den röda eller blåa bakjästen?

Trådstartare
Min ponny har varit lite lös i magen och jag har förut använt den torra foderjästen. Men vad jag förstår så är den vanliga bakjästen mer effektiv?
Är 50g i en sådan, hur mycket kan jag ge en ponny som väger ca 350kg?
Är det den röda eller blåa jästförpackningen?

snabbt svar tack :D

Sv: den röda eller blåa bakjästen?

10 gram per dag. Jag ger den blå men tror inte att det spelar så stor roll. Enda skillnaden är väl att den röda innehåller lite socker?

är jäst bra för hästar som är lösa i magen? vi har en tinker som är det, om det funkar vore det super!

Jag antar att det beror på varför hästen är lös i magen. Men testa så ser du om det hjälper.

min lille djävul kankse behöver söt jäst :devil::rofl:

^^

men den har säkert någon tillsatts eftersom den är för just söta degar.

Jag har alltid trott att skillnaden är att den röda innehåller socker. Jag försökte slå upp det på hemsidan men blev inte helt klok över skillnaden.

På Kron jästs hemsida står det bara detta om de olika sorterna

"Blå KronJäst används till matbrödsdegar och röd KronJäst används till söta degar. I en ”söt deg” ingår minst 3 msk socker/sirap per 1 pkt/påse KronJäst."

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 909
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 617
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 866
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Fundering. Har två minisar här hemma. Båda är lösa i magen. Detta pga grovfodert. De går på fri tillgång och det är plastat hö. Den...
Svar
17
· Visningar
1 493
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • En tråd om bäddar
  • Oseriös avel 2023