Delade meningar om vad som orsakade Chromatic BF:s dödliga kollaps

Om hästen var i sådant behov av det som den fick efter ritten så undrar jag ju om ens hästen var i form att tävla alls. Eller är det en rutingrej som dom gör efter för att hästen sen ska orka tävla nästkommande dagar också? För det känns väldigt fel. Dom ska inte bli såpass utmattade att dom behöver det, klarar inte hästen att återhämta sig själv så är det för mycket för den.

Om hästen var i sådant behov av det som den fick efter ritten så undrar jag ju om ens hästen var i form att tävla alls. Eller är det en rutingrej som dom gör efter för att hästen sen ska orka tävla nästkommande dagar också? För det känns väldigt fel. Dom ska inte bli såpass utmattade att dom behöver det, klarar inte hästen att återhämta sig själv så är det för mycket för den.

Vad jag läser är det elektrolyter?

Edit: Så enkelt verkar det inte vara, nej 🙄

Verkar vara en rutingrej som de ger alla hästar (i alla fall så jag förstår artikeln, men Ridsports artiklar brukar lämna mycket övrigt att önska rent språkligt).

Jag vill nog inte ens veta hur mycket som är tillåtet att ge i samband med tävling…

"en slags stressutlöst kollaps vid hög ansträngning som är vanlig hos trav- och galopphästar."

Ja okej, kanske dags att inte acceptera att det är vanligt att pressa livet ur hästar?
Jag håller med dig i sak.

Sen är frågan komplex. Om det skulle vara så ansträngande för hästarna borde fler dö. Nu handlar det om ett fåtal dödsfall per år av miljontals tävlande hästar.

Det kan visserligen bero på att de hästarna som dör är i för dålig form (dåligt tränade), att de har ett oupptäckt virus i kroppen eller medfött hjärtfel.

Även människor kan dö knall och fall. Finns hästar som dött i hagen (utan ansträngande träning innan).

Frågan är oerhört komplex.

Jag vet hur jag reagerade när jag hade varit ute på en ytterst lugn skrittur i skogen och hästen hade näsblod när vi kom hem. Slump? Tillfällighet? Hästen blödde aldrig näsblod mer. Enda tillfället det hände var under denna lugna skrittur.

Såklart den var i form att tävla. De flesta jag känner ger elektrolyter det varmare halvåret efter tävling, även jag i förebyggande syfte. Jag ger mig själv elektrolyter också vid varmt väder.
Denna hästen fick Selevit. När man tävlar för USA så måste de skriva under ett papper som ger ridsportsförbundet rätt att medicinera och behandla hästarna under tävlingar. Ägaren visste inte ens om att de gav hästen denna sprutan.

Från originalartikeln:

"The final necropsy report for Chromatic BF, the American horse who died at the Longines FEI Jumping World Cup Final in Riyadh in April, was completed June 8. It states that the horse died of pulmonary hemorrhages and edema, which “could be attributed to multiple causes, including disseminated intravascular coagulation, cardiopulmonary failure, shock and exercise-associated fatal pulmonary hemorrhage.”"

Lite om exercise-assosciated pulmonary hemorrhage (det är en grej, blöda ur näsan ni vet?)
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/03009858221117859

"Pulmonary hemorrhage is a common clinical condition and postmortem finding in equine athletes. The term “exercise-induced pulmonary hemorrhage” (EIPH) was coined by Pascoe et al15 in 1981 to describe epistaxis of pulmonary origin, especially after exercise. Since the original paper, many studies have characterized EIPH in flat or jump racehorses, as well as in horses participating in other sports, such as barrel racing and endurance...

Fatal pulmonary hemorrhage is one of the most frequent causes of sudden death in racehorses, and such lethal pulmonary bleeding has been reported long before the acronym EAFPH was coined."

Wikipedia-artikeln om det:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exercise-induced_pulmonary_hemorrhage

Såvitt jag kan hitta finns det varken forskning om huruvida selen kan hjälpa eller stjälpa. Det verkar ha med högt tryck i artärerna att göra.

Såklart den var i form att tävla. De flesta jag känner ger elektrolyter det varmare halvåret efter tävling, även jag i förebyggande syfte. Jag ger mig själv elektrolyter också vid varmt väder.
Denna hästen fick Selevit. När man tävlar för USA så måste de skriva under ett papper som ger ridsportsförbundet rätt att medicinera och behandla hästarna under tävlingar. Ägaren visste inte ens om att de gav hästen denna sprutan.
Jag tycker inte vi har rätt att anstränga hästarna på det sättet att det behövs, dom bör klara av att återhämta sig utan det. Som på distans osv så blir dom väl dessutom diskade om dom inte återhämtar sig efter en viss tid.

Jag har aldrig sett någon som ger hästarna mängder av injektioner efter tävlingar varken på travet i värmen eller i ridsporten på tävlingar nånsin faktiskt. Så att det skulle vara så otroligt normalt tror jag inte på.

Nu verkar vi inte få veta riktigt varför den här hästen dog så att med säkerhet säga att hästen var i form för tävlingen är galet.

Det var inte bara selen hade injicerades med, jäklar vilken (olaglig) cocktail:

"the horse had been treated at 10:41 p.m. with 4 milliliters of Legend, 5 of Adequan, 20 of Traumeel, 20 of arnica and 20 of Selevit, a selenium/vitamin combination.

At 10:44 p.m., Chromatic returned to his stall. A minute later, he began to stumble. Chromatic received dexamethasone at 10:48 p.m. He was pronounced dead at 10:59."

Jaha ja, 2011 dog ett helt gäng poloponnier av akut selen förgiftning pga injektion...

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21908304/

"Just prior to an international polo event, 21 horses from one team exhibited clinical signs of central nervous system disturbance, hyperexcitability, sweating, ataxia, tachycardia, dyspnea, pyrexia, and rapid death...

The suspected cause of this peracute onset of illness and death included intentional contamination of feed or iatrogenic administration of performance-enhancing drugs resulting in a severe adverse reaction. Six horses were submitted to the Bronson Animal Disease Diagnostic Laboratory for necropsy and toxicological examination. The clinical signs and sudden death, the similarity to earlier work by the lead author of selenium toxicosis in calves, as well as published reports, prompted investigators to focus on selenium testing. Sixty-four hours following receipt, the laboratory detected toxic selenium concentrations in the tissues of these animals. Following further investigation of the case by regulatory officials, it was determined that all affected horses had received an intravenous injection of a compounded "vitamin/mineral" supplement just prior to the onset of signs. The compounded supplement contained toxic levels of selenium"

Jag tycker inte vi har rätt att anstränga hästarna på det sättet att det behövs, dom bör klara av att återhämta sig utan det. Som på distans osv så blir dom väl dessutom diskade om dom inte återhämtar sig efter en viss tid.

Jag har aldrig sett någon som ger hästarna mängder av injektioner efter tävlingar varken på travet i värmen eller i ridsporten på tävlingar nånsin faktiskt. Så att det skulle vara så otroligt normalt tror jag inte på.

Nu verkar vi inte få veta riktigt varför den här hästen dog så att med säkerhet säga att hästen var i form för tävlingen är galet.
Du missförstår lite nu, säkert med vilje. Selevit är inte ”vanliga” elektrolyter utan en injektion med selen och B vitamin. Alla vet att man inte ska ge för mkt selen. Elektrolyter som används här blandas i vatten med mash, alltså inga injektioner. Vad du tror på och inte spelar ingen roll för mig, du får tro precis vad du vill men det låter bara så kul att bara för du aldrig någonsin sett det så har det inte hänt. 😆

Ägaren ska inte ha informerats i förväg om injektionen, men som ägare till en häst i USA:s team skriver man på ett kontrakt om att ge USA:s ridsportförbund tillåtelse att medicinera och behandla hästen under tävlingar.
Tillåtelse borde verkligen inte vara samma sak som att medicinera och behandla utan ägarens kännedom? O_o
Har alla såna teams såna kontrakt eller är USAs lite speciell som har en sådan regel?

Jösses, vilken jäkla (häx)blandning som den fick!
Och så får djurägaren inte motsätta sig detta alltså?!

"the horse had been treated at 10:41 p.m. with 4 milliliters of Legend, 5 of Adequan, 20 of Traumeel, 20 of arnica and 20 of Selevit, a selenium/vitamin combination.

At 10:44 p.m., Chromatic returned to his stall. A minute later, he began to stumble. Chromatic received dexamethasone at 10:48 p.m. He was pronounced dead at 10:59."
Jag kan tyvärr inget om dessa mediciner, vet någon ungefär vad de kan göra (som en vila över natten inte kan göra)?

Vet du om den är olaglig internationellt? :)

Jösses, vilken jäkla (häx)blandning som den fick!
Och så får djurägaren inte motsätta sig detta alltså?!
Jag tänkte samma sak, men tyckte att det kändes värre att ägaren inte ens fick veta det 🤯
Om det var "bara" en regel om att de inte kan motsätta sig så hade jag tyckt att det var en onödigt sträng regel (vars laglighet jag hade ifrågasatt), men att inte låta ägaren veta något kan ju rent av utsätta hästen för livsfara om ägaren gör något sen som påverkas negativt av någon behandling som de inte känner till O_o

Jag tänkte samma sak, men tyckte att det kändes värre att ägaren inte ens fick veta det 🤯
Om det var "bara" en regel om att de inte kan motsätta sig så hade jag tyckt att det var en onödigt sträng regel (vars laglighet jag hade ifrågasatt), men att inte låta ägaren veta något kan ju rent av utsätta hästen för livsfara om ägaren gör något sen som påverkas negativt av någon behandling som de inte känner till O_o
JAg säger inte att det verkade vara en trevlig cocktail alls men ägaren är nog inte inblandad i hästens vardag öht så risken att det skulle kunna innebära något vid nån annan behandling är nog minimal.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den injektion som världscupfinalisten Chromatic BF fick i direkt anslutning till att han föll död ner kan visst ha orsakat hästens död...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Cirkulationsproblem var orsaken till ponnyn Dilbas död under maratonprovet på årets SM i körning. Ägaren/kusken Marie Ågren har nu fått...
Svar
0
· Visningar
1 105
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: Magiana
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka