Sv: Den mörka sidan av travsporten
Du glömmer att de pengar som kommer in via spelet även är de pengar som forskare får för att forska om era RIDHÄSTAR (som för övrigt aldrig ser veterinärer när de behöver det).
Man märker väl när en travhäst är det minsta ofräsch, den hänger på en töm och springer inte lika bra i loppen, och det finns för det mesta inte någon som inte går till kliniken då och får den behandlad. Till skillnad från många ridhästar som rids på i alla fall.
Käkremmen får enligt reglementet inte vara så kort att hästen hamnar i de positionerna som beskrivs i texten, en veterinär kan också, omhan vill
be dem att länga käken om det skulle vara så.
Tungband... Återigen, hästen nedan har ett på sig (förlåt humlan, blev tvungen att låna bilden, tar bort den om du vill) och det är med andra ord full rörlighet med ett tungband, till skillnad från t.ex tungfelsbett som inte är, vad jag vet, tillåtet i trav men inom ridsporten:smirk:. Tungbandet är fortfarande enbart till för att hästen inte ska få tungan över bettet och på det sättet utgöra en fara för sig själv (genom att svälja den) eller andra (den blir svårstyrd). Som sagt, travsporten har kommit otroligt mycket längre inom utrustning för hästen väl och ve och säkerheten än vad ridsporten gjort, det är dessutom trav och galoppsporten som gagnar forskningen på häst i Sverige, en forskning som även kommer ridhästarna till hjälp och som de ägarna skulle kunna, om de ville, utnyttja lika mycket som de trav och galopptränare som finns där de allra flesta kollar upp sina hästar väldigt regelbundet, ibland utan att det behöver vara något som är fel...
Jag tycker det är tråkigt när artiklar blir så färgade av journalistens egna omdömen, det är riktigt dålig journalistik (läser journalistik själv) och som journalist är man tvungen att ta reda på fakta först vilket den här människan missat.
Jag tycker det är ännu tråkigare med hästfolk vars okunnighet lyser igenom så ordentligt och inte har vett att ens fundera över fakta först...
Titta på hästen nedan. Tungbandet, ser det ut som att han inte har rörlighet?
Med det lämnar jag den här diskussionen eftersom det inte går att diskutera med så trångsynta människor som tror att vi bara slår och plågar våra hästar. Rötägg finns i alla sporter, men att tro att det bara skulle vara pengar som styr är att stoppa huvudet i sanden. Det finns mycket pengar inom trav och galoppsporten som vi som håller på med den givetvis vill åt, JUST DÄRFÖR har vi råd och vill gå till veterinären med hästarna och behandla dem när de inte mår bra. Visst finns det undantag, men de hästarna blir heller inte bra travare så det är att binda ris åt egen rygg:smirk:.