick avsluta livet på det sättet, lycklig :love:.

Vi har åkt till vår vanliga klinik och allt har gått lugnt till. Hunden får ett insomningsmedel först och när den sover får den avlivningsvätskan. Då stannar hjärtat snabbt och den märker inget. Du får tid på dig att sitta med din vän.

Om du vill ta med dig kroppen, om du har någonstans att begrava den, kan du göra det. Du kan också lämna kvar kroppen så tas den omhand på ett etiskt sätt vilket oftast är att den kremeras tillsammans med andra avlidna djur. Man brukar också kunna välja separat kremering, då får du komma tillbaka senare och hämta askan i en urna som du själv sedan jordsätter någonstans. Det kostar lite mer men vissa försäkringsbolag ersätter kostnaden för kremering. Kolla ditt bolag först. Vissa kommuner har djurkyrkogårdar. Vilket du ska välja beror lite på vilka alternativ du har, om det finns en plats som du känner är rätt för ditt djur, om du vill ha en grav att gå till eller så.

De gånger det har varit aktuellt för oss har vi valt separat kremering. Våra ängladjurs urnor vilar på olika platser här hemma på vår fastighet men gravarna är inte utmärkta på något sätt.

Vi har aldrig låtit kremera och/eller begrava när vi avlivat djur, oavsett om det varit häst, hund, får, katt eller ko. När vi avlivade vår gamla border collie för sådär än 5-6 år sedan så togs hon till veterinären där hon fick en stor dos lugnande så hon i princip halvsov när hon fick sista dosen. Efteråt så lämnades hon helt enkelt på kliniken, de tog hand om kroppen och destruerade den.

Veterinären brukar skicka för kremering, inte destruktion. Det är i alla fall det vanligaste.

Till TS, de allra flesta väljer vanlig eller allmän kremering. Vissa väljer separat kremering, som är avsevärt mycket dyrare än vanlig kremering, men då får su tillbaka enbart ditt djurs aska i en urna.
Det är ganska ovanligt att folk tar med hundkroppen hem, särskilt när det gäller stora hundar. Vanligare att kattägare tar med kattens kropp.

Att tänka på när du väljer separat kremering är att det tar några veckor innan du kan hämta urnan. Oftast 3-4 veckor, men det varierar säkert också beroende på hur långt bort krematoriet är och hur ofta de kremerar.

Veterinären brukar skicka för kremering, inte destruktion. Det är i alla fall det vanligaste.

Till TS, de allra flesta väljer vanlig eller allmän kremering. Vissa väljer separat kremering, som är avsevärt mycket dyrare än vanlig kremering, men då får su tillbaka enbart ditt djurs aska i en urna.
Det är ganska ovanligt att folk tar med hundkroppen hem, särskilt när det gäller stora hundar. Vanligare att kattägare tar med kattens kropp.

Att tänka på när du väljer separat kremering är att det tar några veckor innan du kan hämta urnan. Oftast 3-4 veckor, men det varierar säkert också beroende på hur långt bort krematoriet är och hur ofta de kremerar.
Tror jag uttryckte mig luddigt, med destruktion menade jag att de helt enkelt tar hand om kroppen och ser till att den blir "hanterad" sas, dvs att man som ägare inte tar hand om kroppen själv och skickar den till kremation på egen hand.

Tror jag uttryckte mig luddigt, med destruktion menade jag att de helt enkelt tar hand om kroppen och ser till att den blir "hanterad" sas, dvs att man som ägare inte tar hand om kroppen själv och skickar den till kremation på egen hand.

Aha! Aldrig hört att man som ägare själv behöver köra sitt djur till ett krematorium. Men antar att en det veterinärer kanske inte har kylrum och då behöver ägaren köra själv?

Även på den lilla veterinärkliniken jag jobbade några månader hade vi en frys och beställde transport till krematoriet när den blev full.

Aha! Aldrig hört att man som ägare själv behöver köra sitt djur till ett krematorium. Men antar att en det veterinärer kanske inte har kylrum och då behöver ägaren köra själv?

Även på den lilla veterinärkliniken jag jobbade några månader hade vi en frys och beställde transport till krematoriet när den blev full.
Har haft bekanta som själva valt att ta hand om kroppen och köra den till krematorium som inte är anslutna till den aktuella kliniken, troligen för att minimera känslan av att man "överger" sitt husdjur efter att det blivit avlivat. Finns ju vissa som vill ha sina husdjur uppstoppade och där får man ju isf också ta kroppen själv efteråt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har insett att varulvens dagar är räknade även om jag inte vet när räkenskapens dag är inne. Jag har hoppats på att kunna ta med...
Svar
19
· Visningar
2 062
Senast: Milene
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 074
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka