Jag har fått lära mig att demens till slut leder till död eftersom att hjärnan som koordinerar så många av övriga kroppsliga funktioner lägger av, och precis som det står ovan så är det oftast näringsintaget som stryker på foten. En tänkbar dödsorsak är att mat hamnar i lungorna och orsakar en svår variant av lunginflammation. Men andra kompilationer är nog vanligast som faktiskt akut dödsorsak, och vill man veta exakt vad som orsakade döden måste man i många fall obducera.Aha, jättebra info, tack! Den hade jag inte hittat. Om personen bara somnar in, tror du att man kan utesluta stroke, hjärtinfarkt och lungemboli då? Fast när en person är så avag kanske en stroke eller hjärtinfarkt inte märks utåt.
Har själv tagit hand om en del gamlingar som dött på sjukhus och skrivit dödsorsakintyg. Ofta väljer man att lite svepande att skriva ”cirkulationssvikt” men man vet inte alltid vad som orsakat cirkulationssvikten. Akut påkommen infektion, lungemboli, hjärtinfarkt, blödning i mag/tarmkanalen är några tänkbara orsaker som inte är uppenbara ens om man är där när personen somnar in.