Den allra svåraste dagen ...

J

Josen

Nu är det spikat, min kära sköthäst sen mer än ett år tillbaka ska avlivas pga hovbroskförbening som inte läker. :crazy::cry:
Jag vet helt ärligt inte vart jag ska ta vägen. Det känns plötsligt så hopplöst med allt. Nån som har vart med om något liknande ?

Sv: Den allra svåraste dagen ...

Min älskling har också somnat in pga en bilolycka. Vet hur det känns! Beklagar verkligen..

Det är väldigt vanligt att de blir borttagna pga hovbrosk..

Tog bort min för bland annat det, för snart 7 år sen..

jag beklarar sorgen :det har hänt med min förra sköthäst med hon blev slaktad, mitt framför ögonen på mej hon blev 23 år bessab jag saknar dej:

ush så tråkigt:( Hovbrosk, är det det typ när dom har haft kotledsinflamation många gånger? så växer brosken ihop och behandlingen tar inte?

Hovbroskförbening är som ordet låter, när hästens hovbrosk förbenar. Vissa hästar kan ha mycket, andra lite och vissa inget alls. Dock är det betydligt vanligare än vad man tror. Har själv en häst med mild hovbroskförbening (NSV). Har dock sett bilder på VBL-travare som har typ grad 5 (grov "HBF") som fortfarande går på banan.

Till ts, Hovbroskförbening kan aldrig läka, isf måste det vara något annan din sköthäst har....Skickar iaf styrkekramar till dig och håller tummen för att du hittar en nya lika fin sköthäst som denna!!!

Senast ändrad:

Jag vet, det läker aldrig. Det är det hemska.
Ända trösten är att det verkligen märks att han har ont och att han kommer få slippa lida. :cry: Han är bara 12 år ...

Jo det är det man får ha som tröst... Vi har fått ta bort två hästar ur vår lilla flock. De var visserligen till åren båda två, gamla turridningshästar som var rätt utslitna.

Ena pojken, Glotti fick spatt som aldrig skulle läka, vi fick ta bort honom den 13:e november 2007. Världens goaste häst som alla kunde rida.

Andra pojken, Gloi, min lilla kusins egna häst hade troligtvis någon tumör, han fick kolik som aldrig ville ge sig och man såg att livsgnistan hade försvunnit.
Fick ta bort honom den 11:e februari 2008.

Även om man var lite beredd på att det skulle hända, Glotti var 25+ och Gloi var 23, men trodde att de skulle ha några år kvar ändå.
De är saknade av alla oss i stallet. Men vi tröstar oss med att de nu slipper lida och att de galopperar på de gröna ängarna tillsammans igen. (de var bästa polare och känt varandra under flera omgångar i deras liv)

Kompisens häst togs också bort pga hovbroskförbening. Skoddes med ringsko i ett halvår men så fort hästen sattes i gång så blev hon halt igen. Tyvärr verkar det så att om hästen fått den diagnosen och är halt av det så fungerar det inte. Läste en artikel för några år sedan om en som opererade sin häst och den blev helt bra. Lider med dig men eftersom hästen har ont så är det nog bäst att ta bort den.

:cry: Ja då är det kanske bäst att låta honom somna in. Men tänk inte på det, tänk i stället på alla fina underbara stunder ni haft tillsammans...:)

Kompisens häst togs också bort pga hovbroskförbening. Skoddes med ringsko i ett halvår men så fort hästen sattes i gång så blev hon halt igen. Tyvärr verkar det så att om hästen fått den diagnosen och är halt av det så fungerar det inte. Läste en artikel för några år sedan om en som opererade sin häst och den blev helt bra. Lider med dig men eftersom hästen har ont så är det nog bäst att ta bort den.

:eek: Det var precis samma, han fick special skor i augutsi och nu i februari sattes han igång men det kom tillbaka efter 2 veckor.

ush så tråkigt:( Hovbrosk, är det det typ när dom har haft kotledsinflamation många gånger? så växer brosken ihop och behandlingen tar inte?

Har inget med kotledsinflammationer att göra..
Hovbroskförbening är något helt annat.

HBF är ärftligt, men kan även komma av andra anledningar.

Min prins fick somna in förra sommaren pga skada...

vet hur det känns att förlora sin bästa vän... jag gråter än idag! :cry:

Jo han hade kotledsinflammation många ggr. Behandlingen tog inte till slut och brosket växte ihop. Har fortfarande inte sjunkit in än.
Gråter så fort jag går in i stallet.

R.I.P Baileys 1996 - 1 April 2008

Jo det är tungt sådan där.
Jag tog bort min gamle vän igår.

Hovbroskförbening är en tråkig sjukdom som främst drabbar kallblod och andra tunga hästar.
Det finns ingen bot eller behandling.
Den är genetisk.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka