HorseGirl

Trådstartare
Hej! Jag har länge undrat vad en longerdelta är för något? Vars har man den och vad har den för funktion?:confused::)

Sv: Delta?

Ett longerdelta fäster man under hästens haka mellan bettringarna och sen fästs longerlinan/grimskaftet i öglan i mitten. Longerdelta är ofta en bra lösning när man ska leda hästen i träns och inte vill fästa grimskaftet i bara den ena bettringen eller dra grimskaftet genom ena bettringarna. Personligen använder jag alltid longerdelta om jag ska leda hästen i träns och inte vill leda i tyglarna, tycker det är ett smidigt hjälpmedel.

Det är väl i princip det enda den duger till! Inget bra hjälpmedel till longering men däremot när man leder.

Som de andra beskriver så används det för att smidigt fästa en lina eller grimskaft för inverkan i båda bettringarna.

Det funkar dock bara när man inverkar rakt bakåt, drar man linan i sidled viks bettet då det blir mer belastning på yttersidan. Det finns deltat där ringen löper längs hela deltat istället för att vara fäst på mitten, men inte ens de funkar bra annat än då man t.ex. leder hästen.

Namnet är alltså väldigt missvisande, och jag äger inget alls sedan mååånga år tillbaka. Onödig småpryl. ;)

Det är väl i princip det enda den duger till! Inget bra hjälpmedel till longering men däremot när man leder.

Jag vet ett bra användningsområde för ett longerdelta. (det enda jag använder det till) Jag har det när jag ska väga stora saker på hövåg.. Tex en sadel (hösnöre i kanalen och deltat i snörena till vågen.) Eller en höbal som hösnörena hamnat snett på. Då är det lätt att väga när jag kan sätta karbinhakarna i snörena och D-ringen i vågen. :)

Jag vet ett bra användningsområde för ett longerdelta. (det enda jag använder det till) Jag har det när jag ska väga stora saker på hövåg.. Tex en sadel (hösnöre i kanalen och deltat i snörena till vågen.) Eller en höbal som hösnörena hamnat snett på. Då är det lätt att väga när jag kan sätta karbinhakarna i snörena och D-ringen i vågen. :)

Eller hänga upp vattenhink, om man inte har någon krok. :p

jag använder mitt longer delta till att hänga upp hönätet, mycket lättare att hänga upp/ ta ner det med deltat. :D

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur