Den energirikaste maten?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Majjin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 098
M

Majjin

Har en häst som är rätt trög. Undrar om ni har någon erfarenhet av vilket foder som då är bäst att ge, alt. nått bra fodertillskott med mycket energi.

Funkar ex. Krafft Sport bättre än att bara ge havre?

Sv: Den energirikaste maten?

Hmm.. vet inte riktigt men vår häst är också rätt trög, men bara när man rider i paddock eller ridhus, det kan iofs bero på underlaget men vi ger henne iaf 1 liter betfor ch 1 liter kraft på vintern, uppdelat på 2 tider : D Nu på sommaren ger vi henne bara hälften, ^^

Sv: Den energirikaste maten?

Har en häst som är rätt trög. Undrar om ni har någon erfarenhet av vilket foder som då är bäst att ge, alt. nått bra fodertillskott med mycket energi.

Funkar ex. Krafft Sport bättre än att bara ge havre?

Nej det tror jag inte.
Att vissa foder kallas för "sport" eller "energi" och har ett energiinnehåll betyder inte att det ger en större "energikick" till hästen. Det betyder istället att de tillför mycket av näringsformen energi ,dvs Megajoule (MJ), för hästar som arbetas väldigt mycket/är väldigt svårfödda och behöver tillföras mycket av detta för att hålla sig i hull och orka. Men inte att de skulle vara nån slags "energidrycker" som ger explosiv energi av den formen som du vill åt.

Något som KAN för vissa hästar ge en kick åt det hållet är just havre. Men det kan väl hända att hästen smälter t ex Krafft Sport bättre och därmed reagerar annorlunda med det och blir piggare... Man kan ju pröva.

Tyvärr är det oftast så att en hästs temperament kan man inte ändra på. Iaf inte genom magen! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 569
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom... 2
Svar
22
· Visningar
1 183
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka