Den heta buttafrågan

LucyShow

Trådstartare
Nog för att jag förstått att jänkarna har en lite annan syn än oss på butta och andra smärtlindrande preparat men trodde det kanske var mer på en högre nivå i tävlandet. Blev helt chockad när jag på en amerikansk websida såg att 45% (FYRTIOFEM!!) tyckte det var ok att ge sin häst butta någon gång ibland. I text förklarades att det var för att kunna åka och tävla (där ju hälta inte accepteras...).. Andra exempel var till äldre hästar som var stela och därför behövde innan tävling..OBS alltså att vi inte pratar buttabehandling med vila och rehab...

Nu har jag ingen aning om hur man gör en enkät här på Buke men inte kan väl vi svenskar hamna i närheten av den %-satsen?? Eller är jag naiv?

Svaren man kunde välja var följande (utfall i % i parentes)

- Om hästen behöver butta tävlar vi inte (27)
- Ok att ge butta någon gång ibland (45)
- Injicerar i leder om det behövs. Butta efter hoppning, robaxin(?) innan tävling, kanske PP (?), (27)
- "Sålänge hästen inte dör, injicera och medicinera bäst du vill veterinären" (1)

Eeeeh...:( Jag blir bara ledsen ju mer jag tänker på detta..

Sv: Den heta buttafrågan

Visst är det OK att ge butta ibland, när hästen behöver det. Men inte som förutsättning för att kunna rida, tävla, träna etc! Utan för att ge hästen en dräglig konvalcens.

Ja, man blir ledsen när man läser om människor med den här djursynen. Som håller på med djur.

Känslan för djuren har försvunnit, det är uppenbart viktigare med att komma till start och genomföra tävling på hästens bekostnad. Personligen avstår jag helt att starta en häst som inte är fräsch utan smärtstillande:cool:

Intressant! Eftersom jag ar fran USA vill jag beratta min erfarenhet i fragan. For nagra dagar sen hade jag ut en veterinar for att kolla pa min hast som haltade. Da fick jag hora nagot lite skrammande fran veterinaren.. Vi snackade lite generellt om haltor och sant, och han sa att han rekkomenderade att ge en (ohalt och frisk) hast en lagdos butta innan och efter man red, alltid, i forebyggande syfte!! Han tyckte liksom "varfor inte? det ar ju som att ta en ipren eller natt." Ingenting namdes om magproblem och sideffekter.

Nar veterinarerna sager sa, forstar jag att folk tycker det ar helt okej att ge butta infor tavling.. man kunde sjalv tanka sig ta en ipren infor nagot anstrangande sa varfor inte..

Kan du säga vad Robaxin och PP är för några preparat?

Jag visste inte, men googlade lite pa Robaxin och fick fram att det ar en "methocarbamol" och gor sa att musklarna slappnar av.. ska vara bra for att stoppa/forhindra muskel spasmer utan att paverka vanlig anvandning av musklarna.

PP har jag ingen aning om vad det kunde vara for nagot.

Formodar du pratar om Phenybutazone, en smartstillande medel som kommer i injection eller paste. Ocksa jamforbart med "magnecyl for hastar". Nagot man ger om hasten har ont och inte som smartstillande sa man kan rida den...
Jag forstar mig fortfarande inte pa svenska veterinarlagar och tycker mesta av dem ar idiotiska.. Men sa ar det har och jag lever med det..Dock ar det vansinnigt att jag maste betala 100sek for att ha veterinaren sta bredvid mig och titta pa nar jag ger hasten ett shot.. etc etc.. likasa med wormers, varfor skall man inte kunna kopa det fritt i butikerna??

Att avmaskningsmedel numera är på recept är något jag tyckt dröjt för länge, och välkomnar starkt. Vi har redan idag en resistens mot vissa preparat, för att folk har brukat avmaskningsmedel huvudlöst och slentrianmaskat hästarna.

Nu hoppas jag att veterinärerna tar detta på allvar och inte skriver recept till höger och vänster utan verkligen kräver ett positivt maskprov innan de lämnar ut avmaskningsmedel.

Jag hoppas också på lite skärpning från vissa veterinärer (OBS inte alla). Detta utskrivande av lådvis med avmaskningsmedel, streptocillin och även annan antibiotika "för att det kan vara bra att ha hemma" är förvånansvärt kortsiktigt tänk.

Den dagen ingenting hjälper så tycker man nog att det hade varit bra med mera recept.:mad:

Jag har alltid butta hemma, inte för att ge hästen för tävling utan för att ge hästen smärtstillande och antiinflammatoriskt vid behov. Hästar ska inte behöva lida och man har en skyldighet att se till detta.

Butta är absolut inte jämförbart med magnecyl, det har många och allvarliga bieffekter och ska absolut inte ges på slentrian!

/Migo

Det är sorligt att se/höra hur många mäniskor som ger smärtstillande åt sina hästar i "förebyggande" syfte. el i samband m tävling.

Jag jobbade på ett stort stall för några år sedan, kvinnan i fråga som ägde stallet, föder upp, köper in/säljer och utbildar hästar, inga billiga hobby hästar. utan dyra hästar från tyskland.

varje ny häst som kom, fick börja med en 30 dagars förebyggande "Butta" behandling, men samtidigt motionerades hästen. ifall hästen hade något....
hennes vet skrev ut storpack på smärtstillande och lugnande.

för mig var detta som en chock, skulle ja be min vet här skriva ut ett storpack butta, för att de e bra och ha. skulle de nog bara skaka på huvudet.

så de ligger både på veterinär och hästägare att se över vad man matar sina hästar med. Hästar ska ju inte behöva leva på butta...

Jag har också nästan alltid butta hemma, men absolut bara för att ge i nödfall. Jag vet ju i vilka situationer det kan/bör ges och har vid några tillfällen hamnat i dessa situationer. Men som sagt, aldrig för att kunna rida en häst som har ont etc utan vid ex fånganfall, skador osv.

Jag har butta hemma efter min fd häst som nu springer på de evigt gröna ängarna..

Men jag skulle aldrig i livet våga ge det till någon av mina andra hästar utan att ha konsulterat veterinär först.

Absolut aldrig i "förebyggande" syfte eller för att kunna rida :eek:

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka