Den gula bibeln

W

was

Kommer ni ihåg den lilla gula boken från ca.början av -90?Den beskrev olika distansryttares sätt att träna ,fodra mm.Vi läste den jämt och det fanns alltid nya saker att anamma.Men var har dom ryttarna blivit av?Någon som vet och minns.Gun Karlsson var ju med(är förebild än idag).Sen minns jag nån finsk tjej som var hårfrissa och red till jobbet varje dag:idea: och på så sätt började med distans.Oerhört inspirerande då.Tyvärr lånade jag ut min bok till någon av alla jag försökt locka till distans och minns inte längre vem,så borta är den:( .

Sv: Den gula bibeln

"Finska hårfrissan" - det är Anitta som red sin Flickan (Cherry hette hästen kanske på riktigt?).
Vi delade stall i flera år och jag minns Anitta som en jättetrevlig tjej som var väldigt anspråkslös och generös.
Hon har barn och hästar och bor kvar utanför Vallentuna. Rider inte distans längre vad jag vet, men Flickans föl, Stina, har varit ute på distansbanorna riden av någon annan tjej.

Jag tänker på den med skräck! Visst, folk talade om hur DE gjorde, men jag hoppas ingen tar efter vissa saker.:eek:

Den måste var från slutet på 80-talet, kom jag på. Om vi menar samma. Borde ha den liggandes nånstans... *funderar*:confused:

Var det inte två böcker t.o.m. Minns att jag skrev i en av dessa.

Louise Hermelin gjorde ett jättejobb när hon var aktiv. När Gula Boken kom fanns det inget internet att hämta hem info ifrån, inga direkta distansböcker att få tag på, knappt på engelska. Det var så himla mycket som vi inte visste, men som idag kan kännas som en självklarhet.

Som exempel försökte man kyla hästen i grinden med en handduk indränkt i kallt vatten som lades över halsen, idag vet man ju att den gör att hästen kyls av långsammare, men som sagt, det visste vi inte då.

Har den oxå liggandes, men var?
Har inte sett den på ett tag, blev påmind nu,
kanske dags att leta.
/L

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka