Nog för att jag förstått att jänkarna har en lite annan syn än oss på butta och andra smärtlindrande preparat men trodde det kanske var mer på en högre nivå i tävlandet. Blev helt chockad när jag på en amerikansk websida såg att 45% (FYRTIOFEM!!) tyckte det var ok att ge sin häst butta någon gång ibland. I text förklarades att det var för att kunna åka och tävla (där ju hälta inte accepteras...).. Andra exempel var till äldre hästar som var stela och därför behövde innan tävling..OBS alltså att vi inte pratar buttabehandling med vila och rehab...
Nu har jag ingen aning om hur man gör en enkät här på Buke men inte kan väl vi svenskar hamna i närheten av den %-satsen?? Eller är jag naiv?
Svaren man kunde välja var följande (utfall i % i parentes)
- Om hästen behöver butta tävlar vi inte (27)
- Ok att ge butta någon gång ibland (45)
- Injicerar i leder om det behövs. Butta efter hoppning, robaxin(?) innan tävling, kanske PP (?), (27)
- "Sålänge hästen inte dör, injicera och medicinera bäst du vill veterinären" (1)
Eeeeh... Jag blir bara ledsen ju mer jag tänker på detta..
Nu har jag ingen aning om hur man gör en enkät här på Buke men inte kan väl vi svenskar hamna i närheten av den %-satsen?? Eller är jag naiv?
Svaren man kunde välja var följande (utfall i % i parentes)
- Om hästen behöver butta tävlar vi inte (27)
- Ok att ge butta någon gång ibland (45)
- Injicerar i leder om det behövs. Butta efter hoppning, robaxin(?) innan tävling, kanske PP (?), (27)
- "Sålänge hästen inte dör, injicera och medicinera bäst du vill veterinären" (1)
Eeeeh... Jag blir bara ledsen ju mer jag tänker på detta..