Den perfekt halten

Fiorano

Trådstartare
Just nu sitter jag mest och lallar i skritt på min tant. Hade tänkt att alla grunder ska sitta som ett smäck tills jag kan börja rida mer på riktigt efter hennes mammaledighet. Men det är fans j-la omöjligt att få till en bra halt:devil:!!

Jag förbereder haltarbetet med att rida tempoväxlingar i skritten och skrittar så långsamt att hon nästan står still och rider sen framåt. So far so good. Men så fort jag faktiskt stannar henne far huvudet upp och benen är överallt.

Det känns som jag provat alla varianter-sitta kvar med tryck i handen (så ville min dressyrtänare i skåne att jag skulle göra) och ge efter. Red markarbete för en nopptränare förr också och hon ville att jag skulle rygga när detta uppstod-gillar inte det riktigt då det känns som om hästem börjar tänka bakåt.

What to do?

Sv: Den perfekt halten

Vad spännande med en nopptränare! Mina kläder har rätt mkt noppor, så de kunde behöva sig en tränare!

Vad händer om du börjar med att förbereda halten genom att krama yttertumme mot ytterpekfinger när ytter går i, och gör så tills du känner hon svarar. Sen lägger du till innertumme mot innerpekfinger när innerfram är i (dvs du "pumpar" tygeln växelvis, utan att rubba handen), och sen när hon börjar göra halt upphör du med pumpandet och är noggrann med att gå fram med handen när hon stannar. Gör det ett par gånger, så att hon fattar att det inte ska komma nåt obehagligt i munnen. Det är också viktigt att munnen är fri när du ska gå igång. Och det här låter säkert som en svordom i kyrkan: men laborera med att kanske lätta lite i sitsen in i halten, så att hon vågar komma upp med ryggen. (Jag är av den åsikten att många "sitter bort" sin hästs rygg).

För mig har denna varianten funkat bra på en häst som jag tyckte påminde om det du beskrev.

Hahaha:D, blev lite slarvigt med nopptränaren (tur att jag inte skrev nupptränare:rofl:).

Ska absolut prova ditt tips! Just nu är det lite special eftersom jag mest rider på hacket eftersom munnen behöver fixas. Men jag är inte så sugen på att åka till klinik med ungen och jag vet ingen bra tanddoktor som kommer ut i stall här i krokarna.

Har precis samma problem som du så kmr följa denna tråd. ;) Det går visserligen framåt, men de gäller att hon är 100% fokuserad på mig då. Vilket hon inte alltid är ute i skogen. :angel:

Åh, vad pinsamt, jag läste inte ens att du rider på hackamore. :o Men det kan vara värt att testa att lätta av lite i sitsen in i de sista skälvande sekunderna (sekunden?) för att se om hon då vågar behålla vikt över baken och stanna med ryggen upp.

Nupptränare hade varit väldigt spännande! :bump: Man får ju hoppas på god ridbarhet!

För mig funkar det tvärtom. Trycker jag till med min rumpa så trycker hästen till och sätter sig bättre. Lättar jag hamnar hon inte alls med vikten baktill. :D

Hahaha:D Ridbarhet är ju så viktigt i fler sammanhang än dressyren:rofl:.

Men du missade inget, det var jag som inte skrev att jag red på hack:). Det gör det hela lite knepigare-men allt blir mycket enklare på bett sen.

Lägg ner händerna på manken i halten, ett superknep! :)

Det beror lite på vilken rumpteknik ryttaren har. Om man först samlar in hästens rumpa med sin egen, gör halten och sen lättar lite, kommer den in bättre under sig och höjer ryggen mer. Men långt utbildade hästar kan man sitta till på som du säger!

Att våga lätta lite (men först måste ju hästens rumpa var inhämtad) tkr jag är en bra metod för hästar som inte rundar sig i halten. (Och hästen slår upp huvudet när den inte rundar sig. Sätter du dig tungt trycker du undan ryggen istället. Men jag vet att jättemånga dressyrryttare inte tycker så! Jag var en sådan innan!)

Det är lite intressant detta med att lätta på sitsen-tycker att det har blivit mycket vanligare att man ser det bland de "stora" ryttarna idag än för bara ett par år sen. Det lättas ganska frisk i synnerhet i alla samlade rörelser som piaff, passage, bytesserier och piruetter.

Jag tror att sedan Jan Brink visade i sina dvd:s hur han lättar ur för att underlätta för hästen att komma under sig och upp med ryggen i såväl piaff som passage, då blev det lite mer accepterat i den lite halvtröga dressyrvärlden? (För nog är den ganska konservativ?)

Min måste jag förbereda noga genom att känna att framåtbjudningen verkligen finns ärligt och att halvhalterna verkligen går igenom.

När det är på plats är halter och övergångar inget problem men annars åker nacken upp som ett brev på posten.....

Jag rätar upp mej i halter och halvhalter, tror det blir att lätta ur en aning i sätet på köpet s a s. Tillräckligt i alla fall.

Utan att det finns ärlig bjudning blir det inte bra halter heller:idea:

Igår så brallade tanten rejält i hagen och när hon galopperde såg jag hur otroligt låst hon är i hela överlinjen! Tror att det är mycket anledningen till att jag inte får henne att hålla ihop. Nu ska jag plocka ut en kiro (om jag hittar nån bra häruppe) innan jag börjar traggla henne igen:).

Håller med dig! För mig är den springande punkten balansen - kan hästen hålla balansen över sin bakdel, så stannar hals och nacke på plats. "Tappar den balansen" (dvs inte vinglar eller trillar omkull, men kan inte hålla vikten bak fastän den antingen accelererar eller retarderar), då trycks halsen upp.

Jag tycker det är svårt att få till bra halter när man bara skrittar, eller i början av passet för den delen. Min häst fattar inte riktigt att det är jobb (eller är det jag?). Efter att ha värmt i alla gångarter och ställt in både mig och hästen på arbete så fungerar halterna super.

Det hjälper ju dock inte om man bara skrittar, men man känner sig inte lika värdelös :D.

Håller helt med rumpnissen, jag kan inte jobba halter i början av passet, det låser sig på en gång. men sen när vi båda är mentalt inställda på det efter ett tags ridning fungerar det utan större problem.

Trir det sitter mentalt hos oss båda, hästen är fortfarande för laddad och okoncentrerad och jag inte riktigt med...

Jag instämmer. Jag har blivit beordrad av flera tränare att på min häst som har problem med bjudning i skritt och ofta får kritik för detta på tävling (har blivit bättre tack och lov dock :bump: ) att INTE arbeta honom i skritt innan jag fått igång motorn.

Jag tror säkert att en duktig ryttare kan starta igång motorn på slöa och lite flegmatiska hästar även i skritt, men på min är det en total bjudningsdödare att börja träna regelrätta halter innan han "hoppat igång" i kroppen. Istället tänker jag snarare lite "trampförsök-men-framåt" (vilket för att vara helt ärlig snarare blir taktande, men det behöver jag ju inte erkänna väl? ;) :o) för att få honom att kvicka upp bakbenen. När jag känner att han börjar driva på bak så gör jag långa halvhalter i skritt där han nästan stannar men sedan skall skritta igång igen kvickt som bara attan så fort jag ger impuls om det.

Först när detta sitter och han bjuder in i halten (det är ju bjudningen som brister när bakbenen spjärnar bak och de trutar ur fram) så gör jag riktiga halter, men är supernoga med att aldrig stå längre än att jag känner ett sug i handen och att jag när som helst skulle kunna sätta av i galopp framåt.

Nu är nog min exeptionellt trögstartad, men att sitta och skritta utan att kräva ständig uppmärksamhet och beredskap att sätta av framåt är som att förstöra ett helt ridpass första fem minuterna... :crazy:

Jag tycker det är svårt att få till bra halter när man bara skrittar, eller i början av passet för den delen. Min häst fattar inte riktigt att det är jobb (eller är det jag?). Efter att ha värmt i alla gångarter och ställt in både mig och hästen på arbete så fungerar halterna super.

Det hjälper ju dock inte om man bara skrittar, men man känner sig inte lika värdelös :D.

Delvis KL

Hmmm, jag tänkte på det här nu senast igår, eftersom jag har fått strama åt tyglarna igen:angel: på min lilla diva, som gärna sakta men säkert förskjuter positioner och jag är både lat och slarvig emellanåt och lite "det tar jag sen" i min inställning så det blir därefter med lydnaden för hjälperna emellanåt.

För oss är det så att om inte halterna fungerar efter att hon är framskrittad så har jag nåt att jobba på, då är inte hon framme redan från start och det KAN hon vara, men det är just sånt som är tecknen på när hon börjar förkjuta sina positioner och tycka att det går lika bra att svara på hjälperna en halvtimme senare- bara man gör det - för att senare prova om man måste bry sej alls :cool: Typ...:cool:

Jag brukar skritta fram på vår slinga utomhus ett par varv (ca 1 km totalt), sen börjar jag checka av och då ingår halterna och igångsättningarna i skritt några gånger innan vi går över till trav. Är hon redan från början lite alert på hjälperna så blir halterna bra, redan från början, så där har jag flyttat fram mina positioner ordentligt istället....

Ja bara som tillägg till det här med skritt o halter. Men då är hon en sort som behöver aktiveras och påminnas om arbetet redan direkt, för annars så kan man harva i det oändliga, utan att det blir någon skilllnad. (Dom är ju olika dom små liven:laugh:)

Liknande trådar

T
Ridning Välskolad halvblodsvalack som numera bara hobbyrids ca 4 dagar per vecka. Han sköter sig utmärkt vid markarbete i paddock men blir...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Silltunna
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 599
Avel Holsteiner-blod och hopphästavel generellt. Klipper in den här och länkar. Den är lång. “You can only sell one thing – the...
2
Svar
21
· Visningar
2 711
Senast: Mia_R
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka