Den där matlusten efter en sterilisering..

Thelma

Trådstartare
Har ju haft en steriliserad tik tidigare men det var en lapphundstik som var rätt kräsen med mat. Hon gick inte upp i vikt efter operationen.

MEN, nu gäller det mina labradortikar, som kan bli tjocka bara av att bära tidningen "alltommat".. :crazy:

Det blev lite diskussion på jobbet idag. Blir hundar MER hungriga eller lägger de på sig ändå. Alltså skulle jag behöva minska ransonen? Min äldsta labbetjej får bara 4 dl lightfoder om dagen och det känns inte som man vill minska ytterligare.

Jag trodde de bara blev mer glupska efter en sterilisering. Men att de inte nödvändigtvis blev tjocka om de inte fick mer mat.

herregud vad rörigt inlägget blev.:o

Sv: Den där matlusten efter en sterilisering..

Jo - ämnesomsättningen minskar lite efter kastrering. Så tyvärr har de ofta en tendens att lägga på sig lättare även om man inte ändrar något i utfodring/motion... De två av mina tikar som är kastrerade råkar vara just de två som hade lättast att lägga på sig redan innan och det har inte precis blivit bättre... :crazy: magert foder och magert godis som gäller för att kontrollera vikten.

tack för ditt svar. :) Det är ju en klar nackdel för min ras att ämnesomsättningen går ner. Hon skulle få leva på luft och vatten.

Hoppas det går bra attjag kapar tråden lite, men jag är lite nyfiken på varför ni kastrerat/steriliserat era tikar? Och hur blev dom efteråt? Ändrades deras beteende något? Fick dom en s.k hängbuk? Och vad är det för skillnad mellan kastrering & sterilisering och vad kostar dom två?

Väldigt tacksam för svar.

//Diana

min labbehane är kastrerad och han får mer foder (högre fetthalt) nu än innan kastrationen. vid 7,5 års ålder äter han 6-7 dl/dag.

schäfertiken har nyligen blivit kastrerad, och jag tycker kanske att hon har en ökad matlust, men än så länge har hon inte gått upp i vikt. hon får 5-6 dl torrfoder med normal fetthalt.

Mina tikar har kastrerats i samband med kejsarsnitt, då jag ansåg att det var bäst för dem att få gå i avelspension efter det och då jag har ett gäng hanhundar hemma är det högst "onödigt" med två löptikar hemma som ändå inte ska paras mer. De har inte förändrats alls mentalt efteråt utan enda skillnaden är att de som sagt har fått lite lättare att lägga på sig. En av dem har möjligen fått lite rikligare och mjukare päls, men ingen hängbuk eller några andra bieffekter.

Kastrering innebär att man plockar bort livmoder och äggstockar och är det ingrepp som görs - vid en sterilisering skär man bara av äggledarna och det vore givetvis ett ganska värdelöst ingrepp hos hund, tiken skulle ju fortfarande löpa, riskera att få livmoderinflammation, bli skendräktig om hon är en sådan som blir det osv. Det är dock en ganska vanlig missuppfattning att man kastrerar hanar och steriliserar tikar men så är det alltså inte, båda ingreppen är möjliga på båda könen men det finns ingen poäng i att sterilisera varken hane eller tik.

Okej, tack så mkt för svaret :D Ja jag har också alltid trott det, att man kastrera hanar & steriliserar honor..vet du hur mkt det kan gå på att kastrera en tik?

//Diana

Det varierar nog en del, men omkring 5000:- är nog en ganska vanlig prisnivå tror jag. Kejsarsnitten har förstås varit mycket dyrare (12 000 resp 15 000) men då har ju försäkringen i gengäld täckt den större delen.

jag fick betala nästan 5 000 kr (kostade ca 17 000) efter att försäkringen tagit sitt (inkl mediciner och återbesök), så det blir inte mycket dyrare att kastrera en frisk tik.

Jaha Okej, för jag har börjat fundera på att att kastrera min tik på 2,5 år. Hon är blandras Dobermann/stövare och jag har inga alls planer på att ta valpar efter henne så då tyckre jag att det är lika bra att kastrera henne. Onödigt om hon skulle råka komma lös & råka bli dräktig om hon stöter ihop med någon hane :P
Tar försäkringen något av priset när det är en frisk tik?

//Diana

nej försäkringen betalar inget om ingreppet inte sker av medicinska skäl.

Min tik har nyss genomgått denna operation och inte betalade jag 5000kr. Fick för mig att ordinarie priset ligger mellan 5-6000kr (kan ha fel här!) och efter att försäkringen gått in fick jag betala 2500kr + mediciner 300kr och återbesöket för att ta stygnen på måndag är gratis!

Skiljer det så mycket i pris beroende på till vilken vet eller var i landet man bor?:eek:

Min vovva är steriliserad,hon får samma typ och mängd av mat som tidigare,har varken ökat el minskat i vikt!

knapplån..

Jag har hört att försäkringspremien kan bli lägre om man låter sterilisera sin tik.. ligger det någon sanning i det.

Vår lapphund hade redan innan låg försäkringspremie så jag minns inte om det blev någon skillnad (det var lite länge sen också)

Men mina labbar´s försäkring har ju ganska hög premie.

knapplån..

Jag har hört att försäkringspremien kan bli lägre om man låter sterilisera sin tik.. ligger det någon sanning i det.

Vår lapphund hade redan innan låg försäkringspremie så jag minns inte om det blev någon skillnad (det var lite länge sen också)

Men mina labbar´s försäkring har ju ganska hög premie.

Jodå, vissa bolag har en viss rabatt på försäkringen av kastrerad tik - Folksam har 10 % på årspremien, både liv och veterinärvård. I mina tjejers fall innebär det ca 80 kr per år i rabatt... :crazy:

det beror nog också på hur allvarligt det är. det djursjukhuset brukar ha ganska hyggliga priser, men livmodern var "gigantisk" (vets ord) och hon fick opereras på natten.

Min tiks livmoder var också gigantisk enl. vet. men hon opererades på dagen.

Du kan ha prisskillnaden i att din hund blev opererad på natten! Kostar mer då skulle jag gissa.....

Liknande trådar

Hundhälsa Hörde nedanstående för några dagar sedan, och har fortfarande inte kunnat släppa det riktigt. Därav frågar jag nu er mer hundkunniga...
2
Svar
20
· Visningar
5 015
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag behöver lite tips nu! Jag har aldrig haft en hund som varit besatt av mat på något vis, så detta är en ny situation. Min...
2
Svar
28
· Visningar
11 490
Senast: crax
·
Hundhälsa Från att ha vart en otroligt petig och kräsen hund med maten i tre år har min hund gått över till att bli ett matmonster på 4 år som...
Svar
17
· Visningar
2 076
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka