Den eländiga skritten..

polly p

Trådstartare
Skämt åsido men jag behöver hjälp på hur får hästen till bättre övertramp och mer genom kroppen i skritten. Min häst har som grundgångart ingen vidare skritt och i ridning vet jag ju att graden av lösgjordhet spelar in..
Hon kan kännas jättefin, undersatt, lösgjord och mjuk i trav och galopp för det mesta men jag får liksom inte till skritten. Är så tråkigt och när jag kommer till skrittmomenten när jag tävlar så blir det ju lite att jag spänner mig också och det blir den ju inte ett dugg bättre av. Hon kan vara kort även i skritt på lång tygel. Får ibland mjukt bromsa upp henne och länga ut försiktigt för att hon ska gå lite mer vägvinnande och avslappnat.

Rider ut väldigt mycket och försöker skritta lugnt. Hon taktar inte utan blir bara kort och stum och inte genom kroppen.
Försöker rannsaka mig själv om det är jag som blir för stum eller vad det beror på.
Fick rådet av en tränare att avdramatisera skritten och jobba på med traven och galoppen istället så hon stärker sig och inte jobbar mot spänningar.
Tror inte det är sadelrelaterat då jag upplever samma sak på töm.

Någon som haft samma problematik eller har tips på övningar och "tänk" för att komma på lite mer rätt spår?

( Genomgången och kollad av veterinär, haft lite knäledsproblematik och är under uppbyggnad..)

Sv: Den eländiga skritten..

Att ut och bara skritta några gånger i veckan hjälpte min förra häst som hade kort skritt när jag köpte henne, och ordentligt övertramp när hon såldes.
Borde vara bra att ge sig ut på skogsstigar och skritta så det inte bara blir rakt fram, utan hästen måste lyfta på benen lite. Skritta över cavaletti borde med vara bra.

Min häst kommer igenom sig och blir "gummiboll" i skritten efter lång uppvärmning, öka minska skritten successivt, sidvärts och öka minska volten. Nu har han dock en vägvinnande skritt redan men just den där känslan när de blir som smör och riktigt kliver in under sig, den får jag efter genomtänkt framskrittning.

Jag skulle se till att komma ut i skog o mark o skritta på långa tyglar!

Min medishäst är väldigt kort i skritten o taktar lätt i stället för att länga o vila på steget. Generellt i alla gångarter så går han mer uppåt än framåt. ;) Jag måste alltid jobba med att han ska skjuta på framåt. Rider mkt på långa tyglar i skritten, för att han ska få utrymme att ta för sig. Nu har jag börjat jobba mer på korta tyglar, han har en tendens att korta sig så fort jag tar tyglarna så jag måste jobba med att han ska komma fram till handen... Det är en balansgång, men det blir bättre! Jobbar i intervall, korta - långa tyglar. När jag rider ut är det mest långa tyglar som gäller i skritten. På de tre åren jag har känt honom så har hans skritt mkt bättre!

Hur mycket arbetar du i skritten i dressyrpassen? Det finns en uppsjö av övningar att utföra i skritt som kan stärka mycket. Tex öka/minska volt genom sidvärtsrörelse. Rida skolor i olika kombinationer och sedan rida skolorna i olika steglängd/tempo, växla mellan långa och korta steg i skritten, fram och bakdelsvändningar (som rids olika centrerade och växlar mellan hela och halva vändningar osv. Om man funderar lite så finns det väldigt mycket man kan göra i skritten. Ha fantasi! skritten blir garanterat bättre efter ett tag.

kl
Mycket intressant tråd, jag har alltid blivit lärd att skritten är den gångart som är svårast att förbättra och lättast att "rida sönder". Är det en "gammal" lära?
Red en häst mycket förr som led av "tygelhälta" (förmodligen från tidigare ägare), så fort man kortade upp tyglarna försämrades skritten brutalt, oavsett hur skicklig ryttare som satt på. Ska följa den här tråden och se om några bra metoder dyker upp som kan funka på en sån häst (alla som redan är nämnda har vi redan provat) :)

*kl*
Fått en del bra tips och svar verkligen:). Ska nog skritta än mer ut på lång tygel. Gör ju alltid det i början och slutet av ridpasset.
Ska kanske jobba henne lite mer ändå i skritt med lite skolor osv. Har inte "vågat" arbeta så jätte mycket just i skritt för att jag är rädd att hon blir spännd.

Det gäller att göra saker i skritten. Rida rörelser som engagerar hästen. Då försämras inte skritten.

när du skrittar ut så gör det tillsammans med någon som har bättre skritt, så din häst måste ta i och länga ut steget för att hänga med. Sedan har du klassikern, träna på att kunna att upp tyglarna utan att hästen spänner sig. bara rida mellan fri skritt och ökad skritt, ta upp tyglarna så långsamt som behövs för att hästen behåller lugnet. (lägg mycket fokus på vad som händer i dig, att du är lika rörlig och avslappnad i ben och höfter, det brukar vara där det egentligen kniper). men som bigganl skriver, aktivera skritten! rid skolor och vändningar och få hästen att jobba i skritten, det ska inte bara vara det där som är emellan halt och trav och som gör hästen stressad, utan faktiskt arbete där med. du kan med fördel ha pass där du enbart skrittar!

Många bra tips här. Vad jag kan lägga till, är att det handlar inte bara om hästen. Det handlar mycket om hurdan du är som ryttare. Du ska vara bekväm att bära på ryggen för din häst. Du måste vara mjuk i sitsen och inte sitta och knô i sadeln, eller "skjuta på" från sätet, utan vara "lös" i lår och rumpa och följa hästryggens rörelser. Det blir nästan lite höftgung istället för bakåt-framåt. Då kommer du också lättare till att driva växelvis med snabb och mjuk underskänkel, och kan förmå hästen att kliva på bättre. Att träna detta, samtidigt som din häst får draghjälp av någon häst som skrittar större (som Ponnyryttaren skrev) underlättar. Kan du sedan få den att gå i "ökad skritt", d v s med kontakt på bettet, med lång låg hals har du ett bra utgångsläge för att sedan kunna korta och länga skrittstegen. Och rider du i ridhuset kan du gärna göra som "bigganl" föreslår. Ha gärna någon till hjälp på marken, som ser att du inte spänner dej eller blir stum i handen.

En av mina är väldigt "kortstegad" i den samlade skritten när han riktigt får upp ryggen.
Det är där jag jobbar mest i skritt med honom just nu, och har fått rådet att lura honom att tro att jag släpper ut hals/huvud men behåller rygg, för att få längre steg.
Det fungerar utan att tappa huvudet (jaja, det blev ju en kul formulering...). Bara fåtaliga steg åt gången och längningen blir inte enorm, men visst blir det bättre.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 780
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 352
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden