Den optimala soffan!

Nenii

Trådstartare
Vad har ni för soffor hemma? Eller vad önskar ni att ni hade? Främst undrar jag gällande komfort, form, material och kulör kontra era behov.
Vad skulle ni råda mig att köpa eller inte köpa, nu när jag står i soffbytartider?
Vi är fyra i familjen, med småbarn, men flera gånger i veckan är vi snarare 8-12 personer som vill nyttja vardagsrummet samtidigt. Är det bäst att satsa på en stor eller flera små, tänk soffgrupp? Har någon erfarenhet av sk. cosyhörn? Hiss eller diss? Jag har i dagsläget två tresitssoffor som står vända mot varandra men det känns inte optimalt.. De är dessutom "moderna" i på ett negativt sätt. Låga, kantiga, hopplösa att hålla rena (kemtvätt+mörkt tyg där varenda smula syns) och vansinnigt obekväma. Jag skyller på hjärnsläpp när dessa införskaffades - gör om, gör rätt! :D

Vi har denna. Jag ville ha en divansoffa och sambon ville ha en stor soffa utav något slag så vi kompromissade. Den gör absolut sin funktion att ge plats till folk på kalas och liknande. En nackdel som vi visste om, är att överdragen får handtvättas vid behov. Något vi dock är besvikna på är att trots in relativt dyra kostnad så är inte kvalitén så bra, soffkuddarna har redan nu börjat glipa mellan varandra trots enbart 1 år efter inköp. Men vi älskar den ändå eftersom vi får plats utan att sitta trångt.

787a767e-0e63-4302-9ff8-a445db99d558.jpg

Nere i salen har vi en liten soffa i rokoko. (Ljusblå.)
Den är både söt och bekväm men inget man använder till vardags direkt.
Nere i TV-rummet så har vi en stor rosa hörnsoffa i plysch som ärvdes med huset efter svärfar.
Han gillade rosa. Den är vansinnigt bekväm men håller på att falla isär av vår ganska så hårdhänta användning.
Man kan sova 2 personer, en hund och 2 katter i den.
Den blir svår att ersätta.
Uppe i hallen har vi en redig 3-sistsoffa från IKEA.
Den är underbar att sova i och tyget går att tvätta i maskin.
Vi har en benvit och en röd klädsel till den så att man kan tvätta den ena medan man skitar ner den andra.

Vi har Mios Modern Living, som är en sån där som man bygger ihop som man vill.

Den är bekväm att sitta i och efter 4,5 år fortfarande i nyskick. Å andra sidan är den brutalt tråkig och väldigt "standard" i sitt utseende.

Jag behöver också tips. Köpte Mio som ovan. Den är inget rolig alls - är så trött på den.
Funderar nu på 1+2+3 Ektorp men klädselfärgerna är ju så hopplöst tråkiga - och nej, jag tänker inte betala tusentals kronor för de alternativa klädslar som finns.
Sneglar på bruna skinnsoffor på Blocket.

Vi har två divansoffor. En från tvåsitsig Mio och en från tresitsig Ikea som går att fälla ut till säng. Båda i mörkgrått tyg. I och med att vi har två katter hade jag nästan hellre haft i skinn. Syns direkt när någon katt legat i soffan.

https://www.mio.se/produkt/toronto/27724433
Vi har en sån här. Vågar säga att den är helt perfekt! Många får plats, jätteskön, bra pris - och viktigt för mig: höga ben.
Vanligtvis har ju sånna soffar låga klossar istället för ben vilket ger mig intrycket av att soffan bara är en stor klump, och dessutom osmidiga att städa under. Men den här soffan är perfekt! :love:

Tack för alla svar! Jag har varit på två stora möbelhus idag men inte blivit så mycket klokare.. Jag vill känna mig omfamnad när jag sätter mig i soffan, de flesta som provsatts idag kändes lite för platta och kanske låga i ryggen för det. Velar även fram och tillbaka gällande om det är bäst att ha en stor soffa eller flera små..

Jag önskar mig en 2-sitssoffa i läder, där hundhår och smuts inte fastnar som satan. Har i dagsläget en 3-sitssoffa i vanligt tyg, som dessutom är vit. Helt värdelös när man har hund.

Vi har en sån här från Ikea fast vår är grå:
tidafors-sits-soffa-brun__0312394_PE429734_S4.JPG

Finns i tre olika storlekar. Den är sååå bekväm och jag gillar den höga ryggen.

Jag vet inte vilket märke det är på vår soffa, men den har dun i kuddarna. Ryggkuddarna är helt dun och sittpolymåerna är ett lager dun över annat som är fastare. Att en soffa är hyfsat hög i ryggen är nästan ett måste om man ska sitta skönt i den en längre stund. Jag vill även ha ordentliga ryggkuddar och ihnte ett lös-kudde-system, sen kompletterar jag gärna med extra kuddar i roliga färger för den omfamnande känslan, givetvis i naturmateral.

Är det bara jag som är frustrerad på det tråkiga färgurvalen. Antingen helt crazy eller duvblått?

Vi provade oss igenom Stockholms hela utbud av soffor. Vi slutade där vi började, på Ikea. Valet föll på Ektorp. Mjuka och sköna att sitta i, tvättbara överdrag och man kan byta fär när man vill! Vi har en tresits och en tvåsits.

jag gillar soffor som är lite högre i ryggen, gillar inte de som är för låga, gillar inte "lösa" kuddar - de flyttar bara omkring - gillar stora lite mer "fasta" dynor. ett måste är att man ska kunna dammsuga under soffan - tyvärr är det alldeles för många soffor som har väldigt låga ben så man inte kommer under med dammsugaren. Vill ha sittdynor som antingen sitter fast eller som har någon sorts kardborreband under - annars glider de gärna ut och man får rätta till dem i tid och i otid. gillar när det är breda armstöd så man kan ställa temuggen där ;) tja det är mina preferenser, jag gillar stora soffor! så katter, barn och sambos kan ligga utsträckta samtidigt :D tycker det är väldigt skillnad i kvalitee i dynorna - hur det känns att sitta på dem - ungefär som att välja en säng, vill du ha en fast sits eller mjuk?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka